Marko vol ongeloof: 'Mercedes beweert dat Verstappen Hamiltons vleugel beschadigd heeft' Formule 1
Formule 1

Marko vol ongeloof: 'Mercedes beweert dat Verstappen Hamiltons vleugel beschadigd heeft'

Marko vol ongeloof: 'Mercedes beweert dat Verstappen Hamiltons vleugel beschadigd heeft'

Helmut Marko stelt dat de vragen van Red Bull Racing omtrent de achtervleugel van Mercedes niets te maken hebben met de DRS-fout die de FIA gevonden heeft. De Oostenrijkse renstal kaartte bij het motorsportorgaan aan dat de achtervleugel van Mercedes bij snelheden boven de 260 kilometer per uur te ver doorbuigt, wat ze een oneerlijk voordeelt geeft. Ook kan de Oostenrijker nauwelijks geloven dat ze de schuld neer willen leggen bij Max Verstappen.

Red Bull stapte nog voor de kwalificatie al naar de stewards in Brazilië. Het team ontdekte op Interlagos dat de achtervleugels van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op topsnelheid iets verder doorbuigen dan verwacht. Zodoende verzochten ze de regelgevers om er wat meer aandacht aan te besteden. 'Dat heeft niets te maken met de onregelmatigheden die de FIA gevonden heeft bij de DRS', benadrukt Marko tegenover F1-Insider.

'In principe doet Mercedes waar ze ons van beschuldigden in de eerste seizoenshelft', voegt hij daaraan toe. In die eerste helft van het jaar was het het team uit Milton Keynes dat met een relatief flexibele achtervleugel reed. 'Destijds scherpte de FIA de reglementen aan en moest de flexibiliteit van de achtervleugels beperkt worden vanaf Baku. Red Bull, evenals een paar andere teams, moest daar het materiaal op aanpassen.'

Verstappen meegetrokken in Mercedes-problemen

Ongeacht wat Red Bull dacht dat er mis was met het materiaal is de FIA bij toeval op een ander probleem gestuit: de onreglementaire DRS van Hamilton. Het onderdeel is onderzocht, maar Verstappen zat er na de kwalificatie in Brazilië ook aan. 'Het ongelooflijke is dat Mercedes nu beweert dat Verstappen Hamiltons achtervleugel beschadigd heeft met zijn vingers', suggereert Marko vol verbazing. De achtervleugels moeten een enorme druk weerstaan. Het is dus onwaarschijnlijk dat de Nederlander het onderdeel heeft kunnen beschadigen.

Overigens wordt er door het Duitse medium ook gesuggereerd dat Mercedes de foutieve achtervleugel af probeert te schuiven op een productiedefect. Een argument dat deze hypothese ondersteunt, is het feit dat Bottas' achtervleugel wel in orde is, al lag de topsnelheid van de Fin op Interlagos wel vijf kilometer per uur lager dan die van zijn Britse collega. Spoedig wordt duidelijk hoe deze zaak afgesloten wordt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws