Organisatie Miami GP: 'Resultaten Grand Prix-weekend lager dan verwacht'

| door Jasper Sala

De eerste Grand Prix van Miami heeft een financieel verlies opgeleverd, zo doet organisator Tom Garfinkel uit de doeken bij Motorsport. De organisatie dacht in eerste winst te zullen maken, maar de kosten zijn hoger uitgevallen dan gedacht.

De eerste Grand Prix van Miami kon op veel belangstelling rekenen. De kaarten waren heel snel uitverkocht en op sociale media ging de Miami Grand Prix viral, vooral met haar nephaven. Garfinkel, managing partner van het evenement, verwachtte door deze interesse dat de eerste editie winstgevend zou zijn, maar dat is niet het geval gebleken.

Verlies tegen de verwachting in

'Als je me zes maanden geleden had gevraagd, dan had ik zeker verwacht dat het raceweekend geld op zou leveren, ja, ook als je zag welke kant het met de inkomsten opging. Maar goed, de uitgaven hebben onze eigen verwachtingen ver overtroffen', legt Garfinkel uit. Reden tot paniek is dat niet. De organisator vond het namelijk belangrijker om een goed evenement neer te zetten en verwacht daar later profijt van te hebben.

'Het was vooral belangrijk voor ons om een geweldig evenement neer te zetten. We wilden alles first class doen om de Formule 1 en dit evenement in de schijnwerpers te zetten. We wilden meteen leveren.' Volgens Garfinkel heeft dat kosten met zich meegebracht, zoals ook dingen die voor het publiek niet zichtbaar zijn.

'Kijk maar eens achter de hoofdtribune. Bij de meeste races ligt daar asfalt. Maar als je kijkt naar onze tribunes bij de beach club, dan hadden wij daar gras neergelegd. Dat verbetert om meerdere redenen de ervaring voor fans. Om te beginnen wordt asfalt veel warmer en ten tweede zag het er met gras netter uit. Het is duur om die grasmatten te regelen, maar nogmaals, wij wilden het meteen goed doen en blijven het ook zo doen', aldus Garfinkel.

Meer bezoekers in de toekomst

Het verlies had ook verminderd kunnen worden middels meer bezoekers maar Garfinkel wilde vooral een goed evenement neerzetten voor de bezoekers. 'Op basis van de vraag hadden we veel meer kaarten kunnen verkopen. Ik wil graag 100.000 mensen per dag verwelkomen, maar het moet wel op een goede manier kunnen. Als het volgend jaar kan, dan doen we het. Maar als het voor ons gevoel nog niet kan, dan kiezen we ervoor om iedereen een goede ervaring te bieden en het rustig op te bouwen.'

De eerste editie kon rekenen op 82.500 bezoekers per dag. Het bleek niet genoeg voor zwarte cijfers, maar de organisatie heeft wel complimenten gekregen. 'Natuurlijk zijn er dingen waar we van leren en die beter kunnen, zo hadden we vrijdag een probleem met het eten en zaten gasten van de paddock club zonder. Maar over het algemeen is de feedback van teams, coureurs, F1 en de FIA zeer positief geweest. Van de feedback door fans kunnen we leren, maar voor een eerste keer is het volgens mij erg goed gegaan', aldus Garfinkel.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen