Er wordt met spanning afgewacht of en hoe de FIA zal reageren op de kwestie die McLaren aankaartte omtrent de motorwissel van Max Verstappen. Dit punt zou besproken worden tijdens de vergadering van de Formule 1-commissie, maar in het statement dat de FIA naar buiten heeft gebracht na de vergadering staat nog niets over de kwestie. Wel zijn er updates omtrent enkele technische, sportieve, financiële en operationele voorschriften voor 2026.
De Formule 1-commissie kwam op 14 november bijeen voor een vergadering over verschillende voorschriften die volgend jaar voorgelegd zullen worden aan de World Motor Sport Council. In een statement licht de FIA de belangrijkste onderwerpen toe.
Verplichte tweestopper onderwerp van discussie
De afgelopen tijd werd er gesproken over een mogelijke verplichting voor de coureurs om twee pitstops te maken tijdens elke race, zoals bijvoorbeeld in Monaco al het geval is. ‘Samen met aanpassingen aan de bandenspecificaties, de levensduur van banden en het gebruik van drie compounds tijdens de race’, benadrukt de FIA. Bij het overwegen van deze verplichting maakte de commissie gebruik van analyses en simulaties van Pirelli.
Voorlopig verandert er nog niets en blijft een eenstopper dus gewoon toegestaan. Er wordt in het statement echter wel benadrukt dat er in de toekomst verder over zal worden gesproken. ‘Er werden op dit moment geen wijzigingen overeengekomen, maar er werd wel afgesproken dat de gesprekken over dit onderwerp tijdens het seizoen 2026 zouden worden voortgezet.’ Er bestaat dus een kans dat de verplichte tweestopper in de toekomst wel ingevoerd wordt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De FIA kondigt wel een verandering aan wat betreft de beperkingen op aerodynamische tests, die ze afkorten als ATR. ‘Er worden wijzigingen in de beperkingen op aerodynamische tests ontwikkeld om de Formule 1 in overeenstemming te brengen met de hedendaagse verwerkings- en simulatietechnologie, waarbij rekening wordt gehouden met kostenoverwegingen’, kan men in het statement lezen. Wat er precies verandert, wordt niet verteld.
De FIA scherpt ook de regels aan omtrent de liveries van de bolides en de door de coureurs gekozen nummers. ‘De vertegenwoordigers van de commissie kwamen overeen dat minimaal 55% van het oppervlak (gezien vanaf de zijkant en van bovenaf) bedekt moet zijn met geverfde of beplakte liveries, in plaats van met kale koolstofvezeloppervlakken’, luidt het besluit. ‘Het doel van deze maatregel is om het visuele onderscheid tussen auto's te vergroten.’
Mogen coureurs binnenkort van nummer veranderen?
Momenteel mogen coureurs één keer een nummer kiezen, waar ze de rest van hun carrière mee zouden moeten rijden. De uitzondering hierop is de wereldkampioen, die de keuze heeft om met nummer één te rijden. ‘Er werd gesproken over wijzigingen in de regelgeving inzake permanente startnummers voor coureurs, die voor het seizoen 2014 werd ingevoerd’, wijst de FIA op het besluit van ruim tien jaar geleden.
Na al die jaren lijkt daar nu verandering in te komen. ‘Er werd overeengekomen dat een voorstel om coureurs tijdens hun carrière van startnummer te laten veranderen, zou worden toegestaan.’ Om Verstappen als voorbeeld te nemen: de Nederlander wilde graag met nummer drie rijden, maar deze was ten tijde van Verstappens debuut van Daniel Ricciardo, dus koos hij voor 33. Wanneer de Australiër officieel twee jaar weg is, zou Verstappen dus in theorie met nummer drie mogen rijden, mocht het voorstel het halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tenslotte werden ook de koelsystemen voor de coureurs besproken. Het systeem is niet bijzonder populair onder de mannen op de huidige grid; meerdere coureurs hebben dit publiekelijk toegegeven. ‘Er werd gesproken over de mogelijke verplichting van het koelsysteem voor coureurs (DCS) voor 2026. Er werden herontwerpen voor het huidige DCS en koelkleding voorgesteld, samen met een verhoogde gewichtslimiet voor het gebruik van het DCS. Er zal verder feedback van coureurs worden gevraagd, in samenwerking met de Grand Prix Drivers' Association (GPDA)’, staat er in het statement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties