Geschiedenis Zandvoort | 'Eigenlijk is het hele complex armoedig' Formule 1
Formule 1

Geschiedenis Zandvoort | 'Eigenlijk is het hele complex armoedig'

Geschiedenis Zandvoort | 'Eigenlijk is het hele complex armoedig'

Het duurde een jaar langer dan gewild, maar 5 september is de dag: de Grand Prix van Nederland wordt voor het eerst sinds 1985 weer verreden. De Formule 1-coureurs trotseren Zandvoort, een circuit vol historie. Maar wat is die historie precies? F1Maximaal duikt de geschiedenisboeken in van een wel heel bijzonder circuit. Vandaag deel 3.

Vorige week beschreven we de beruchte status van Zandvoort in de jaren zeventig. Formule 1-bolides gingen steeds sneller en de circuits waren daar niet tegen opgewassen. Zo ook Zandvoort niet, getuige de dood van Piers Courage in 1970 en Roger Williamson in 1973. Men ging echter hard aan de slag met het verbeteren van de veiligheid en zodoende werd Zandvoort weer een race-oord, totdat andere problemen de kop opstaken in de jaren tachtig.

Zandvoort begon namelijk te vervallen. De commerciële slag die onder FOM-eigenaar Bernie Ecclestone werd ingezet werd helaas gemist in het kuststadje. De markante Brit zag de potentie van de Formule 1 in en begon de sport meer commercieel en meer internationaal te maken. Zandvoort daarentegen bleef de uitstraling en staat uit de jaren zeventig hebben, wat uiteindelijk ook de ondergang van de Grand Prix bleek.

Zandvoort in hoek waar klappen vallen

Sowieso zochten fans al minder vaak de wegen naar de tribunes van het circuit, waardoor toeschouwersaantallen wat terugliepen. Het pijnpunt was vooral dat de organisatie er niet in slaagde het hele complex te moderniseren. In 1983 werden er strengere regels omtrent geluidsoverlast geïntroduceerd, waardoor men in Zandvoort wat krapper kwam te zitten. Ook op financieel gebied trouwens, want de ene na de andere tegenvaller werd er geboekt.

Ook de bereikbaarheid van het circuit was een heikel punt. De toegangswegen naar Zandvoort, dat aan de kust ligt, waren altijd al vrij beperkt en in combinatie met het bovenstaande bleek er al snel een hele donkere wolk boven het circuit te ontstaan. Samengevat: er kwamen strengere geluidsregels, het circuits was niet goed bereikbaar, toeschouwersaantallen liepen wat terug, financiële problemen kwamen om de hoek krijgen en het hele complex begon te verouderen.

En dus was promotor Ecclestone er klaar mee eind 1985, tijdens een vergadering van de FIA. De Grand Prix van Nederland gaat van de kalender af en komt voorlopig niet terug als de boel niet verbeterd wordt. In gesprek met De Telegraaf was de Brit hard. 'Eigenlijk is het hele complex armoedig, maar vooral de tribunes en persfaciliteiten zijn slecht', zei hij onder meer. Oud-bestuurder Ben Huisman deed er nog een schepje bovenop. 'Je moet een paar honderd gulden betalen om op een bescheten tegel te kunnen zitten.' Au.

Het podium van de laatste Formule 1-race op Zandvoort, in 1985. Niki Lauda won voor Alain Prost en Ayrton Senna.
Het podium van de laatste Formule 1-race op Zandvoort, in 1985. Niki Lauda won voor Alain Prost en Ayrton Senna.

Zandvoort verandert in regionaal baantje

Exit Zandvoort dus en de organisatie had niet bepaald de ambitie om er alles aan te doen de Formule 1 terug te halen. Of men werd enorm belemmerd, want in de jaren na 1985, het jaar van de voorlopig laatste Nederlandse Grand Prix, kende het circuit wat tegenslagen. Er kwam een bungalowpark vlakbij het complex en mede door economische problemen werd besloten de baan in te korten en te veranderen naar een interim circuit. Ook menig politicus pleitte er, zonder succes overigens, voor om de baan helemaal te schrappen. Internationale autosport werd vaarwel gezegd, maar de Nederlandse racerij kon Zandvoort nog wel aandoen.

Zodoende werd Zandvoort een circuit dat vooral in juniorklasses werd aangedaan. Medio jaren negentig kwamen de ambities weer terug en werd het gemankeerde circuit geüpgraded. Niet genoeg om er een Formule 1-race te organiseren, maar menig internationale raceklasse deed de Hollandse duinen weer aan. Zodoende heeft het gros van de Formule 1-grid wel wat ervaring op het smalle baantje.

En eigenlijk kan je stellen dat Max Verstappen Zandvoort uit het slop getrokken heeft, want er heeft veel moeten gebeuren om het circuit weer gereed te maken voor de Formule 1. Was de Nederlander er niet, dan waren het toch wel de kleinere klasses die het asfalt van Zandvoort betraden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws