Brundle maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe regelgeving: 'Juich niet te vroeg' Formule 1
Formule 1

Brundle maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe regelgeving: 'Juich niet te vroeg'

Brundle maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe regelgeving: 'Juich niet te vroeg'

Martin Brundle heeft gemengde gevoelens over de nieuwe regelgeving van 2026, waarover recent meer bekend werd gemaakt. De Brit ziet positieve punten, maar maakt zich ook zorgen over het minimumgewicht, wat ook door veel coureurs en teambazen aangekaart werd. ‘Juich niet te vroeg’, zegt hij in zijn column voor Sky Sports.

‘Ik ben graag positief over zulke dingen, omdat het vaak goedkomt wanneer de FIA, de Formule 1 en de teams hun talenten en middelen bundelen’, begint Brundle. De journalist geeft daarmee aan dat er in het verleden ook wel zorgen waren over nieuwe regelgevingen, maar het vaak tot een goed einde gebracht werd. ‘De Formule 1 heeft de afgelopen decennia vaker moeten evolueren om relevant te blijven en mensen te kunnen blijven vermaken', vervolgt de Brit. 'Dat is het voornaamste doel.'

Toch ziet Brundle ook de zorgen van de teams. ‘Ze vrezen dat de auto’s in de bochten te langzaam zullen zijn door het nieuwe aerodynamicaformat’, zegt de Brit. Zelf ziet hij andere zaken die voor problemen kunnen zorgen. ‘Ik zou me persoonlijk vooral zorgen maken over de beweeglijke voor- en achtervleugels, mochten deze niet terugbewegen naar de juiste positie door brokstukken, schade of een defect’, aldus Brundle.

Brundle voorspelt grote uitdagingen voor de teams

‘Het probleem is bovendien dat op circuits met veel lange rechte stukken en rempunten, het erg moeilijk zal worden om genoeg energie te genereren voor de batterij, die een stuk groter zal zijn’, spreekt de Brit zijn verwachting uit. ‘Hoe dat het racen zal beïnvloeden moeten we nog zien, en tegen de mensen die de ondergang van de DRS toejuichen wil ik zeggen: juich vooral niet te vroeg’, adviseert hij de fans.

Volgens Brundle zal het vooral een kwestie van afwachten worden. ‘De teams moeten een auto zien te bouwen die dertig kilo lichter is. Hoewel de bolides kleiner zullen zijn, hebben ze wel actieve aerodynamica en een grotere batterij, dus dat wordt nog een uitdaging’, voorspelt hij. ‘We zullen het snel zien, want over anderhalf jaar gaan de auto’s de baan op en het werk aan de aerodynamica mag pas in 2025 van start gaan’, sluit de Brit af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws