Liam Lawson zag zijn droom aan het einde van 2024 uitkomen. De Nieuw-Zeelander mocht dit jaar de ontslagen Sergio Pérez vervangen bij het grote Red Bull Racing. Die droom spatte echter na twee Grand Prix-weekends alweer uiteen. Lawson maakte Max Verstappen dan ook maar kort van dichtbij mee, maar is desondanks enorm onder de indruk van de viervoudig wereldkampioen.
Vol goede moed kroop Lawson tijdens de testdagen in Bahrein achter het stuur van de RB21, maar Nieuw-Zeelander zou nooit één worden met zijn strijdwapen. In Australië en China kwalificeerde hij zich op de laatste startrij en in de races zou hij geen enkel punt scoren. Red Bull besloot daarop meteen in te grijpen en Lawson terug te zetten naar zusterteam Racing Bulls. Yuki Tsunoda bewandelde de omgekeerde weg.
Lawson was dus maar kort de teamgenoot van Verstappen, maar toch heeft hij in die periode veel van en over de regerend wereldkampioen geleerd. 'Ik ben slechts twee races zijn teamgenoot geweest, maar zelfs als je hem alleen van een afstand ziet, begrijp je veel dingen', zegt Lawson in een interview met het Automoto.it. 'Alle teams delen gegevens, die andere teams kunnen zien. Basisinformatie en de GPS. Ik vergelijk mezelf al een aantal jaren met Max en het is indrukwekkend om te zien wat hij doet', stelt de Nieuw-Zeelander. 'Hij is heel snel, heel constant en heel comfortabel met de auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hectische momenten na demotie
Na twee raceweekends kwam er dus alweer een einde aan zijn avontuur bij Red Bull. De 23-jarige werd teruggezet naar Racing Bulls en had aanvankelijk veel moeite om zijn teamgenoot en F1-debutant Isack Hadjar bij te benen. Sinds zijn terugkeer bij het team uit Faenza heeft de coureur uit Hastings dan ook pas met vlagen zijn talent aan de buitenwereld kunnen tonen. In Oostenrijk kwam de Nieuw-Zeelander als zesde over de finish, maar zijn beste resultaat behaalde hij anderhalve week geleden in Azerbeidzjan, waar hij de vijfde plek voor zich op wist te eisen.
Lawson legt uit waarom de beginfase na zijn terugkeer zo moeizaam verliep. 'De timing was niet ideaal. Ik had maar een week de tijd om me voor te bereiden op een triple header', doelt de Racing Bulls-coureur op de Grands Prix van Japan, Bahrein en Saoedi-Arabië die elkaar direct opvolgden. 'Het waren hectische momenten', geeft de Nieuw-Zeelander toe. 'De auto vereiste bovendien een heel andere rijstijl. Ik moest me opnieuw aanpassen en sindsdien hebben we ook enkele wijzigingen doorgevoerd om me meer op mijn gemak te laten voelen in een aantal races.'
'Het zou natuurlijk ideaal zijn geweest om dit allemaal al voor de start van het seizoen te doen, maar ik denk dat dit proces me in de laatste races echt heeft geholpen', is Lawson blij met de doorgevoerde wijzigingen. Ondanks een moeilijke beginfase heeft de 23-jarige uit Hastings inmiddels 30 punten bij elkaar gereden. Dat zijn er negen minder dan zijn teamgenoot Hadjar, die in Zandvoort zijn eerste F1-podium scoorde. In het algemeen klassement bezet de voormalige teamgenoot van Verstappen daarmee de dertiende plek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties