‘Aston Martin kan zich opmaken voor podiumplekken met nieuwe Mercedes-upgrades’

‘Aston Martin kan zich opmaken voor podiumplekken met nieuwe Mercedes-upgrades’

Na een indrukwekkend seizoen in 2020 kan het omgedoopte Aston Martin indruk maken in 2021, zo denkt Mark Hughes. Met nieuwe updates van Mercedes is Aston klaar om de strijd met Red Bull aan te gaan in 2021. Volgens de F1-analist annex journalist kan de equipe van Sebastian Vettel en Lance Stroll hoge ogen gooien komend jaar.

‘Op papier is Aston Martin het team met het meeste potentieel om te verbeteren dit jaar’, aldus Hughes. In 2021 verandert de ‘Roze Mercedes’ in een ‘Groene Mercedes’, maar met een hele belangrijke component van de wagen van Mercedes uit 2020: de achterwielophanging. Deze heeft een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkelingen van de W11. Doordat het de ophanging meer naar achteren werd gemonteerd verbeterde de luchtstroom tussen de achterbanden en de diffuser aanzienlijk, waardoor de downforce toenam.

‘Naast meer totale neerwaartse druk zorgde de nieuwe achterwielophanging ook voor een betere gewichtsverdeling. Door de toegenomen grip aan de achterkant kon Hamilton de voorkant van de auto scherper afstellen, zonder dat de achterkant weg zou glijden. Zo won de Mercedes, ondanks de lange wielbasis, enorm aan bochtensnelheid’, aldus de gerenommeerde F1-journalist.

‘Ondanks dat de nieuwe Aston Martin nog steeds een kopie zal zijn van de W10, zal hij flink profiteren van deze update’, zo voorspelt Hughes in zijn analyse in Motorsport Magazine. In theorie zou de update minder effect kunnen hebben dan bij Mercedes omdat de rest van de auto niet geheel overeenkomt met de W11, maar desondanks denkt Hughes dat er zeker een positief effect gaat zijn. Voordeel voor Aston Martin is dat ze de nieuwe wielophanging kunnen overnemen, zonder daarvoor een ‘token’ te hoeven gebruiken. Concurrenten die een nieuwe ophanging willen installeren moeten hiervoor wel een token gebruiken.

Ook het 'begrijpen' van de auto is belangrijk

Naast alle hardware-upgrades valt er ook nog winst te behalen in het begrijpen van de auto. ‘Het overnemen van een ontwerp van een ander team betekent niet dat je meteen begrijpt hoe het functioneert en reageert. Hoe je het de auto het beste kunt afstellen en hoe de auto zal reageren op bepaalde omstandigheden moet je leren’, zo licht Hughes toe. ‘Op de zeven overlappende circuits van 2019-2020 kwalificeerde de Racing Point gemiddeld nog 0,5 seconden langzamer dan de bijna identieke Mercedes W10. Een deel daarvan zijn de prestaties van de coureurs, maar niet alles’. Een tweede jaar op rij met de auto zou dit team, zelfs zonder de update van de achterwielophanging, meer winst moeten opleveren door het beter begrijpen van de auto.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Formule E schrikt van raketaanval op Riyadh, geen gewonden gevallen

De Formule E is zaterdagavond met de schrik vrijgekomen in Saoedi-Arabië. Boven de stad Riyadh, waar dit weekend de ePrix wer...

Waarom een 'engine-freeze' niet altijd de juiste oplossing is

Het hoge woord is al een tijd eruit: Red Bull gaat de Honda-krachtbronnen in eigen beheer produceren en we krijgen een ‘engin...

FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren

Vanaf 2025 breekt er een nieuw 'motortijdperk' aan in de Formule 1, waarbij de nadruk komt te liggen op zuinigheid en een bet...

Verstappen zoekt nog altijd verbeterpunten: 'Je hoort ook wat de andere teams zeggen'

Max Verstappen is klaar voor het 2021-seizoen, het jaar waarin Red Bull Racing en Honda een gooi moeten doen naar de wereldti...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Arabische organisaties sturen brief aan Hamilton: 'Boycot GP Saoedi-Arabië'

Meer dan 45 Arabische verenigingen die mensenrechten beschermen hebben gezamenlijk een brief gestuurd aan Lewis Hamilton. Hie...

Verstappen wint met Team Redline virtuele 12 uur van Bathurst

Max Verstappen heeft de twaalf uur durende iRacing-simrace van Bathurst gewonnen. Samen met teamgenoot Enzo Bonito wist de Ne...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Winters Weekoverzicht | RB16B gepresenteerd, De Vries wint in Formule E

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->