Alfa Romeo werkt al aan 2022-auto: 'Concurrenten gaan niet naar een Caribisch gebied'

Alfa Romeo werkt al aan 2022-auto: 'Concurrenten gaan niet naar een Caribisch gebied'

Het gehele Alfa Romeo-team is al bezig met de bouw van de 2022-bolide van het team. Dat vertelt Chief Technology Officer Jan Monchaux in gesprek met Auto, Motor und Sport. Er zullen nog updates komen voor de huidige C41 van het team bij de volgende race in Imola, maar de focus ligt in de fabriek in het Zwitserse Hinwil al op de C40 van 2022.

Zo werd Monchaux gevraagd wanneer er alleen nog maar zal worden gewerkt aan de auto van 2022, maar dat besluit is zoals het nu blijkt al gevallen: 'Er komen nog updates voor Imola, maar die hebben we twee of drie weken geleden al voltooid. De ingenieurs worden nu richting het 2022-project overgeplaatst. Dat moet snel gebeuren, anders winnen de andere teams ineens vijf seconden.'

En dat merkte Monchaux al in 2017, toen het toenmalige Sauber het laatste team was op de grid: 'Toen was er de laatste grote regelwijziging die we tot nu toe hebben gehad. Voor welke reden dan ook konden we ons werk toen niet goed doen. Het hele jaar reden we vier à vijf seconden achter de rest van het veld. We hebben er nog steeds last van. Als je zo begint aan een nieuw tijdperk, maak je dat gat niet meer goed. De concurrenten gaan ook niet naar een Caribisch gebied, zij blijven gewoon doorwerken.'

Alfa Romeo wil 'solide basis' creëren voor jaren na 2022

Volgens Monchaux is het dan ook zeer belangrijk dat Alfa Romeo met de nieuwe reglementen er meteen staat en competitief is binnen het middenveld: 'Het is voor ons uitermate belangrijk dat we een auto bouwen die er staat, want dan voel je die handicap niet meer. Dat wekt ook hoop voor de jaren daarna, want dan heb je een solide basis om bovenin het middenveld mee te kunnen doen. Dan hoeven we niet weer te strijden voor de onderste regionen.'

De 2022-regelmenten zullen voor iedereen in de Formule 1 heel anders zijn. De auto's zullen er namelijk een stuk anders uitzien en ook heel anders werken, merkt ook Monchaux. Hij verwacht dat teams in de eerste seizoenshelft veel zullen ontwikkelen: 'In de eerste zes maanden komen er zoveel ontwikkelingen door. Zelfs met het budgetplafond, maar teams, zowel groot als klein, maken zich er heus wel zorgen over. Het gaat erom dat je alles zo goedkoop mogelijk kan produceren. Daardoor werken teams zoals Alfa Romeo nu veel meer zelfstandig, want dat bespaart in ieder geval voor ons wat kosten.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Nyck de Vries crasht in laatste ronde E-Prix

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | De Vries: 'We konden niets aan het incident doen'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Deze teams lopen risico op een Hamilton-Rosberg-scenario in 2021

De titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg stopte alweer dik vier jaar geleden, maar de meeste Formule 1-liefhebb...

Russell: 'Red Bull was in Bahrein sterker dan het de komende races zal zijn'

Mercedes en Williams presteerden beneden hun eigenlijke niveau tijdens de GP van Bahrein, concludeert George Russell. De auto...

Kritiek op 'oneerlijk' besluit GP Nederland: Zandvoort schat stikstofuitstoot te laag in

Circuit Zandvoort heeft de stikstofuitstoot van de Grand Prix van Nederland verkeerd berekend en lager ingeschat, zo meldt de...

Surer oneens met Wolff: 'Mercedes gebruikte Bottas om Verstappen af te stoppen'

Marc Surer is van mening dat Mercedes bij de Grand Prix van Bahrein Valtteri Bottas inzette om Max Verstappen van de overwinn...

Brundle over strijd Red Bull en Mercedes: 'Dat rake-dingetje is een afleiding'

Martin Brundle verwacht wederom een spannend gevecht om de overwinning in Imola, maar ziet wel een lichte voorsprong voor Red...

Voorbeschouwing IndyCar 2021 | Luyendyk: 'Hopelijk kan VeeKay lekker regelmatig scoren'

Het is aftellen geblazen voor de start van het nieuwe IndyCar-seizoen, dat volgend weekend aanvangt op het Barber Motorsports...

Tost over motor AlphaTauri en Red Bull: 'Grootste voordeel komt van Honda'

Franz Tost merkt een enorm verschil tussen de Honda-krachtbron van vorig jaar en het exemplaar van 2021. De teambaas van Alph...

Marko opgelucht: 'We hebben eindelijk een snelle auto aan het begin van het jaar'

Helmut Marko is blij dat Red Bull Racing een competitieve auto heeft vanaf het begin van het seizoen. De invloedrijke adviseu...

Lees meer

Net binnen

Kritiek op 'oneerlijk' besluit GP Nederland: Zandvoort schat stikstofuitstoot te laag in

Circuit Zandvoort heeft de stikstofuitstoot van de Grand Prix van Nederland verkeerd berekend en lager ingeschat, zo meldt de...

Tost over motor AlphaTauri en Red Bull: 'Grootste voordeel komt van Honda'

Franz Tost merkt een enorm verschil tussen de Honda-krachtbron van vorig jaar en het exemplaar van 2021. De teambaas van Alph...

Brundle over strijd Red Bull en Mercedes: 'Dat rake-dingetje is een afleiding'

Martin Brundle verwacht wederom een spannend gevecht om de overwinning in Imola, maar ziet wel een lichte voorsprong voor Red...

Russell: 'Red Bull was in Bahrein sterker dan het de komende races zal zijn'

Mercedes en Williams presteerden beneden hun eigenlijke niveau tijdens de GP van Bahrein, concludeert George Russell. De auto...

GP van Canada loopt mogelijk in gevaar door financiële compensatie

De Grand Prix van Canada loopt mogelijk in gevaar door financiële tekortkomingen, meldt La Presse. De organisatie van de Form...

Lees meer