Allison waakt voor nadeel ten opzichte van Red Bull: 'Wij vrezen dat scenario' Formule 1
Formule 1

Allison waakt voor nadeel ten opzichte van Red Bull: 'Wij vrezen dat scenario'

Allison waakt voor nadeel ten opzichte van Red Bull: 'Wij vrezen dat scenario'

James Allison is er niet gerust op dat Mercedes als sterkste uit de ontwikkelingsstrijd komt. De aanpassingen die voor 2021 aan de vloer van de Formule 1-auto's gedaan moeten worden, zullen voor significant downforce verliezen zorgen. Of dit juist auto's die met lage rake (ligging van de achterkant ten opzichte van de voorkant, red.) rijden raakt of het tegenovergestelde, is de technisch directeur van Mercedes, net zoals heren van Aston Martin, Renault en McLaren nog niet duidelijk.

'Als we alle vereiste punten zouden veranderen in onze huidige bolide zonder weer tegenmaatregelen te treffen, zouden we van poleposition terugvallen naar de laatste plaats op de startgrid', stelt Allison in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'We waren het er allemaal over eens dat de downforce moest verminderen om zo de druk bij de bandenleverancier wat weg te halen. We waren het er daarnaast allen over eens hoe dat moest gebeuren.'

De Formule 1 besloot in te grijpen en het oppervlak van de vloer te verkleinen. Daarnaast worden de details aan de zijkant van de vloer verwijderd. Allison: 'Als Mercedes zijnde hebben we dat gedaan en we hebben onszelf tijdens dat proces steeds twee vragen gesteld: helpt het bij het doel om downforce te verminderen? Heeft het effect op elk team en op elk concept of doet het ons meer pijn dan anderen?'

'De wijzigingen moesten zo snel doorgedrukt worden dat we eigenlijk geen analyses hebben kunnen maken', meldt de Brit. Het gevolg is dat Mercedes 2021 in gaat zonder te weten of de wijzigingen aan de vloer nadelig uitpakken voor Mercedes ten opzichte van directe concurrent Red Bull Racing: 'Wij vrezen natuurlijk een scenario waarin de reglementswijzigingen een van de andere teams geen pijn gedaan hebben. Pas tijdens de wintertests zullen we zien of deze paranoia terecht is.'

Aston Martin, Renault en McLaren tasten in het duister

Maar de technische man van Mercedes is niet de enige die zijn twijfels heeft bij de gevolgen van de ingreep. Aston Martins technische man, Andrew Green: 'Met de reglementswijziging van 2021 zal de FIA haar doel bereiken met betrekking tot de downforce-vermindering. We weten echter nog niet voor welk concept deze wijziging beter uit zal pakken. Het zou voor ons zwaarder kunnen worden dan voor teams die met veel rake rijden.'

'Je kan in de winterstop je filosofie niet radicaal veranderen', denkt de technisch directeur van Renault, Marcin Budkowski. 'Daarom zullen wij ook volgend jaar de rijhoogte aanhouden waar we in 2020 mee reden. Niet zo hoog als Red Bull, maar ook niet zo laag als Mercedes.' Volgens Renault maakt het niet uit voor welke rijhoogte de aanpassingen het meeste voordeel bieden - je zit als team immers toch vast aan de rijhoogte die de afgelopen jaren aangehouden is.

James Key, technologisch directeur bij McLaren, beaamt de woorden van Budkowski: 'Het is nog te vroeg om te bepalen hoe we de auto gaan afstellen vergeleken met de 2020-editie. Ook wij gaan spelen met de voertuighoogte, hoewel er nu een stuk minder spelingsruimte is dan voorheen. Het herontwerpen van de vloer betekent daarnaast dat we ook weer moeten gissen qua afstelling in 2021.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws