Over minder dan twee jaar moeten de teams al met de 2026-auto's in actie komen, waarbij de reglementen grondig op de schop gaan, maar de reglementen staan nog altijd niet vast. Teambazen Christian Horner en Andrea Stella spraken in een persmoment van de FIA over de op komst zijnde regels, waar Horner zich eerder nog zeer kritisch over uitliet.
De FIA hoopt de nieuwe reglementen in juni te kunnen presenteren, maar recente berichtgeving wijst erop dat teams in de simulatoren nog grote problemen tegenkomen. Zo zou de actieve aerodynamica op de rechte stukken dusdanig veel downforce wegnemen dat coureurs zelfs op de rechte stukken zouden spinnen. Stella stelt echter tevreden te zijn. 'We zijn er blij mee dat de samenwerking tussen de teams en met de FIA erg intensief is', deelt de McLaren-teambaas.
Uitgebreide simulaties positief
Dat er nog het nodige gefinetuned moet worden aan de regels, stoort de Italiaan dan ook niet. 'Als je met nieuwe reglementen te maken hebt, is het normaal dat je bepaalde ideeën hebt, en dat je bepaalde dingen uitprobeert, om dat voldoende getest te hebben. Tot nu toe zijn wij tevreden. Zoals aangegeven is het belangrijk dat we er bovenop zitten bij de nieuwe reglementen, zodat we onbedoelde gevolgen van de reglementen weten te vermijden, zoals dat bij deze generatie auto's misschien wel enigszins het geval was.'
Stella is dus blij dat deze euvels aan het licht komen voordat de reglementen definitief vaststaan. 'We hadden het niet over problemen, maar over uitdagingen. Porpoising leverde bijvoorbeeld best wel wat kopzorgen op, ook in letterlijke zin voor de coureurs, en niet alleen voor de engineers. Ik ben dus wel blij met het werk tot nu toe. We werken goed samen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De tijd begint wel te dringen, omdat de chassisreglementen volgens planning in juni vast moeten staan. 'Er is nog steeds wat tijd voordat de eerste versie van de reglementen naar buiten komt, en ik denk dat daarna nog wel wat dingen verduidelijkt zullen moeten worden, dus het zal nog wel wat tijd kosten. Het is duidelijk belangrijk dat we wel snel op één lijn zitten, want anderhalve maand kan snel voorbijgaan.'
Horner tevreden
Horner sloot zich grotendeels aan bij de woorden van zijn collega, maar benadrukte dat de omvang van de regelwijzigingen niet onderschat mag worden. 'Het is duidelijk dat er in 2026 enorme regelwijzigingen aankomen, en het is eigenlijk ongehoord dat de regels voor zowel het chassis als de motor op hetzelfde moment gewijzigd worden. Natuurlijk brengt dat bepaalde onbekende factoren met zich mee, maar er wordt hard gewerkt door de FIA. Ze hebben goed samengewerkt met de teams.'
De Britse teambaas van Red Bull Racing uitte eerder dit jaar nog zware kritiek en noemde de 2026-bolides zelfs 'Frankenstein-auto's', nadat de vrees gedeeld werd dat coureurs op de rechte stukken zouden moeten terugschakelen om de batterij om te kunnen laden. 'We hebben ons duidelijk uitgesproken, zelfs al een jaar of twee geleden, over een aantal van de problemen. Daar is naar geluisterd, en daar is wat mee gedaan. Er is zeker sprake van progressie geweest, vind ik.'
Horner beseft dat iedereen in 2026 weer vanaf nul begint. 'Het is een leeg vel papier, een compleet leeg vel papier, met alle aspecten van de formule, dus het wordt fascinerend om te zien hoe de engineers de verschillende regels gaan interpreteren, en in 2026 kan alles er heel anders uitzien.' Op het moment is Red Bull Racing nog dominant, met bijna alle overwinningen in 2023 en 2024.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties