Jan Lammers heeft een column geschreven voor De Telegraaf, waarin hij ook zijn mening heeft gedeeld over de toekomst van Max Verstappen. Lammers benadrukt dat veel analisten veel aannames doen, zonder dat ze de ware situatie kennen. Lammers probeert het geheel vanuit het perspectief van Verstappen te bekijken, en heeft op basis daarvan wel een vermoeden van wat de wereldkampioen doet.
Verstappen heeft een contract tot en met 2028 bij Red Bull Racing, maar dat contract bevat prestatieclausules. De inhoud van die prestatieclausules is voor nagenoeg iedereen onbekend. Het handjevol mensen dat de inhoud van het contract van Verstappen wél kent, doet daar uiteraard geen uitspraken over. 'Er wordt de laatste tijd heel veel gespeculeerd, gezegd en geschreven over de toekomst van Max Verstappen', zo opent Lammers dan ook.
'Blijft hij bij Red Bull of gaat hij naar Mercedes?' zo herhaalt hij de meest gestelde vraag van de afgelopen weken. 'Maar als je niet alles weet, weet je eigenlijk niets. Mensen kunnen van alles roepen, maar er wordt ook veel de wereld ingeslingerd om later eventueel je gelijk te kunnen halen', zegt hij over de verschillende analisten en oud-coureurs, die bepaalde uitspraken doen. Zo meende Robert Doornbos, de voormalige coureur van Lammers in de A1GP, ook te weten wat de prestatieclausules van Verstappen inhielden. Volgens Jos Verstappen 'kletst Doornbos als een kop zonder kop'.
Hoe maakt Verstappen zijn keuze?
Lammers kiest dan ook voor een andere aanpak. Hij speculeert niet over de inhoud van de contracten en probeert niet in te schatten hoe de gesprekken tussen Verstappen en Mercedes verlopen. Hij probeert zich puur in de schoenen te verplaatsen van de 27-jarige coureur, en op basis daarvan in te schatten wat Verstappen zal doen. 'Mijn opvatting is dat voor Max maar één ding écht belangrijk is. Primair voor hem is de vraag bij het nemen van een beslissing: word ik hier gelukkiger van of niet?' meent Lammers.
Verstappen verdient tientallen miljoenen per jaar, en hoeft het voor het geld dus niet meer te doen. Daarnaast zijn de meeste Formule 1-teambazen wel in hem geïnteresseerd. 'Hij heeft een bevoorrechte positie voor zichzelf verworven. Ik kan me niet voorstellen dat Max nog zin heeft in een of ander avontuur, met heel veel vraagtekens vooraf', schat Lammers in. 'Dan moet hij in zijn eentje de kar trekken en dan komt hij in een compleet nieuwe omgeving terecht, zoals Lewis Hamilton bij Ferrari.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geduld Verstappen op de proef gesteld
'Max wil bij een team rijden, ik vermoed nog altijd het allerliefst bij Red Bull, waarmee hij denkt races te kunnen winnen. Dat is waar het hem om draait.' Verstappen heeft loyaliteit hoog in het vaandel staan, en wil het liefst zijn carrière bij de Oostenrijkse renstal afsluiten. 'Het hele Formule 1-wereldje, met alles wat er tegenwoordig bij komt kijken, is anders niet aan hem besteed. Ik denk dat hij alleen de overstap maakt naar een team waar hij een redelijke garantie heeft dat hij succes kan gaan boeken, en als die kans groter is dan bij Red Bull op dit moment.'
De vraag is echter: wanneer komt het moment waarbij Verstappen ervan overtuigd is dat een ander team hem veel meer kans geeft op succes dan Red Bull? Het Oostenrijkse team heeft het al ruim een jaar lastig, en is na Oostenrijk niet echt meer een kanshebber voor de wereldtitel van dit jaar. 'Na de vorige race in Oostenrijk denk ik niet dat veel mensen nog geloven in een vijfde titel op rij voor Verstappen. Normaal gesproken is hij nu inderdaad nagenoeg kansloos. Dat denk ik ook', geeft Lammers toe.
Dal bij Red Bull moet nog komen
Lammers merkt ook op dat Red Bull niet alleen tegenvalt, maar dat McLaren ook indruk maakt. 'Dan heb ik het nog niet eens over het puntenverschil met de McLaren-coureurs. Je ziet bij McLaren wel dat de opgaande lijn al jaren geleden is ingezet. Twee jaar terug stonden ze er in Oostenrijk en vervolgens op Silverstone ineens bij na een enorme upgrade. Het meest indrukwekkende daarvan is dat ze het maanden daarvoor al hadden aangekondigd. Ook vorig jaar was dat weer het geval met een aantal updates in Miami, begin mei.'
'Als je dat dan vergelijkt met Red Bull, is de situatie daar best wel zorgwekkend', beseft de Zandvoorter. 'In 2023 wonnen ze nog vrijwel alles en nu zie je dat ze veel problemen hebben. Misschien moet het ergste nog wel komen', vreest de analist. 'Het sleutelwoord in de Formule 1 is nu correlatie. Dat lijken ze bij McLaren veel beter op orde te hebben. Als die iets testen in bijvoorbeeld de windtunnel of simulator, dan lijkt dat in de praktijk ook vrijwel altijd uit te komen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Bij een team als Red Bull is dat niet het geval', vervolgt de 69-jarige. Red Bull werkt nog met een oude windtunnel, terwijl er ook correlatieproblemen met de simulator zijn. 'Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar Aston Martin met alle investeringen die daar de voorbije periode zijn gedaan. Dat moet binnenkort ook zijn vruchten gaan afwerpen. Alhoewel, binnenkort, de laatste tijd is al duidelijk dat ze een stuk beter presteren dan begin dit seizoen', voegt Lammers toe. Het Britse team staat slechts op de achtste plek in het kampioenschap, maar heeft de weg naar boven wel weer ingeslagen.
'Voorlopig lijkt McLaren onverslaanbaar, zeker als ze zoals in Oostenrijk met beide auto’s gaan scoren. Zo’n uitvalbeurt van Norris als in Canada: daar ga je het kampioenschap niet mee verliezen.' Norris verloor met die uitvalbeurt slechts tien punten. 'Piastri kan ook nog een keer een inschattingsfout maken of een technisch probleem hebben. Het verschil tussen die twee is te overzien. Bij Red Bull zie je dat Verstappen al heel lang zelf vrijwel alle punten moet binnenrijden. De vraag is: hoelang houdt hij dat nog vol? Het is eigenlijk al ongelooflijk wat hij nu week in, week uit laat zien', weet de Nederlander.
Vizier op 2026
Op de McLaren-coureurs na lijkt iedereen kansloos te zijn voor de wereldtitel in 2025. Daardoor kunnen eigenlijk alle teams de aandacht verschuiven naar 2026. 'Verstappen zei het onlangs overigens ook al goed: wat McLaren nu laat zien, geeft geen enkele garantie voor volgend jaar. Het hele concept gaat op de schop in 2026, het schaakbord wordt omgedraaid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lammers vestigt de aandacht dan ook op een dark horse in de sport. 'Ik ben wel geboeid door de opleving van Sauber de laatste races. Dan denk je toch: is de betrokkenheid van Audi al voelbaar? Volgend jaar gaan zij immers over in het fabrieksteam van Audi, met een eigen motor. Die nieuwe krachtbron gaat een heel grote rol spelen. Zeker het elektrische, het hybride deel. Wie de temperatuur van dat deel het beste beheerst, heeft de snelheid. Want het laden en ontladen is een heel temperatuuropwekkend proces.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties