Kravitz: 'Strategie Ferrari in Groot-Brittannië is een kater van de blunder in Monaco' Formule 1
Formule 1

Kravitz: 'Strategie Ferrari in Groot-Brittannië is een kater van de blunder in Monaco'

Kravitz: 'Strategie Ferrari in Groot-Brittannië is een kater van de blunder in Monaco'

Ted Kravitz denkt dat Ferrari in Groot-Brittannië de nasleep van de strategische blunder van Monaco nog ervoer. De Italiaanse renstal weigerde in de slotfase Charles Leclerc én Carlos Sainz binnen te halen, en voorkwam zo een zege voor Leclerc. Het is de Monegask die Max Verstappen in 2022 uitdaagt voor de wereldtitel, dus de beslissing om hem buiten te laten op de harde band was op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen.

Kravitz kijkt bij Ted's Notebook naar de afgelopen wedstrijd en bespreekt diverse boordradio's van Leclerc. Hij vroeg zijn team om een positiewissel met zijn Spaanse collega, nadat hij merkte meer snelheid te hebben dan Sainz. 'Welke coureur doet er mee om de titel dit jaar, Sainz of Leclerc?' Dat is in essentie wat Leclerc via de boordradio vroeg', vindt Kravitz. 'Op een dag dat Verstappen geen punten scoort, moet ík dan niet degene zijn die vooraan rijdt?'

'Hij had natuurlijk die aanvaring met Sergio Pérez waar door hij veel downforce verloor, maar daarna begon Ferrari al wel na te denken over hoe ze Leclerc het maximumaantal punten konden laten scoren. Sainz wilde dat niet', vervolgt Kravitz begripvol. Toen Sainz de gewenste rondetijd niet kon rijden, besloot Ferrari ze alsnog van positie te laten wisselen.

Sainz werkte halverwege de wedstrijd dus mee, maar weigerde een vangnet te vormen voor zijn teamgenoot bij de herstart na de safety car. Hij gaf aan onder druk te staan van Lewis Hamilton en daarom zijn teamgenoot niet te kunnen assisteren. Kravitz: 'Het is interessant wat Sainz na afloop zei. Hij suggereerde dat hij alle bevelen van het team had opgevolgd. Ja, behalve in de laatste ronden. Ferrari heeft het wel eerlijk opgelost.'

Ferrari's kater van Monaco

Tijdens die laatste safety car-periode maakte Ferrari wederom een fout, na ook in Monaco op strategisch gebied al een steek te laten vallen. 'De grootste vraag is natuurlijk waarom ze Leclerc de pitstraat niet instuurden onder die laatste safety car', kaart de Engelse Formule 1-expert terecht aan. 'Ik denk dat dit een kater is van de fout die ze in Monaco maakten.'

'Uit het onderzoek naar dat incident is natuurlijk gekomen dat daar het probleem veroorzaakt werd door de double stack (twee coureurs vlak na elkaar een pitstop laten maken, red.). Mijn theorie is dat ze daarom dachten dat doublestacken op Silverstone een slecht idee was, maar daarmee garandeerden ze wel min of meer dat Leclerc de race zou verliezen, en Sainz hem zou winnen', zo luidt de beargumentering van Kravitz.

Schadebeperking voor Verstappen

Ook richt Kravitz zich nog even op de race van Red Bull Racing. Na Sainz in te halen viel Verstappen terug. Een brokstuk scheurde zijn vloer open. 'Die tunnels van de vloer hebben aan de voorkant enorme dingen (ingangen, red.). Als je daar een gat in maakt, of die ingangen zijn minder effectief, dan verlies je veel downforce. Al helemaal bij een auto die zo goed werkt als de Red Bull.'

'Ze doken naar binnen zonder dat hij een lekke band had, waardoor hij van de vierde plek terugviel naar de zesde plek. Tegen het einde van de race vocht hij het uit met Mick Schumacher', observeerde de Brit. 'Hij behaalde daarmee punten op een slechte dag. Dat is uiteindelijk een prima eindresultaat.'

Verstappens teamgenoot Pérez kan eveneens op lof rekenen. Hij maakte na de openingsfase een pitstop en stond lang stil vanwege een voorvleugelwissel. Dat de Mexicaan het nog naar de tweede plek schopte, vindt Kravitz bewonderenswaardig.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws