Leclerc over verschillen tussen echte en digitale wereld: 'Die kloof is echt gedicht'

Leclerc over verschillen tussen echte en digitale wereld: 'Die kloof is echt gedicht'

Charles Leclerc benadert simraces net als races uit het echte leven, zo vertelt hij in gesprek met La Gazzetta dello Sport. De Monegask is een bekend liefhebber van het digitaal racen en pakt het mentaal dan ook hetzelfde aan als een echte Formule 1-race. Ook vertelt Leclerc over de opmars van het simracen, de toekomst ervan en of hij ooit een simracer in de Formule 1 terecht ziet komen.

Het eerste deel van 2020 was voor iedere racefanaat enorm lastig. Wegens de coronacrisis werden alle evenementen afgelast en moest iedereen thuiszitten en wachten totdat er weer geracet zou kunnen worden. Leclerc stond in ieder geval niet stil en besloot zijn simrace-carrière op te pakken. Zo deed de Ferrari-coureur mee een de virtuele Grands Prix van de Formule 1 tijdens de coronapauze, net als heel veel andere coureurs, en deed hij ook mee aan de virtuele 24 uur van Le Mans.

Zo is Leclerc dan ook maar wat blij dat simracen inmiddels zo groot is geworden: 'Vergeleken met nog maar tien jaar geleden zijn de verschillen tussen de echte wereld en de digitale wereld niet meer zo heel groot. Stuurtjes en pedalen kunnen nu heel realistisch worden nagebootst en je hebt nu ook hele grote schermen en geweldige simulatiesoftware die we kunnen gebruiken. Die technische kloof is echt gedicht de afgelopen jaren.'

Leclerc pakt echte en digitale races hetzelfde aan

Bij zichzelf ziet Leclerc nog wel enkele verschillen, al zijn er ook wel degelijk overeenkomsten: 'Qua rijtechniek zijn er nog wel verschillen, want je zitpositie en opstelling van je stuur een pedalen is heel anders. Dat is nog vrij lastig na te bootsen vergeleken met de Formule 1. Als je dan kijkt naar het mentale aspect, dan is er wel één ding duidelijk voor mij: Ik ga in de echte en digitale wereld altijd een race in met de bedoeling om te winnen. Ook bereid je je voor op een race van tevoren om zo goed mogelijk voor de dag te kunnen komen. Toch voel je wel dat de druk minder is, want er is geen risico op een ongeluk waardoor je eventueel gewond raakt.'

Terugkomend op de gedichte kloof tussen de echte en digitale wereld, denkt Leclerc dat we in de toekomst vaker simracers in de echte wereld zullen terugzien: 'Je moet voor beiden heel hard werken en getalenteerd zijn om er iets van te kunnen maken. Of ik ooit een simracer in de Formule 1 zie komen? Als het talent, de vaardigheden en de toewijding er zijn, waarom dan niet?', besluit Leclerc.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer