In het afgelopen Formule 1-seizoen van 2023 maakte de jonge coureur Liam Lawson een opmerkelijke sprong naar het racestoeltje van AlphaTauri, nadat Daniel Ricciardo zijn hand brak tijdens de vrije training van de Grand Prix van Nederland. Peter Bayer, de CEO van AlphaTauri, onthult het achterliggende verhaal en de gedachtegang achter deze belangrijke beslissing.
Bayer legt uit dat de sleutelfactor achter de keuze voor Lawson Gerhard Berger was, die de Nieuw-Zeelander had aangeraden voor de positie als reservecoureur. 'Voor mij was de belangrijkste ingeving Gerhard, die zei dat Liam geweldig was toen hij DTM reed. Gerhard is een grote fan van Liams racestijl. Hij zei: Hij is de juiste. Hij pakt de mogelijkheden om in te halen en hij is snel', vertelt Bayer tegenover Speedcafe.
Statistieken bleven achterwegen
Hoewel Berger overtuigd was van Lawsons potentieel, waren er aanvankelijk twijfels binnen het team, met name bij Franz Tost, de teambaas van AlphaTauri. 'Als je puur naar de resultaten kijkt, zou hij geen opvallende coureur zijn, maar hij heeft veel geracet, en in verschillende categorieën, en steeds weer liet hij zien dat er iets zat', legt Bayer uit. 'Helmut (Marko, red.) was honderd procent zeker: That's the guy. Franz, Christian (Horner, red.) en ik hadden een lang gesprek en zo kreeg Liam de reserverol', voegt de CEO daaraan toe.
Grijpen naar die ene kans: 'Er zijn maar twintig plaatsen'
Volgens Bayer was deze mogelijkheid voor de coureur uit Nieuw-Zeeland van groot belang. 'Je krijgt in de Formule 1 deze ene kans en die wil je waarmaken, want er zijn maar twintig plaatsen', benadrukt hij. De CEO deelde zijn persoonlijke ervaring met Lawson, waarin hij vertelde over zijn eigen zenuwen tijdens een sollicitatiegesprek voor de CEO-positie bij AlphaTauri. Bayer onderstreept dat coureurs weten dat ze moeten presteren, omdat ze misschien slechts één kans krijgen.
Lawson zelf deelde met Bayer zijn ervaring in Zandvoort, waar de zenuwen hem bijna overweldigden. 'Liam zei dat hij in Zandvoort zo f***ing nerveus was. Hij zei dat hij met trillende handen in de auto zat, maar toen hij eenmaal op gang kwam, was hij in orde. Dat is een echte autocoureur, als plotseling de knop omgaat en je die opwinding omzet in performance', concludeert Bayer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties