Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Max Verstappen trok na een chaotische race in het Canadese Montréal uiteindelijk aan het langste eind. Het hele raceweekend werd geplaagd door regen en weinig grip, maar de Nederlander wist dit allemaal te trotseren, en daarbij de aanval van Lando Norris en George Russell af te slaan. Het onvoorspelbare regenachtige weer zorgde er wel voor dat er flink schade werd gereden op Circuit Gilles Villeneuve, dus ook in het Brokkenpilotenklassement zijn de totale kosten weer omhoog gegaan.
Sauber zorgt traditiegetrouw voor eerste rode vlag
Het begint onderhand traditie te worden dat de coureurs van Sauber, ook wel Stake, de eerste schade van het Formule 1-weekend rijden. Ook in Canada was het weer raak, toen Zhou Guanyu de grip op het natte wegdek verloor in VT1 en pas nadat hij zijn bolide langs de barrière had geschraapt tot stilstand kwam naast het circuit. Vanwege de brokstukken die als gevolg van het bezoek van de Chinees aan de barrière op het wegdek kwamen, was de eerste rode vlag van het weekend een feit. Sauber moest alsnog ten gevolge van de crash de rechter voorwielophanging en de rechter achterwielophanging vervangen. Voor Zhou bleef het echter niet bij één rode vlag in Canada, en ook tijdens VT3 zorgde een spin van de Chinese coureur weer voor een onderbroken sessie, en beschadigde achtervleugel. De totale reparatiekosten voor de bolide van de coureur kwamen op €300.000.
Sargeant belandt weer eens in de barrières
Hoewel het
weekend in Montréal dus niet vlekkeloos begon, moest de grootste schade van het
weekend nog gereden worden. Zoals de weersverwachtingen voorafgaand aan het
weekend al beloofde, regende het inderdaad tijdens de race op zondag, en dat
zorgde voor een waterballet.
Nadat de meeste regen in de openingsfase van de race was gevallen, droogde het wegdek ietsjes op, maar voor Logan Sargeant kwam dat te laat. De Amerikaan stond in ronde 25 van de race ineens achterstevoren op de baan. De man uit Florida was de controle over zijn Williams verloren door over de natte kerbstones te rijden. De voor- en achterkant van zijn bolide raakte de muur, en Williams mocht een bedrag van €298.000 overmaken voor het vervangen van de voorvleugel en achtervleugel.
De safety car kwam de baan op, waardoor Lando Norris achter de safety car vast kwam te zitten en kostbare tijd verloor in zijn strijd om P1 met Verstappen. Norris had echter niet zoveel pech als Alexander Albon, die buiten zijn eigen schuld om, later in de race nog schade opliep. De Britse Thai voerde daardoor zelfs uiteindelijk het klassement voor gereden schade bij de coureurs tijdens het Canadese weekend aan.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Weekend Pérez ging van kwaad naar erger
Even leek de rust wedergekeerd op het circuit, betreffende de crashes en botsingen, totdat Pérez de boel weer wakker schudde. Ook de Mexicaan verloor de controle over zijn bolide, na over een nat stuk van het wegdek te zijn gereden, spinde en kwam achteruit tegen de barrières tot stilstand. De achterkant van de Red Bull-bolide was rijp voor de schroot, maar de Mexicaan kon nog wel de auto terugrijden naar de pitstraat. Achteraf had hij dat beter niet kunnen doen, want hij kreeg een gridstraf van drie plekken voor de Grand Prix van Spanje voor deze actie. Daarnaast mocht Red Bull nog een bedrag van €298.000 ophoesten voor het vervangen van zijn voorvleugel en achtervleugel.
Een ronde later lag er weer debris op het wegdek, dit keer door een botsing tussen Carlos Sainz en de al eerder genoemde pechvogel Albon. Het was al een dramatisch weekend voor Ferrari in Canada, Charles Leclerc kampte de hele race met power unit-problemen en moest zijn race vroegtijdig beëindigen, en het werd er niet beter op toen ook Sainz niet meer verder kon. Ook de Spanjaard verloor de controle over zijn auto toen hij naast de racelijn op een nat gedeelte kwam, en spinde midden over het wegdek heen. De meeste coureurs konden hem ontwijken, behalve pechvogel Albon. De Britse Thai werd door de Ferrari geraakt, waarna het ook voor hem game over was. Ferrari mocht de voorvleugel en vloer voor €410.000 laten repareren, terwijl Williams een rekening van €494.000 voor een nieuwe voorvleugel, voorwielophanging en twee nieuwe achterwielophangingen toegestuurd kreeg.
Williams voerde dankzij de crashes van zowel Sargeant als Albon de lijst van het weekend in Canada aan met €792.000 aan gereden schade. De Britse renstal blijft hierdoor ook de leider in het algemene klassement, gevolgd door Red Bull. Sauber stijgt, vooral door de gereden schade van Zhou, naar plek nummer drie, en gaat hiermee Aston Martin voorbij in het algemene Brokkenpilotenklassement.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten

Constructeursstand F1-brokkenpiloten

Door: Noa de Ruijter en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties