Anderson over Red Bull-exemplaar van Aston Martin: ‘Ik krijg een déjà vu naar 2020’ Formule 1
Formule 1

Anderson over Red Bull-exemplaar van Aston Martin: ‘Ik krijg een déjà vu naar 2020’

Anderson over Red Bull-exemplaar van Aston Martin: ‘Ik krijg een déjà vu naar 2020’

Het formule 1-team van Aston Martin rijdt dit weekend in Barcelona met een flink veranderende auto. De nieuwe bolide van Sebastian Vettel en Lance Stroll lijkt wel erg op de RB18 van Red Bull Racing. Voormalig racewagenontwerper en commentator Gary Anderson geeft zijn kijk op de situatie.

De nieuwe auto van Aston Martin maakt veel reacties los op het circuit van Barcelona. Red Bull zelf houdt zich nog gedeisd, ook al deelde Horner na afloop van de tweede vrije training een duidelijke mening. Met reden, want de overeenkomsten zijn duidelijk te zien. ‘De upgrade is uitgebreid, inclusief vloer, sidepods, motorkap, achtervleugel en halo-vanes. Veel hiervan lijkt geïnspireerd te zijn door de RB18’, aldus Anderson in een column van therace.com.

Volgens Anderson is het geen verrassing dat Aston Martin deze kant is opgegaan. Dan Fellows, die jarenlang hoofd aerodynamica was bij Red Bull, is nu bij Aston Martin als technisch directeur. ‘Hoewel het onwaarschijnlijk was dat hij direct betrokken zou zijn bij het ontwerp van de RB18, kun je zijn invloed en de Red Bull-filosofie in dit pakket zien.’

Twijfels bij uitleg Aston Martin

Je zou zeggen dat je niet de beste van de klas wordt door af te kijken. Toch lijkt dit opnieuw de filosofie van Aston Martin te zijn. ‘Het team zegt ook dat het dit ontwerp parallel met de vorige versie is gestart. Als dit zo is, wat ik ten zeerste betwijfel, waarom zou je je dan inzetten om de vorige versie te bouwen? En onthoud, het Red Bull sidepod-pakket verscheen pas tijdens de tweede test in Bahrein met een heel andere versie die werd gebruikt voor de eerste pre-season test’, schrijft Anderson.

Hij vervolgt met een uitleg waarom het zo onlogisch klinkt om de auto na te maken. ‘Het draait allemaal om prestaties op de baan en daar wordt dan ook op beoordeeld. Red Bull is verder gegaan met zijn oorspronkelijke auto voor 2022, dus kopiëren betekent alleen dat je één stap achterloopt op het team dat je probeert te evenaren.’ De voormalig racewagenontwerper zet ook vragen bij het design van de ondervloer. ‘Aston Martin zegt dat het een andere versie heeft dan Red Bull, maar is dat wel zo? Als dat zo is, moeten er wel wat vragen worden gesteld.’

Ook de details Red Bull-geinspireerd

Behalve de sidepods en de ondervloer, zouden ook andere details Red Bull-geïnspireerd zijn. De schoepen aan de achterkant van de halo zijn vergelijkbaar met die op de RB18. ‘Als we enkele van de kleinere details nemen en ze vergelijken met de Red Bull-versie, is het echt verrassend hoe vergelijkbaar ze zijn. Voeg alles samen en het maakt de lijst met vragen alleen maar groter.’

Anderson is zelf geen fan van de kopieerfilosofie. Hij vind dat je inspiratie kan halen uit foto’s maar een heel concept gaat voor hem over de grens. ‘Er zijn een aantal mensen in de pitlane die de echte feiten achter deze nieuwe versie kennen en er is er één die de waarheid mogelijk vertelt. Ik krijg gewoon een beetje een déjà vu van 2020’, aldus Anderson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws