Hoe oud-Red Bull-junior Toro Rosso-zitje verloor na tegen Tost te hebben gezegd om op te rotten Formule 1
Formule 1

Hoe oud-Red Bull-junior Toro Rosso-zitje verloor na tegen Tost te hebben gezegd om op te rotten

Hoe oud-Red Bull-junior Toro Rosso-zitje verloor na tegen Tost te hebben gezegd om op te rotten

Hij was niet het grootste succes van het Red Bull Junior Team, maar Scott Speed heeft louter lovende woorden over voor het talentenprogramma. De Amerikaan, die in 2006 en 2007 anderhalf jaar meedeed in de Formule 1 bij Toro Rosso, zegt zijn complete carrière in de autosport te danken aan Red Bull, ook al werd hij daar aan de kant gezet voor toenmalig wonderkind Sebastian Vettel.

Met name over motorsportchef Helmut Marko is Speed lovend. In de podcast Beyond The Grid blikt de meervoudig Rallycross-kampioen terug op hun tijd samen. 'Dat was altijd een eng belletje om te plegen', grapt hij over hoe toegankelijk Marko was. 'Maar hij is geweldig, ik hou van Helmut. Ik kon echt van hem genieten, want hij is echt een no-bullshit-man. Je hebt meningen en je hebt feiten en Marko is meer van de feiten. Ik klikte dus eigenlijk best goed met Helmut. Daarom is het leuk om te zien dat ze nu zoveel succes boeken.'

Speed is ervan overtuigd dat Marko hem alle kansen bood om te slagen in de autosport. 'Helmut en Red Bull werkten wel als een soort van managers voor ons, want ze zorgden ervoor dat we ons in de juiste omgevingen bevonden. Ze creëerden een omgeving waarin ik echt kon floreren. Op die manier waren het wel een soort van managers voor me en dat heeft me wel geholpen met latere successen.'

Hoe Speed zijn Toro Rosso-zitje kwijtraakte aan wonderkind Vettel

Succes in de Formule 1 bleef echter uit. Na de chaotische Grand Prix van Europa op de Nürburgring in 2007 verloor de toenmalig Toro Rosso-coureur zijn F1-zitje. Een verhitte discussie met Franz Tost, nadat Speed uit de race crashte, speelde daar een grote rol in. 'Hij vroeg me wat er was gebeurd in bocht één. Ik zei (met een lach, red.): hetzelfde wat ieder ander is overkomen, ik aquaplande van de baan. Er waren daar iets van zeven auto's, dus hoe bedoel je wat is er gebeurd? Hij zei: nee, niet iedereen, alleen de watjes. Volgens mij zei ik daarna dat hij kon oprotten en liep ik gewoon weg. Hij zocht me vervolgens op en liet weten dat hij dat niet kon waarderen.'

'Ik begreep dat wel, ik toonde totaal geen respect', gaat de inmiddels veertigjarige verder. 'Ik was gewoon een superarrogante jongen. Daardoor vond ik de grens van het geduld van Franz. Ik had hem eindelijk gebroken. Ik ging later naar huis en daar wachtte ik op de volgende race. Toen kreeg ik een belletje: nee, we zetten Vettel in de auto. Ik vond dat echt geweldig, want hij werd gezien als het wonderkind. Ik wilde wel zien wat hij kon doen.'

Lewis Hamilton, Scott Speed en Jenson Button (rechtsboven) in de grindbak van de Nürburgring in 2007 (Foto: ProShots).
Lewis Hamilton, Scott Speed en Jenson Button (rechtsboven) in de grindbak van de Nürburgring in 2007 (Foto: ProShots).

Red Bull bood dankbare Speed carte blanche aan

Vettel maakte zijn debuut voor Toro Rosso in Hongarije. 'Ik keek op de computer en zag dat Vettel als negentiende kwalificeerde', herinnert Speed zich nog. 'Ik weet niet meer waar hij in de race eindigde, maar het was niet geweldig.' Desondanks wist Speed ook dat hij zijn spullen kon pakken. Een gesprek met Dietrich Mateschitz, die hem carte blanche gaf, leidde uiteindelijk tot een zitje in NASCAR. 'Ik wilde gewoon weer naar huis.'

Hoewel zijn tijd in de Formule 1 niet bestempeld kan worden als geslaagd, is Speed dankbaar voor de kansen die Red Bull hem heeft gegeven. 'Ik heb altijd begrip gehad voor wat Red Bull met me deed en tot op de dag van vandaag ben ik supporter van dat merk. Ik weet namelijk honderd procent zeker dat als ik niet de steun van dat merk had gekregen, ik nooit met auto's had geracet. Ik dank mijn complete racecarrière aan Red Bull.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws