F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

Iedere Grand Prix nemen de teams nieuwe onderdelen mee om de bolides zo veel mogelijk te optimaliseren. We hielden je natuurlijk al op de hoogte van de laatste technische snufjes in ons verzamelartikel, nu licht F1Maximaal iedere Grand Prix de meest in het oog springende technische ontwikkelingen uit en leggen we uit hoe ze werken.

Tijdens de Grand Prix van Bahrein waren er genoeg teams die de nodige updates voor hun bolides hebben meegenomen naar de vrije trainingen en de race. Zo heeft Aston Martin bijvoorbeeld goed gekeken naar de vloer van Mercedes, heeft Red Bull kleine aanpassingen gedaan aan de bovenkant van de vloer en heeft Alfa Romeo een alternatief concept ontworpen bij de voorvleugel van hun bolide.

Low-rake filosofie doet pijn bij Aston Martin

Zo heeft Aston Martin bijvoorbeeld nadrukkelijk gekeken naar Mercedes, gezien ze sinds 2020 dezelfde aerodynamische filosofie najagen. Het team is op zoek naar een manier om de verloren downforce weer terug te krijgen. De afgelopen weken is gebleken dat bolides met een hogere 'rake' een groter aerodynamisch voordeel hebben, teams met een andere filosofie staan dus op achterstand en moeten harder werken om hun seizoen te redden.

In de vorige F1 Techniek hebben we de hogere rake van Red Bull en AlphaTauri besproken. Daar legden we uit dat het voordeel van bolides met een hogere rake hem zit in de versnellende luchtstromen onder de auto. Kort gezegd ontstaat er een lagere luchtdruk onder de auto, de druk van die van boven komt is daardoor een stuk groter. Daardoor ontstaat er meer downforce. Relatief gezien heeft Aston Martin net als Mercedes daar een nadeel, de lagere rake van de bolide (zie foto) zorgt ervoor dat de bolide minder versnellende luchtstromen heeft onder de auto, waardoor zij meer afhankelijk zijn van de onderdelen bovenop de auto, dus ook de bovenkant van de vloer.

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

De rake onder de vloer van de Aston Martin AMR21 is beduidend kleiner dan die van de Red Bull RB16B.

Vloer blijft belangrijk voor downforce

Daarom volgt Aston Martin nu een nieuw concept voor de vloer, dat bijzonder veel lijkt op de oplossing van Mercedes. Nu is óók bij de Aston Martin-bolide namelijk een golvende vloer te zien. Deze golven, geplaatst aan de voorkant van de vloer, moeten ervoor zorgen dat er meer gelokaliseerde lage luchtdrukgebieden ontstaan, waardoor de downforce wordt versterkt (zie foto hieronder). Kortom, ze proberen met de nieuwe vloer de lucht opportuun te versnellen, zodat zo veel mogelijk lucht snel langs de onderkant van de diffuser kan lopen, zowel op het midden van de bolide als aan de achterkant van de bolide.

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

De golven onder de voorkant van de vloer van de AMR21.

Red Bull doet kleine aanpassingen aan de vloer

Daarnaast paste Red Bull Racing eerder al de vloer deels aan om de airflow om de band heen te optimaliseren. Op de achterkant van de vloer is bij het team van Red Bull duidelijk te zien dat zij twee extra vleugels hebben geplaatst (zie foto). Deze vleugels hebben het doel om de luchtstroom aan de bovenkant van de vloer dusdanig te beïnvloeden, zodat zij om de banden heen worden begeleid.

De banden leveren namelijk op hun beurt namelijk veel aerodynamische turbulentie op. Doordat de banden constant minuscuul bewegen en vervormen, veranderen de luchtstromen die er omheen en er overheen gaan constant. Dat heeft het effect dat de luchtstromen die over en onder de diffuser langs gaan worden vervormd. Daardoor wordt deze minder effectief en wordt er dus ook minder downforce gegenereerd. Door deze vleugels te plaatsen hoopt het team zo min mogelijk vervorming te krijgen van de banden.

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

De vleugel aan de achterkant van de vloer van de RB16B.

Nieuwe filosofie bij de voorvleugel van Alfa Romeo

Alfa Romeo probeert via de voorvleugel zo veel mogelijk downforce te creëren door de vleugel enorm dicht bij de grond te krijgen. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar als een vleugel té dicht bij de grond zit en er geen luchtstromen meer gevormd kunnen worden, gaat het fout. In het bochtenwerk buigt de voorvleugel mee, waardoor belangrijke aerodynamische stromen ineens afgekapt kunnen worden. Alfa Romeo heeft hier een nieuwe oplossing voor.

Met een vleugel té dicht op het asfalt wordt de aeroflow aan de voorkant van de auto afgekapt. Dit is een gevaarlijk principe bij de voorvleugel van Alfa Romeo, maar door een kleine opening aan de uiteinden van de voorvleugel voorkomen ze het nadeel van een extreem lage voorvleugel. Via een kleine inkeping aan het einde van de voorvleugel blaast namelijk alsnog een luchtstroom onder de voorkant van de bolide, waardoor het gat tussen de C41 en het asfalt nooit te klein wordt.

F1 Techniek | De vloer van Aston Martin en Red Bull, alternatieve voorvleugel Alfa Romeo

De endplates van de vleugel bij de Alfa Romeo-bolide.

Het kleine uitsteeksel aan de vleugel van de Alfa Romeo-bolide zorgt er voor dat de luchtstromen ten allen tijde onder de auto kunnen komen, waardoor de luchtstromen niet geblokkeerd worden. Op deze manier kan de Zwitserse renstal een voorvleugel gebruiken waar de uiteinden dichter bij het asfalt liggen en dus meer downforce kunnen creëren. Samen met de vernieuwde Ferrari-motor heeft het team hier in 2021 een voordeel mee behaald: Alfa Romeo is sterker in de kwalificatie en op de racesnelheid lijken ze ook beter mee te komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws