haas verenigde staten austin Formule 1
Formule 1

Haas-coureurs zaten niet op één lijn: 'Ze zijn allebei erg uitgesproken'

haas verenigde staten austin

Guenther Steiner blikt terug op de mislukte doorontwikkeling van de VF-23. Volgens de teambaas was het een totale verrassing dat de bolide niet beter werd van de ontwerpwijzigingen. Ook was er wat onenigheid tussen de twee Haas-coureurs, Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg, over welke versie van de VF-23 beter reed.

Het 2023-seizoen was voor Haas niet eentje om over naar huis te schrijven. Het Amerikaanse team eindigde als tiende, en daarmee als laatste, in het constructeurskampioenschap. Dit gebeurde ondanks dat het Haas-team een enorm upgradepakket had meegenomen naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. De nieuwe updates en aanpassingen aan het ontwerp hielpen echter niet met het vinden van meer snelheid. Teambaas Steiner spreekt zich nu uit over hoe hij dit tegenvallende jaar voor Haas ervaarde.

'Ik was verrast', bekende Steiner over het feit dat de doorontwikkeling aan de VF-23 totaal niet voor meer snelheid leek te zorgen, tegenover Speedcafe. 'Het probleem was dat we geen betere prestaties vonden met de ontwikkeling. Het was niet zo dat we geen upgrades wilden of konden brengen. We brachten geen upgrades aan omdat het geen zin heeft om een upgrade aan te brengen in de wetenschap dat de auto niet sneller gaat zijn.'

Haas-coureurs niet op één lijn

Doordat er geen vooruitgang werd geboekt met de ontwikkeling, besloot het Haas-team om naar alternatieve oplossingen te kijken. De Amerikaanse renstal besloot om een auto met minder downforce te ontwerpen, maar met een betere balans. Haas-coureur Kevin Magnussen kon wel overweg met dit nieuwe concept, maar Nico Hülkenberg gaf de voorkeur aan de vorige versie. 'We gebruikten het (de capaciteit van de windtunnel, red.) om deze upgrade voor Austin te maken, die een complete vernieuwing van de auto en de bodywork was', legde Steiner uit.

De beide Haas-coureurs zaten niet op één lijn betreffende wat nu de beste versie van de Haas-bolide was om door te ontwikkelen, maar dat maakt volgens teambaas Steiner voor volgend jaar ook niet uit. 'Volgend jaar (in 2024, red.) is het sowieso een compleet nieuwe auto en beginnen we vanaf nul', vertelde Steiner. 'Ze (Magnussen en Hülkenberg, red.) zijn allebei erg uitgesproken: Ik vind deze mooi, ik vind deze mooi. Ik maak geen ruzie meer over volgend jaar, je begint vanaf nul en je moet de auto ontwikkelen, (zodat, red.) de auto sneller is en de coureurs hem beter vinden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws