Na een indrukwekkend seizoen in 2020 kan het omgedoopte Aston Martin indruk maken in 2021, zo denkt Mark Hughes. Met nieuwe updates van Mercedes is Aston klaar om de strijd met Red Bull aan te gaan in 2021. Volgens de F1-analist annex journalist kan de equipe van Sebastian Vettel en Lance Stroll hoge ogen gooien komend jaar.
‘Op papier is Aston Martin het team met het meeste potentieel om te verbeteren dit jaar’, aldus Hughes. In 2021 verandert de ‘Roze Mercedes’ in een ‘Groene Mercedes’, maar met een hele belangrijke component van de wagen van Mercedes uit 2020: de achterwielophanging. Deze heeft een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkelingen van de W11. Doordat het de ophanging meer naar achteren werd gemonteerd verbeterde de luchtstroom tussen de achterbanden en de diffuser aanzienlijk, waardoor de downforce toenam.
‘Naast meer totale neerwaartse druk zorgde de nieuwe achterwielophanging ook voor een betere gewichtsverdeling. Door de toegenomen grip aan de achterkant kon Hamilton de voorkant van de auto scherper afstellen, zonder dat de achterkant weg zou glijden. Zo won de Mercedes, ondanks de lange wielbasis, enorm aan bochtensnelheid’, aldus de gerenommeerde F1-journalist.
‘Ondanks dat de nieuwe Aston Martin nog steeds een kopie zal zijn van de W10, zal hij flink profiteren van deze update’, zo voorspelt Hughes in zijn analyse in Motorsport Magazine. In theorie zou de update minder effect kunnen hebben dan bij Mercedes omdat de rest van de auto niet geheel overeenkomt met de W11, maar desondanks denkt Hughes dat er zeker een positief effect gaat zijn. Voordeel voor Aston Martin is dat ze de nieuwe wielophanging kunnen overnemen, zonder daarvoor een ‘token’ te hoeven gebruiken. Concurrenten die een nieuwe ophanging willen installeren moeten hiervoor wel een token gebruiken.
Ook het 'begrijpen' van de auto is belangrijk
Naast alle hardware-upgrades valt er ook nog winst te behalen in het begrijpen van de auto. ‘Het overnemen van een ontwerp van een ander team betekent niet dat je meteen begrijpt hoe het functioneert en reageert. Hoe je het de auto het beste kunt afstellen en hoe de auto zal reageren op bepaalde omstandigheden moet je leren’, zo licht Hughes toe. ‘Op de zeven overlappende circuits van 2019-2020 kwalificeerde de Racing Point gemiddeld nog 0,5 seconden langzamer dan de bijna identieke Mercedes W10. Een deel daarvan zijn de prestaties van de coureurs, maar niet alles’. Een tweede jaar op rij met de auto zou dit team, zelfs zonder de update van de achterwielophanging, meer winst moeten opleveren door het beter begrijpen van de auto.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties