pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-vrijdag Formule 1
Formule 1

F1TV-journalist legt uit waar Verstappen en Red Bull tekortkomen: 'Daar verliezen ze 0,6 seconden'

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-vrijdag

Red Bull Racing vierde vorige week nog feest na de sprintzege van Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps, maar dit weekend ziet de wereld er ineens weer heel anders uit voor de Oostenrijkse renstal. F1TV-analist Lawrence Barretto denkt na het bestuderen van de data uit de eerste vrije trainingen namelijk dat de strijd van de Nederlander vooral met Ferrari en Mercedes zal zijn.

Verstappen was tijdens de eerste dag op de Hungaroring vooral aan het vechten met zijn RB21. De regerend wereldkampioen noemde zijn bolide zelfs onbestuurbaar en na teleurstellende runs op de rode en de gele band is er werk aan de winkel voor de kwalificatie. Normaal gesproken kan Verstappen vaak wel rekenen op een sterke racesimulatie, maar daar was in Hongarije totaal geen sprake van. Ook in de long runs kwam de Nederlander bijna een seconde tekort op de McLarens.

Niets wilde lukken bij Red Bull en het team lijkt het spoor bijster. Technisch directeur Pierre Waché stelde niet te weten wat er precies aan de hand is en ook Verstappen had geen duidelijk antwoord, zo viel Barretto op. 'Hij kon niet goed uitleggen waarom hij zo weinig grip voelde. Hij legde uit dat het moeilijk was om het probleem precies aan te kunnen wijzen', schrijft de journalist in zijn analyse voor Formula1.com.

Bemoedigend is de situatie allerminst, want ook teamgenoot Yuki Tsunoda klaagde over zijn RB21. 'Desondanks zat hij wel veel dichter op het tempo van Verstappen en in de tweede oefensessie was hij zelfs sneller', lijkt Barretto te willen suggereren dat de Japanner toch nog wel enigszins tevreden kan zijn, ondanks de problemen bij Red Bull. Die problemen zijn overigens best groot, zo stelt Barretto. 'Ze waren het derde team in de kwalificatieruns en het vierde team wat de racesimulatie betreft. Hun gevecht lijkt dit weekend te zijn met Ferrari en Mercedes.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-vrijdag-hongarije-vt1-2025-yuki-tsunoda
Verstappen was ditmaal eens langzamer dan zijn teamgenoot.

McLaren trekt superieure lijn door

McLaren is in Hongarije een maatje te groot voor Red Bull. Een verschil van een seconde is namelijk moeilijk weg te poetsen. Barretto weet ook waar de RB21 veel tijd verliest op de MCL39 van McLaren. 'Ze verliezen het meest in de langzamere delen van het circuit. Daar laten ze maar liefst 0,6 seconde liggen op McLaren', legt de F1TV-journalist uit. 'Verstappen worstelt daar met de balans. Bij het insturen heeft hij last van onderstuur en bij het uitkomen van de bocht overstuur.'

Het team van McLaren heeft deze problemen niet en net als tijdens de meeste Grand Prix-weekends van dit seizoen lijkt de renstal de dominante factor te zijn op de Hungaroring. 'Lando Norris en Oscar Piastri pakten een aardige voorsprong op de rest van het veld', doelt Barretto op het feit dat Ferrari-coureur Charles Leclerc in VT2 de eerste achtervolger op vier tienden was.

De Monegask was echter slechts iets meer dan een tiende langzamer dan Piastri, maar schijn bedriegt. 'Onze gegevens tonen aan dat Piastri nog veel sneller had kunnen zijn als hij al zijn beste minisectoren aan elkaar had weten te knopen.' De Australiër had dan namelijk 0,28 seconden sneller kunnen zijn en dat was hij slechts één honderdste langzamer geweest dan teamgenoot Norris.

Waar maakt McLaren het verschil?

Hoewel McLaren dominant bleek, verschenen er regelmatig paarse tijden van de concurrentie in de eerste sector. Dat McLaren daar niet excelleerde klopt ook volgens de gegevens van Barretto. 'Volgens de telemetrie waren zij vanaf bocht zes erg sterk, wat te danken zou kunnen zijn aan hun superieure bandenmanagement. Ze waren maar liefst vier tienden sneller dan hun rivalen.' In de racesimulatie was het gat iets kleiner, maar nog steeds bemoedigend. George Russell vatte de situatie na afloop prima samen. 'Hij zei: McLaren is duidelijk een klasse apart en op basis van de prestaties op vrijdag is dat moeilijk te ontkennen', aldus Barretto.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws