Boordradio's VT2 | Vettel uit irritatie naar Hamilton: 'Oké, dat was zinloos' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT2 | Vettel uit irritatie naar Hamilton: 'Oké, dat was zinloos'

Boordradio's VT2 | Vettel uit irritatie naar Hamilton: 'Oké, dat was zinloos'

De tweede vrije training voor de Grand Prix van Qatar was er weer eentje waarin coureurs elkaar veelvuldig in de weg reden. Een ronde wordt voltooid in iets minder dan anderhalve minuut. De coureurs komen elkaar dus met regelmaat tegen op het asfalt. Via de boordradio werd er veel geklaagd over het gedrag van concurrenten. Onder meer Lewis Hamilton, Nicholas Latifi en Sebastian Vettel waren te horen.

Allereerst reed Hamilton een concurrent in de weg. De Mercedes-coureur, die de sessie als vierde afsloot, wist niet tijdig te wijken en gaf vervolgens bij zijn ingenieur wel aan dat hij een poging deed: 'Ik probeerde aan de kant te gaan..', suggereerde hij. Het incident is verder door de wedstrijdleiding niet opgemerkt dus de Brit hoeft geen gridstraf te vrezen of gevolgen naar aanleiding van het incident. Dit geldt overigens voor alle coureurs die hier last van hadden.

Niet veel later was het Hamiltons landgenoot Lando Norris die min of meer hetzelfde overkwam. Hij zag Latifi naast zich al vertragen vanwege het feit dat hij opgehouden werd en zijn ingenieur sprak hem toe: 'Pas op voor Latifi!' Het was dus al te laat. 'Ja, sorry, dat was mijn fout', gaf de McLaren-ingenieur toe. Latifi hield het vanuit de Williams-cockpit netjes: 'Geen idee wat McLaren daar deed?'

Tegen het einde van de sessie was ook Vettel de sigaar. De Aston Martin-coureur ervoer tevens veel verkeer tijdens zijn longruns. Na enkele ronden was het wederom de zevenvoudig wereldkampioen die zijn Mercedes niet van de racelijn kon houden. 'Oké, dat was zinloos', gaf de Heppenheimer aan. 'Hamilton ging niet uit de weg.'

Pérez met een vizierwissel en Giovinazzi met vloerschade

In Qatar werd de tweede sessie van de dag verreden in het donker, net zoals de daadwerkelijke Grand Prix. Dat betekent dat de coureurs een ander vizier gebruiken dan normaal. Dat is precies waar Sergio Pérez om vroeg na zijn eerste stint in de tweede vrije training. 'Geef me een helm met een volledig wit vizier voor de volgende run', verzocht de Mexicaan zijn ingenieur, die vervolgens instemde.

Toen vrijwel alle coureurs naar binnen doken, besloot Antonio Giovinazzi nog even te genieten van een van zijn laatste sessies in de F1. Als een van de weinigen was de Italiaan op het circuit te vinden, al moest hij die extra ronden bekopen met schade. 'We moeten de vloer checken, ik ben een paar keer wijd gegaan..' Uit de herhalingen bleek dat de stukken carbon van zijn Alfa Romeo af vlogen. De monteurs moesten aan het werk.

Gasly moet oppassen en Alonso wordt gehinderd

Pierre Gasly was in topvorm gedurende de eerste dag op Losail International Circuit. Een al uitstekende eerste sessie beloonde de Fransman met een P2 tijdens de tweede sessie. Toch was het heel even zweten voor de enkelvoudig Grand Prix-winnaar toen hij het volgende van zijn ingenieur te horen kreeg: 'Positie 19, nu. We zien iets dat we niet prettig vinden.'

In de slotfase van de race waren vrijwel alle coureurs bezig aan longruns en Alpine-rijder Fernando Alonso viel dit ook op. 'Volgens mij rijdt iedereen op hetzelfde deel van het circuit, of niet?', vroeg hij zich af. Met veel collega's om zich heen was het duidelijk dat de teams min of meer hetzelfde draaiboek hanteerden. De Spanjaard werd wel gehinderd, maar hield zich kalm.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws