marko verstappen red bull vrijdag 1 horner Formule 1
Formule 1

Horner bespreekt 2026-motor na Verstappen-geruchten: 'Zou beschamend zijn voor Mercedes'

marko verstappen red bull vrijdag 1 horner

Nu Red Bull Racing het nog steeds lastig heeft met de auto en er gespeculeerd wordt over de toekomst van Max Verstappen, begint men ook weer te praten over de mogelijke dominante teams van 2026. Journalisten wezen Verstappen erop dat Mercedes wel eens erg goed uit de verf kan komen volgend jaar. Christian Horner gaat verder in op het komende seizoen.

Tijdens zijn mediasessie op donderdag werd Verstappen erop gewezen dat Mercedes er in 2026 misschien heel goed voor kan staan. Voor hem is 'misschien' niet voldoende om de knoop nu al door te hakken. Het is koffiedik kijken welk team het goed zal doen in 2026. Mercedes kan als fabrieksteam een voordeel hebben, maar Red Bull kan profiteren van de jarenlange samenwerking met Honda. Na dit jaar gaan ze in zee met Ford.

Achter de schermen wordt er volop gewerkt aan de auto voor het komende seizoen, maar zeggen wie dominant gaat worden, is voorlopig niet mogelijk. Alle ogen zijn echter gericht op Red Bull, omdat ze vier jaar lang dominant waren met Verstappen, en na 2025 mogelijk in een lastig parket zitten. 'We begrijpen dat de druk enorm is voor volgend jaar, nu we als nieuwe fabrikant van krachtbronnen instappen', zegt Horner tegenover Motorsport.com.

'De uitdaging is enorm', weet de Brit. 'We hebben een zeer capabel team. We hebben flink geïnvesteerd en we hebben een geweldige cultuur binnen het team, dus wie weet?' Honda verdwijnt niet uit de sport, maar gaat samenwerken met Aston Martin. Daarom vinden velen het raar dat de Britse renstal niet betrokken wordt bij dit soort verhalen. In combinatie met het aantrekken van Adrian Newey zou ook Aston Martin een serieuze concurrent kunnen worden in 2026.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing helm 2025 silverstone vrijdag

Sneer naar Mercedes?

Mensen die denken dat Mercedes gaat domineren vanaf 2026, baseren hun gedachten veelal op het feit dat Mercedes veel ervaring heeft met elektrische straatauto's en in andere disciplines enorm succesvol is geweest. 'Verwachten dat wij volgend jaar vóór Mercedes zitten... zou gênant zijn voor Mercedes, of voor welke fabrikant dan ook', zegt Horner. 'Ik denk hoe dan ook dat we competitief zullen zijn, mogelijk op het niveau waarop we nu staan ten opzichte van andere fabrikanten.'

Momenteel wordt er veel gepraat over bepaalde catch-up-mechanismen in de regelgeving. Die moeten ervoor zorgen dat er bij de start van het nieuwe reglement niet meteen grote prestatieverschillen tussen fabrikanten ontstaan. Single seater director Nikola Tombazis heeft onder andere gepraat over 'hulp' voor achterblijvers middels meer budget of meer testtijd op de testbank. Dat zou gunstig zijn voor bijvoorbeeld Audi.

Lange termijn

Horner blijft van mening dat het goed is dat Red Bull ervoor heeft gekozen om enorm te investeren in het project van de Red Bull Powertrains, zelfs als dat betekent dat de Oostenrijkse renstal niet als het dominante team uit de startblokken vertrekt. 'Wat fantastisch is, is dat we alles onder één dak hebben: chassisontwerpers zitten naast de motoringenieurs', wijst de Brit aan. 'Dat mag je niet onderschatten als het gaat om het totaalplaatje.'

Horner denkt dat het goed is voor het eindresultaat als die twee groepen bij elkaar in één ruimte van gedachten kunnen wisselen. 'Wanneer je de mogelijkheid hebt om die groepen met elkaar te laten praten, is dat van onschatbare waarde. Dat gaat zich echt uitbetalen. Misschien niet in 2026, maar in 2027, 2028 en daarna. Op de lange termijn is dit voor Red Bull honderd procent de juiste keuze', besluit hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws