Robert Doornbos begrijpt wel dat McLaren er alles aan doet om Max Verstappen buitenspel te zetten. Hoewel de wereldkampioen op een aanzienlijke achterstand staat, liet hij in São Paulo weer zien dat hij nooit onderschat mag worden. Ook Kimi Antonelli kreeg complimenten van Doornbos, die opmerkte dat er veel onderling respect is tussen Verstappen en de Mercedes-coureur.
McLaren-teambaas Andrea Stella was er na Brazilië duidelijk nog niet gerust op en besteedde in zijn mediamoment aandacht aan de nieuwe motor van Verstappen. De topman van McLaren benadrukte dat de kosten van de nieuwe motor onder het budgetplafond moeten worden meegenomen, aangezien Red Bull Racing de krachtbron niet wisselde uit zorg over de betrouwbaarheid, maar om extra snelheid te vinden na een start in de pitstraat.
Verstappen liever kwijt dan rijk
Verstappen slaagde daarin, want de Limburger was in Interlagos de snelste coureur tijdens de race. Stella wil dat Red Bull dan ook de kosten accepteert voor de nieuwe onderdelen, aangezien de teams met de FIA hebben afgesproken dat extra motoren alleen buiten het budgetplafond vallen als ze worden ingezet vanwege de betrouwbaarheid. Stella plaatste eerder al twijfels bij Red Bull vanwege de vele upgrades van het Oostenrijkse team.
Doornbos belt vanuit Dubai met zijn collega's bij De Stamtafel, waar hij aangeeft dat McLaren Red Bull in de problemen wil brengen. 'Je weet dat Red Bull met Yuki Tsunoda bovenaan staat in het crashkampioenschap. Hij heeft ruim drie miljoen schade gereden. Dat tikt aardig aan op de budget cap. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat die motor je richting de limiet brengt', vertelt de Rotterdammer bij De Stamtafel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Olav Mol is van mening dat McLaren zelf juist op de limiet zit en zo goedkeuring wil krijgen om in Las Vegas ook nog een nieuwe motor te introduceren zonder dat deze kosten moeten worden gedeclareerd. Doornbos denkt dat McLaren de concurrentie vooral geen voordeel wil gunnen. 'Je haalt ook het onderste uit de kan. Dat hoort ook bij topsport op dit niveau. In de tijd van Mercedes en Red Bull zagen we dat ook. Ze waren altijd op zoek naar de limieten binnen de reglementen en wilden elkaar een oor aannaaien.'
George Russell is officieel uitgeschakeld in de titelstrijd en dat betekent dat Verstappen de laatste coureur is die McLaren van de dubbel kan afhouden. 'Het gaat wel om een Formule 1-wereldkampioenschap. Ze zijn Max liever kwijt dan rijk', aldus de oud-coureur. Hij denkt dat McLaren zich nog zorgen maakt. 'Ze zagen zondag ook die pace. Lando Norris dacht ook: leuk dat ik hem gewonnen, maar het was toch een ander gevoel toen hij naast zich keek en dat Max Verstappen daar stond, die op elf seconden achterstand finishte met drie pitstops.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Antonelli versus Verstappen
Doornbos besteedde daarnaast aandacht aan een van de grote uitblinkers in Brazilië: Kimi Antonelli. De Mercedes-coureur eindigde in beide kwalificaties en races als tweede. 'De jonge Italiaan heeft het super gedaan', weet Doornbos, die ook stilstond bij de uitstekende band tussen beide toptalenten. 'Je zag hem door parc fermé naar Max rennen om hem te omhelzen, want die spanning voel je wel.' Antonelli pakte het beste resultaat in zijn carrière, al vergat Toto Wolff dat even.
'Antonelli heeft een heel ervaren engineer met Bono (Peter Bonnington, red.). Ik luisterde mee naar de radio bij Mercedes. Bono weet wel hoe het is om iemand door een race heen te loodsen. Hij heeft gewerkt met Lewis Hamilton, een van de beste coureurs ooit', deelt Doornbos. Bonnington werkte daarnaast samen met de andere zevenvoudig wereldkampioen, Michael Schumacher. 'Nu heeft hij een jonge, fanatieke rookie achter het stuur zitten. Kimi zei dat ze hem met rust moesten laten en dat hij het zelf wilde doen. Ze gaven hem ook die kans. Antonelli heeft echt wel stress gehad, als je die Red Bull in je spiegels van links naar rechts ziet gaan. Hij reed erg knap naar de tweede plaats.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Strategie Verstappen
Verstappen strandde uiteindelijk op drie tienden achter de Mercedes-coureur. Doornbos reageert resoluut als hem gevraagd wordt of er nog meer in het vat zat. 'Nee, absoluut niet', zegt Doornbos stellig. 'Die eerste pitstop met die lekke band, dat was uiteindelijk een geluk.' Verstappen wisselde zo snel naar de mediumbanden, die veel competitiever waren dan de harde banden.
Doornbos denkt niet dat de Limburger iets heeft laten liggen. 'Bij de inhaalacties heeft hij nooit getwijfeld. Hij lijnde de ene na de andere coureur op, terwijl je bij anderen vaak zag dat het niet lukte. Dan moet je weer een ronde wachten om een nieuwe poging te wagen in die eerste bochtencombinatie.' Zo haalde Verstappen onder meer George Russell bij de eerste poging in.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties