Fernando Alonso’s boordradioberichten hebben de Formule 1-fans weer flink kunnen vermaken tijdens de race. Wie echter de hele race zijn radio volgde, had ook meegekregen dat de coureur een scheldkanonnade afvuurde op de man die voor hem reed. Lewis Hamilton kreeg de volle lading van zijn voormalige teamgenoot.
Niet alle radio’s worden op de televisie uitgezonden en dat is misschien maar goed ook. ‘Ik kan het f*cking niet geloven. Ik kan het f*cking niet geloven. Ik kan het f*cking niet geloven. Ik kan het f*cking niet geloven’, klonk het op de boordradio van de tweevoudig wereldkampioen. ‘Is het veilig om zonder remmen te rijden?’ voegde hij eraan toe. De coureur had het beste uitzicht van iedereen op de worstelende Hamilton, die meermaals wijd ging omdat zijn remmen niet meewerkten.
Aston Martin probeerde de coureur kalm te houden door hem gerust te stellen dat er gekeken werd naar Hamilton voor het overschrijden van de baanlimiet. Ook kreeg hij complimenten voor het terugpakken van P8, nadat de pitstop van Alonso volledig misging. ‘Het zou f*cking P7 moeten zijn’, luidde het weerwoord. ‘Je kunt niet rijden zo. Geen respect voor de rode vlag gisteren. Vandaag hebben ze de baan voor zichzelf. Misschien wel te veel’, klaagde hij over zijn eeuwige rivaal.
Niet altijd een gelijke behandeling
De opmerking over de rode vlag verwijst naar een incident tijdens de derde vrije training. Hamilton zou daar de regels hebben overtreden. Er werd geen verdere actie ondernomen, maar daar is de man uit Oviedo het dus niet mee eens. ‘Volgens mij kun je niet rijden als de auto niet veilig is’, stelde de 44-jarige later. ‘Soms proberen ze me te diskwalificeren omdat ik geen spiegel heb, en nu heb je geen remmen en is alles in orde? Ik betwijfel het’, zegt de coureur.
Toen de nestor van de grid na afloop van de race de Spaanse zender DAZN te woord stond, was hij al enigszins afgekoeld. Toch liet hij ook hier merken dat een straf de enige juiste actie was die ondernomen kon worden na Hamiltons gevaarlijke rijgedrag. ‘Ja, ze vertelden het me twee ronden voor het einde en ik eindigde op een tiende van hem, dus dat was wel een beetje frustrerend’, aldus Alonso, op een moment dat de straf nog niet bekend was gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De tweevoudig wereldkampioen wist wel dat zijn aartsrivaal naar de stewards moest. ‘Ik denk dat hij nu wordt onderzocht vanwege track limits. Want ook als je geen remmen hebt, mag je niet van de baan afwijken’, benadrukt Alonso. De stewards gaven uiteindelijk een soortgelijke redenering toen ze hun beslissing bekendmaakten: Hamilton krijgt vijf seconden tijdstraf. Alonso schuift daarmee door.
De Spanjaard heeft er geen enkele moeite mee pittige uitspraken te doen over de concurrentie, en zeker gezien hij al sinds 2007 met Hamilton op de grid staat en ze regelmatig vochten op de baan, ontkomt de Brit er niet aan. ‘We moeten allemaal de baan rijden, met of zonder remmen, en hoewel er altijd wat tolerantie is voor hem, hoop ik dat dat vandaag iets minder is’, aldus de Aston Martin-coureur.
Pitstop verandert niets aan resultaat
De race engineer van Alonso kreeg tijdens de race te horen dat als hij bleef praten, de coureur de radio uit zou zetten. Dit gebeurde niet lang na de pitstop die niet goed verliep. ‘Nou, ik heb liever niet te veel plezier en ben liever een beetje... alleen en in de positie die we verdienden’, zegt hij tegen Formula1.com over de inhaalrace terug naar P8. ‘Er is altijd een groot risico wanneer je op een stratencircuit een paar plaatsen moet goedmaken’, weet de Spanjaard.
Hij verwacht dat hij ook met een goede pitstop niet bij de top zes had kunnen aansluiten. ‘Hetzelfde’, antwoordt hij wanneer Lawrence Barretto vraagt wat er mogelijk was geweest. ‘Ik denk dat wat we verloren hebben bij de pitstop, we hebben goedgemaakt met onze prestaties. Dus ja, het was een goede race.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties