Medland: 'Als Leclerc het er mee eens is, waarom zouden we het dan niet overwegen?' Formule 1
Formule 1

Medland: 'Als Leclerc het er mee eens is, waarom zouden we het dan niet overwegen?'

Medland: 'Als Leclerc het er mee eens is, waarom zouden we het dan niet overwegen?'

Chris Medland had nooit verwacht dat er ooit overwogen zou worden om races in omgekeerde richting te laten verrijden. Maar in de aangepaste kalender zou dit zomaar realiteit kunnen worden. De Formule 1-analist gaat dieper in over op welke circuits dit mogelijk is.

De mogelijkheid werd in eerste instantie geopperd door Stuart Pringle, de uitvoerend directeur van Circuit Silverstone: 'Enkele weken geleden heeft Pringle aangegeven dat races tegen de richting in overwogen moet worden, zodat we aan voldoende races kunnen komen dit seizoen.'

'Ik dacht dat het een dwaas idee was, maar een promotor van een Formule 1-circuit zal natuurlijk de deur nooit dichtgooien voor zo'n mogelijkheid', aldus de mening van Medland.

Leclerc haalt Medland over

Charles Leclerc leek voorstander van het plan, het zette de Britse motorsportjournalist aan het denken: 'Als een Formule 1-coureur het een goed idee vindt - en zelfs aangeeft dit in lagere raceklassen gedaan te hebben - waarom zouden we het dan niet overwegen?'

Zouden circuits een race in tegengestelde richting aan kunnen? Bij RACER zet Medland de circuits op een rijtje en er zitten er een paar tussen waarbij de Formule 1-kenner het realistisch acht om ook omgekeerd rondjes te rijden.

Om het overzichtelijk te houden worden alleen de circuits behandeld die wél potentie tonen, dat zijn er namelijk maar weinig. Voor de meeste circuits geldt: een bocht zonder uitrijstrook vóór het lange rechte stuk (in omgekeerde richting dus na het lange rechte stuk) is een no-go.

Bahrein en Spanje tonen potentie

Medland neemt de Formule 1-kalender onder de loep en begint bij het begin. Albert Park is uitgesloten maar op Bahrain International Circuit zou het kunnen: 'Dit circuit toont potentie. Bijna overal liggen uitrijstroken, alleen de bocht die in omgekeerde richting bocht één zou worden, moet aangepast worden.'

'In de meeste bochten op Circuit de Barcelona-Catalunya maakt het weinig uit van welke kant je komt. Alleen in bocht negen (die vóór het rechte stuk in het middengedeelte) zouden problemen kunnen ontstaan. Daar wordt doorgaans vol gas doorheen geracet, omgekeerd is daar geen ruimte om uit te lopen.'

Een omgekeerd straatcircuit?

Hoewel Baku een straatcircuit is, acht Medland de kans aanwezig dat hier een Formule 1-race in omgekeerde richting verreden kan worden: 'De wegen bieden voor veel bochten uitrijstroken. Alleen voor de nieuwe bocht één (de bocht vóór het lange rechte stuk) hebben de coureurs elke ronde een nieuwe onderbroek nodig.' Een aanpassing van die bocht zou een race mogelijk maken.

Racen in Europa

Op Circuit Paul Ricard kan er heel veel aangepast worden en is een race in omgekeerde richting dus absoluut mogelijk: 'Het is ontworpen als testcircuit en er ligt dus overal ruimte. Met name aan het eind van de Mistral Straight zou het interessant kunnen worden.'

Op de Red Bull Ring zou ook met moeite tegen de richting in gereden kunnen worden. Het simpele ontwerp doet in eerste instantie vermoeden dat het niet zo'n probleem op zou leveren, maar het lange rechte stuk dat zou ontstaan richting de pitstraat zou voor veel gevaar zorgen in de oorspronkelijke eerste bocht.

In Monza kent men eigenlijk hetzelfde probleem: 'Het grootste gedeelte van het circuit werkt, maar in de exit bij Ascari (de tweede chicane, red.) worden de coureurs begroet door een grote barrière. Wel is er een realistische mogelijkheid om hier een uitrijstrook te creëren.

Circuit of the Americas

Circuit of the Americas is het laatste circuit waar geacht wordt dat een race in tegenovergestelde richting mogelijk is. 'In de laatste bocht (dan dus de eerste bocht) zou je graag wat meer ruimte hebben, maar het kan er misschien mee door. De meeste andere bochten zien eruit alsof ze het aan kunnen.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws