Aanbevolen racestrategie door Pirelli betekent voordeel voor het team van Red Bull Formule 1
Formule 1

Aanbevolen racestrategie door Pirelli betekent voordeel voor het team van Red Bull

Aanbevolen racestrategie door Pirelli betekent voordeel voor het team van Red Bull

Het is bijna tijd voor de Grand Prix van Miami. Het Formule 1-circus is voor de derde keer neergestreken in de Amerikaanse staat Florida waar vorig jaar nog een éénstopper werd gereden. Het was toen Red Bull Racing-coureur Max Verstappen die de overwinning op zijn schreef en ook dit jaar zit de Oostenrijkse er goed bij. We nemen een kijkje in de beschikbare racestrategieën aan de hand van de prognoses door bandenfabrikant Pirelli.

Tijdens de race op het stratencircuit van Miami vorig jaar werd het aanbevolen om een medium>hard strategie aan te houden. De meeste coureurs kozen hiervoor, maar Verstappen nam een andere weg. De Limburger startte op de harde band en stapte daarna over op de mediums. Deze strategie mocht baten aangezien hij er met de overwinning vandoor ging. Toch raadt Pirelli ook dit jaar aan om een medium>hard strategie aan te houden.

Starten op medium, undercut heeft weinig zin

Onder andere op basis van de weersverwachting komt Pirelli met een aanbeveling voor de banden. Voor de race in Miami raadt de fabrikant de C4 band aan. De buitentemperatuur in Miami ligt dit weekend rond de dertig graden, maar de asfalttemperatuur steeg in de afgelopen dagen gemakkelijk boven de vijftig graden. Al het hele weekend wordt er rekening gehouden met onweersbuien, maar tot nu toe is de baan hartstikke droog gebleven. De kans op een onweersbui is nog niet weg, maar dat het tijdens de race gebeurt lijkt onwaarschijnlijk. Mocht het wel zo zijn dat de temperatuur daalt, is dit van positieve invloed op de C4 band, meldt Pirelli. De degradatie van de band neemt namelijk af bij lagere temperaturen.

Zoals gezegd, de aanbevolen strategie is om te starten op de mediumband en vervolgens over te stappen op de harde band. Middels deze aanpak zouden de coureurs de Grand Prix met slechts een pitstop uit moeten kunnen rijden. Wordt ervoor gekozen om deze strategie aan te houden, zou er tussen ronde vijftien en 21 een pitstop gemaakt moeten worden. Het maken van een undercut wordt op het circuit van Miami afgeraden. Wil een undercut het gewenste resultaat hebben, moet de bandendegradatie hoog zijn, volgens Simone Berra, hoofdingenieur bij Pirelli. Dat is op het circuit van Miami niet het geval.

Een onpopulaire band op dit circuit is de zachte band. Vorig jaar was er slechts een team dat de gok waagde en de band wél inzette. Het team van McLaren liet beide coureurs vorig jaar op de zachte band starten om ze vervolgens in ronde vier en vijf te laten pitten en op de harde band te zetten. Helaas hield deze strategie beide coureurs buiten de punten. In de sprintrace op zaterdag dit jaar startten Yuki Tsunoda en Logan Sargeant beiden op de zachte band. Mocht een van de rijders tijdens de race voor deze strategie kiezen, zou er tussen ronde elf en ronde zeventien gepit moeten worden om vervolgens over te gaan op de harde band.

Bandenvoordeel voor Red Bull

Gezien de aanbevolen strategie om te starten op mediumbanden en vervolgens over te stappen op harde banden, zit het team van Red Bull er goed bij voorafgaand aan de race in Miami. Zoals in het schema hieronder te zien is, beschikken beide Red Bull-coureurs over twee sets nieuwe harde banden en een set nieuwe mediumbanden. De Oostenrijkse renstal beschikt als enige team over drie sets nieuwe banden binnen de aanbevolen strategie.

Als we kijken naar het team van Mercedes zien we dat geen van hun coureurs beschikt over een nieuwe set mediumbanden. Daarnaast beschikt Red Bull in vergelijking tot het team van Ferrari over een extra set harde nieuwe banden. Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz beschikken beiden over slechts een set nieuwe harde banden en een set nieuwe mediumbanden. Hetzelfde geldt voor de mannen van het team van McLaren. Het Red Bull-team zou met name een voordeel ten opzichte van de andere topteams genieten indien de bandenslijtage hoger ligt dan verwacht. Een Safety Car zou ook uitkomst bieden voor het Oostenrijkse team.

Het advies van Pirelli aan Aston Martin-coureur Fernando Alonso is om te starten op zijn gebruikte setje harde banden en te pitten tussen ronde 35 en 41. De Spanjaard zou dan moeten overstappen op het nieuwe setje mediums dat hij nog over heeft. Indien er een coureur voor kiest om te starten op de harde band en vervolgens te wisselen naar de zachte band, zou er tussen ronde 38 en 44 gepit moeten worden.

De beschikbare racestrategieën voor de Grand Prix van Miami: voordeel voor Red Bull
Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws