Hogere wiskunde: Hoe Formule 1-teams in crisistijd tot tien miljoen pond kunnen besparen Formule 1
Formule 1

Hogere wiskunde: Hoe Formule 1-teams in crisistijd tot tien miljoen pond kunnen besparen

Hogere wiskunde: Hoe Formule 1-teams in crisistijd tot tien miljoen pond kunnen besparen

Formule 1-teams die niet mogen racen verdienen niets tot niet veel terwijl de vaste lasten doorlopen en er flinke kosten gemaakt zijn in de ontwikkeling van een nieuwe racewagen. Voor veel teams een nieuwe situatie, voor Otmar Szafnauer van Racing Point is het business as usual. De teambaas weet dan ook hoe teams geld kunnen besparen.

Auto, Motor und Sport gaf Szafnauer een rekenmachine en de Amerikaanse Roemeen rekende voor dat het uitstellen van de nieuwe reglementen tot 2022 de teams al de nodige lucht geeft. 'Het prolongeren van het 2020-chassis naar 2021 scheelt anderhalf miljoen pond', zegt de Racing Point-directeur. 'Als je de versnellingsbak en crashstructuren meeneemt zijn dat er al drie tot vijf. Wanneer je maximaal wilt gaan en ook zaken als wielophangingen, koelsystemen etcetera overhevelt kun je tien miljoen pond besparen.'

'Veel van hoeveel we uiteindelijk kunnen besparen hangt af van hoeveel races er uiteindelijk dit jaar verreden zullen worden', vervolgt Szafnauer. 'Versnellingsbakken gaan maximaal achttien races mee. Dat geldt ook voor het chassis. Wordt er dit jaar niet meer gereden, dan volstaat een aerodynamische update voor Australië 2021 en kunnen we met deze auto's gaan racen. Als er meer dan tien races verreden worden, moet er veel meer geüpgrade en geproduceerd gaan worden.'

Tegenovergestelde belangen

'Het is ook heel belangrijk wat de teams onderling afspreken', besluit Szafnauer. 'De grote teams willen zoveel mogelijk ontwikkelingsvrijheid, terwijl de kleinere teams vooral geld willen bespraken. Dat zijn tegenovergestelde belangen. Wij zijn erbij gebaat dat veel van het werk dat al gedaan is behouden blijft voor 2021. Onze reserveonderdelen magazijn is nu goed gevuld en we zouden een enorm nadeel hebben als er vooraan het veld vol doorontwikkeld wordt. Wij liggen nu stil. We ontwikkelen niet verder. Het zou nutteloos zijn om de windtunnel in te gaan en nieuwe updates te testen want we weten niet eens of onze eerste geplande update zou werken.' (Fotocredit: Racing Point F1 Team)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws