FIA flirt met KERS-achtige ideeën voor 2026, 'push-to-pass' moet close racing bevorderen Formule 1
Formule 1

FIA flirt met KERS-achtige ideeën voor 2026, 'push-to-pass' moet close racing bevorderen

FIA flirt met KERS-achtige ideeën voor 2026, 'push-to-pass' moet close racing bevorderen

De FIA heeft plannen onthuld om in 2026 een 'push-to-pass' engine power boost te introduceren voor de Formule 1, waardoor coureurs een KERS-achtig boostsysteem kunnen activeren dat ervoor kan zorgen dat coureurs topsnelheden bereiken van maximaal 355 kilometer per uur. Het systeem moet vooral helpen bij de onderlinge gevechten op de baan en om de maximale prestaties over één ronde uit de auto te halen.

De FIA heeft de nieuwe conceptuele motorreglementen voor de Formule 1 in 2026 bekendgemaakt. Deze reglementen bevatten enkele nieuwe kenmerken voor het verbeterde hybride-systeem, bedoeld om het close racing te bevorderen. Eerder was al bekend dat een push-to-pass systeem werd overwogen, waardoor coureurs zelf kunnen beslissen wanneer ze elektrisch vermogen willen gebruiken, in plaats van dit geautomatiseerd te laten gebeuren gedurende de hele ronde. Hoewel er nog geen details bekend waren, zijn deze nu bekendgemaakt met de publicatie van de nieuwe conceptreglementen.

Nog niet alles is volledig duidelijk, maar artikel 5.4.8 van het technische reglement van 2026 biedt wel een kader hiervoor. Het initiële deel van artikel uit het FIA-wetboek beschrijft een progressieve benadering voor het gebruik van energie afkomstig van het ERS-K hybride-systeem, met een maximumsnelheid van 345 kilometer per uur. Hierna wordt verwezen naar wat de FIA de 'override-modus' noemt. Deze modus stelt de coureur in staat extra vermogen te benutten om de verbruikte energie volgens de progressieve aanpak aan te vullen, wat resulteert in een extra versnelling tot 355 kilometer per uur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid verstappen bahrein 2024 redbull
'Push-to-pass' moet het close racing bevorderen vanaf 2026: zien we dan coureurs in gevecht met Verstappen? (Foto: Pirelli)

Deze tweede functionaliteit introduceert een strategisch element in het gebruik van elektrisch vermogen, waarbij coureurs moeten beslissen of en wanneer ze de extra kracht inzetten. Deze override-modus vertoont gelijkenissen met het KERS-systeem dat tussen 2009 en 2013 in de Formule 1 werd gebruikt. Destijds konden coureurs gedurende een bepaald aantal seconden per ronde extra elektrisch vermogen gebruiken om aan te vallen, te verdedigen en hun rondetijden te verbeteren.

Nieuwe modus moet helpen in gevechten en kwalificatierondes

In 2026 neemt het belang van het elektrische aspect van de F1-aandrijving aanzienlijk toe. Ondanks het wegvallen van de MGU-H, moet de elektromotor nu zo'n 350 kW aan vermogen leveren, vergeleken met de 150 kW onder de huidige voorschriften. Met de grotere rol van de elektromotor in 2026 lijken coureurs niet altijd de override-modus te kunnen gebruiken.

Het is ook mogelijk dat coureurs de modus activeren, maar later in de ronde tijdens normaal gebruik minder elektrisch vermogen ter beschikking hebben. De nieuwe modus is met name bedoeld om coureurs te helpen in gevechten met andere rijders, hoewel het ook interessant zal zijn om te zien hoe ze deze gebruiken om de prestaties gedurende een ronde en een hele race te optimaliseren.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws