Albon ziet Red Bull als favoriet: 'De auto is goed onder die omstandigheden' Formule 1
Formule 1

Albon ziet Red Bull als favoriet: 'De auto is goed onder die omstandigheden'

Albon ziet Red Bull als favoriet: 'De auto is goed onder die omstandigheden'

Alexander Albon, testrijder voor Red Bull Racing, denkt dat de race in Qatar interessant zal worden en stelt dat een goede voorbereiding noodzakelijk is om goede ronden op het circuit te rijden. De Formule 1 reist voor het eerst af naar Qatar, waardoor de baan veel geheimen zal kennen voor de coureurs. Een goede voorbereiding in de simulator zal dus een goede tijdinvestering zijn voor de rijders. 'Het kostte mij een halve dag om de baan echt goed te kennen.'

Dat zegt Albon in de podcast van F1 Nation. De coureur rijdt komend seizoen voor Williams, maar sprong deze week als eerste in de simulator om het Losail Circuit te leren kennen. 'Ik heb een aantal ronden gereden in de simulator voordat Max in de simulator sprong. Max zei na afloop dat het model van de baan in de simulator heel slecht was, dus ik kan niet met honderd procent zekerheid zeggen hoe het in het echt zal zijn. Het zag er wel uit als een interessante baan.'

Max Verstappen heeft zijn kilometers in de simulator al gemaakt. Andere coureurs moeten dit voorbeeld opvolgen volgens Albon. Ondanks dat het circuit in Qatar iets weg heeft van het circuit van Mugello vindt de testrijder van Red Bull het Losail Circuit uniek. 'Het is veel sneller dan andere circuits waar we rijden. De meeste bochten moeten de coureurs nemen in de vierde of vijfde versnelling, waardoor de banden heel snel zullen slijten. Een race met hoge bandendegradatie hebben we in tijden niet meer gehad.'

Circuit Qatar is ingericht voor MotoGP

Het Losail International Circuit is in eerste instantie ingericht voor de MotoGP. Desondanks heeft de GP2 (nu Formule 2, red.) daar eerder een race verreden. De winnaar van deze race was Sergio Pérez. Desondanks heeft de baan geen karakteristieken die lijken op een Formule 1-circuit. 'De baan is heel breed, waardoor je meerdere lijnen kan rijden', vervolgt Albon. 'Daarnaast is het ook nog eens heel vlak. Rijders moeten goed letten op de verschillende markeringen om de apex te raken. Bovendien moeten coureurs per sector gaan bepalen welke bocht ze moeten opgeven voor een andere bocht. Ze zullen over het circuit moeten dansen.'

De snelle bochten zullen het inhalen niet bevorderen, volgens de Red Bull-testrijder. Bovendien kent het circuit ook slechts één DRS-zone. Deze ligt op het rechte stuk dat over start-finish gaat. 'Inhalen zal moeilijk zijn, omdat de bochten met hoge snelheden genomen worden. We kunnen moeilijk volgen door zulke bochten. Toch is het rechte stuk lang genoeg en zal de hoge bandenslijtage voor veel verschillen in rondetijden zorgen. Het zal moeilijk worden, maar het is niet onmogelijk.'

Klein voordeel voor Red Bull en Verstappen

Albon durft met moeite een kleine voorspelling te wagen voor het aankomende Grand Prix-weekend. Met resultaten van eerder dit seizoen in het achterhoofd wijst de Thaise coureur Red Bull aan als lichte favoriet. 'We zijn dit jaar goed gebleken als het aankomt op hoge temperaturen en met snelle bochten, dus ik zou zeggen dat we licht de overhand hebben. Maar ik wil niet te vroeg juichen, want topsnelheid zal ook belangrijk zijn', aldus Albon.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws