Medland: 'Dat Masi zich daar geen zorgen over maakte, baart mij enorm veel zorgen' Formule 1
Formule 1

Medland: 'Dat Masi zich daar geen zorgen over maakte, baart mij enorm veel zorgen'

Medland: 'Dat Masi zich daar geen zorgen over maakte, baart mij enorm veel zorgen'

Gerenommeerde Formule 1-journalist Chris Medland maakt zich ernstig zorgen over de gebeurtenissen van afgelopen zondag. Hoewel Romain Grosjean zijn crash in de openingsronde wist te overleven, vreest hij dat de barrières van Formule 1-circuits niet veilig genoeg zijn om in de toekomst een vergelijkbaar incident ook relatief positief af te laten lopen.

'Dit is nauwelijks te geloven. Ik weet zeker dat bij veel kijkers thuis de rillingen over de rug liepen', laat Medland weten in zijn stuk voor RACER. 'Die explosie was ongewoon en in eerste instantie was het niet duidelijk wie het was. Je denkt meteen aan de dood. Ondanks dat ik hoorde dat er beelden waren van een ongedeerde Grosjean kon ik het niet geloven.'

Medland keek toe vanuit de paddock waar hij als een van de eersten hoorde dat de Fransman ongedeerd was. 'Maar ik weet nog steeds niet hoe ik mij erover moet voelen. Hoe kon zo'n enorm vuur ontstaan? Hoe kan het dat de auto in tweeën lag en misschien nog wel kwalijker: hoe kan het dat Grosjean in zijn survival cell door de barrière heen vloog?'

'De halo redde Grosjeans leven'

Naar enkele Formule 1-prominenten, waaronder Ross Brawn, was het de halo die recentelijk geïmplementeerd werd die het leven van de Haas-coureur redde, ondanks dat in eerste instantie gesuggereerd werd dat het het moeilijker maakt voor coureurs om zichzelf te bevrijden uit een brandend wrak.

'De halo zelf zal niet voorkomen dat een coureur niet uit weet te stappen. Maar als daar een barrière boven zit, wordt het een ander verhaal', vervolgt de Brit, die het onbegrijpelijk vindt dat de barrière zo snel spleet. 'Dat Michael Masi (de wedstrijdleider, red.) aangaf dat hij zich geen zorgen maakte over dat de barrière in tweeën lag, dat baart mij dus enorm veel zorgen.'

'Dat moet ook wel, want het feit dat die barrière gespleten werd en de auto tot een plotse stilstand bracht, zorgt er voor dat de energie die uit die auto komt heel anders wegtrekt dan wanneer een auto terug stuitert. De barrière heeft dan ook zeker bijgedragen aan het chassis dat in tweeën lag en de vuurzee die daarop volgde', concludeert hij met een kritische noot aan het adres van de FIA.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws