helmut-marko-red-bull-racing-sao-paulo-2025-zondag Formule 1
Formule 1

Red Bull geeft openheid van zaken over extreme situatie: 'Verandering van een halve millimeter'

helmut-marko-red-bull-racing-sao-paulo-2025-zondag

Helmut Marko heeft met voorbeelden aangegeven hoe extreem de situatie van Red Bull Racing is. Het Oostenrijkse team was na de zomerstop weer helemaal terug, maar liet in Mexico en Brazilië haar wisselvalligheid weer zien. Marko benadrukt dat de RB21 zeer wispelturig is en dat de kleinste aanraking enorme gevolgen kan hebben. Toch is de teamadviseur goedgemutst na het sterke optreden van Max Verstappen in de Grand Prix.

Marko prees nieuwe teambaas Laurent Mekies in Italië de hemel in. Verstappen had net zijn eerste Grand Prix in lange tijd gewonnen, en volgens Marko was dit grotendeels te wijten aan de Fransman. Mekies zou na de zomerstop voor een nieuwe aanpak gekozen hebben, waarbij Red Bull een solide basisafstelling vond en geen extreme veranderingen meer hoefde door te voeren. Vervolgens won Verstappen ook in Azerbeidzjan.

Onzekerheid over de de vloer

Singapore werd als lakmoesproef voor het team gezien, aangezien het bochtige en hobbelige circuit met torenhoge temperaturen een van de zwakste circuits voor Red Bull zou zijn. Verstappen greep nipt naast de poleposition en had na zijn tweede plek vooral het gevoel dat hij een kans op de zege had laten liggen. Red Bull slaagde dus voor de test op een zwakker circuit en sloeg vervolgens hard toe met twee overwinningen in Austin.

Red Bull introduceerde in Italië nog met veel succes een nieuwe vloer en in Mexico werd een doorontwikkeling van die vloer meegenomen. Verstappen sloeg de eerste vrije training over, maar stond in VT2 bovenaan. Zijn gevoel in de racesimulatie was echter niet goed en Red Bull gooide het roer om. Daarbij vond het team nooit de optimale afstelling, al was Verstappen in de race wel snel.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Red Bull-Mexico-Race-zondag-1
Moeilijkheden voor Verstappen in Mexico.

Die Mexicaanse wispelturigheid kreeg een vervolg in Brazilië, waar Red Bull de afstelling maar liefst drie keer aanpaste. 'We experimenteerden met twee verschillende versies van de vloer in Brazilië', schrijft Marko in een column voor Speedweek. 'Door dit te doen, vielen we in de kwalificatie uit ons werkvenster, waarin de auto en de banden het beste samenwerken. We weten nog niet wat de precieze redenen zijn waardoor we uit het werkvenster vielen', geeft Marko toe.

Dubieuze rol voor Tsunoda

Red Bull viel voor het eerst sinds Japan 2006 met beide coureurs in Q1 al af. Negentien jaar geleden waren David Coulthard en Robert Doornbos de ongelukkige coureurs. Nu kwam Max Verstappen 0,066 seconde tekort, terwijl Yuki Tsunoda de traagste coureur van het stel was. De Japanner hield echter vol dat zijn afstelling, die hij ook aan Verstappen gegeven had, goed was. Tsunoda hield vast aan zijn startplek en finishte in de Grand Prix als zeventiende en laatste.

Verstappen paste de afstelling dus wel voor een derde keer aan en moest dus verplicht in de pitstraat aan de race beginnen. Dat remde de wereldkampioen nauwelijks af, want vijftig ronden later nam hij de leiding over, en uiteindelijk kwam hij nipt tekort om als tweede te finishen. Tsunoda werd in de sprintrace nog als proefkonijn gebruikt om zijn afstelling te testen. Die afstelling bezorgde Red Bull een dramatisch resultaat in de kwalificatie. Het lijkt er dan ook op dat Tsunoda zichzelf geen dienst bewezen heeft in São Paulo.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki-tsunoda-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-5
Tsunoda was in de kwalificatie en de race de hekkensluiter.

Afscheid van een diva

Marko geeft wel toe dat het vinden van een goede afstelling niet eenvoudig is. 'Over het algemeen is dit het grootste zwakke punt van de RB21: de auto heeft zo'n klein werkvenster dat zelfs de kleinste aanpassingen een enorme impact kunnen hebben. We hebben het dan echt over een verandering van de rijhoogte van een halve millimeter of een verandering van de baantemperatuur van slechts een paar graden', zo laat de 82-jarige met concrete voorbeelden merken hoe extreem de situatie van Red Bull is.

Hoewel het al bekend was dat Red Bull met een klein werkvenster kampt, blijven Marko's uitspraken pijnlijk. Het Oostenrijkse team had namelijk hetzelfde probleem in 2024 en stelde het bewuste doel om het potentieel van de RB21 lager te leggen in ruil voor een breder werkvenster bij de auto. Dat is dus niet gelukt, al benadrukt Marko dat Red Bull niet het enige team is met dit hoofdpijndossier. 'Mercedes heeft het hier dit jaar ook heel lastig mee, net als Ferrari.'

Uiteindelijk verliet Red Bull het Zuid-Amerikaanse land alsnog met een trofee. 'Godzijdank wisten we het op te lossen voor de race, en dat is voor mij het belangrijkste, samen met de wederopstanding van het team na een zeer lastige periode in de zomer. Als we de titel uiteindelijk verliezen, dan heeft het te maken met deze periode na Imola, toen in een periode van zo'n zes weekenden bijna niks werkte.' Dankzij Verstappens sterke optredens schoof Red Bull op naar de derde plek bij de constructeurs, ten koste van Ferrari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws