Sergio Pérez keert in 2026, na een afwezigheid van één seizoen, weer terug in de koningsklasse van de autosport. Bij Cadillac krijgt de Mexicaan de kans om nog eens te laten zien wat hij in zijn mars heeft, al heeft de 35-jarige coureur niet het gevoel dat hij iets moet bewijzen. Dat laat de huidige situatie van Red Bull Racing volgens hem namelijk wel zien. Pérez stelt zelfs dat hij zich nog behoorlijk lang staande heeft kunnen houden bij de huidige werkgever van Max Verstappen.
Voor het 2021-seizoen werd Pérez aangesteld als de nieuwe Red Bull-teamgenoot van Verstappen. De Mexicaan speelde in de laatste Grand Prix van het seizoen in Abu Dhabi nog een cruciale rol in het succes van zijn teamgenoot, die zijn eerste wereldtitel in de wacht sleepte na een knotsgekke slotfase. In de jaren die volgde, geloofde de 35-jarige uit Guadalajara in zijn eigen kansen, maar Verstappen maakte op het circuit telkens weer duidelijk dat er niks te halen viel.
Pérez begon het 2023-seizoen weliswaar goed, maar vanaf het Grand Prix-weekend in Miami ging het snel bergafwaarts met de prestaties. Die lijn werd in 2024 doorgetrokken en ondanks het feit dat hij in juni nog een nieuw contract tekende, had Red Bull genoeg gezien. De Oostenrijkse renstal nam aan het einde van 2024 dan ook afscheid van de Mexicaan en daarmee leek zijn F1-carrière er eerder dan verwacht op te zitten. Pérez bleef echter hopen op een nieuwe kans en die krijgt hij volgend jaar bij Cadillac.
Daar is hij vanzelfsprekend enorm blij mee en de huidige situatie bij Red Bull maakt het ook een stuk makkelijker. 'Er rustte vorig jaar een zware last op mijn schouders', zegt Pérez in een podcast van Sky Sports. 'Ik heb niet het gevoel dat ik nu iets moet bewijzen, omdat de problemen waar ik mee worstelde bij mijn vorige team nu wel duidelijk zijn geworden. De belangrijkste reden dat ik terug ben in de sport, is omdat ik wil genieten. Ik heb veel fans en ik verdien het om te stoppen op een moment dat ik dat zelf wil. En dit is een unieke kans', stelt de voormalige teamgenoot van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pérez heeft aantal jaren kunnen 'overleven' bij Red Bull
Na het vertrek van Pérez kreeg eerst Liam Lawson de kans om zich te bewijzen naast Verstappen, maar al na twee Grand Prix-weekends moest de Nieuw-Zeelander alweer plaatsmaken voor Yuki Tsunoda. Ook de promotie van de Japanner bleek niet het antwoord op het vraagstuk rondom de tweede coureur. Desgevraagd legt Pérez uit waarom het zo moeilijk is om als tweede Red Bull-coureur te presteren. 'Ik denk dat om de hele dynamiek gaat.'
'Natuurlijk hebben ze met Max een uniek talent in huis en met de ontwikkelingscurve die ze daar hebben, is het voor de tweede rijder ontzettend moeilijk om zich aan te passen aan de auto', gaat de Mexicaan verder. 'Het is een unieke auto, die een speciale rijstijl vergt en ik heb daar een aantal jaren in kunnen overleven. Het was lastig, maar zo gaat het gewoon. Je hebt het gezien aan een aantal goede coureurs die mij voorgingen en nu zie je het weer. Liam en Yuki hebben samen misschien iets van vijf punten gescoord. Het is dus enorm moeilijk. En ze zijn allebei fantastische coureurs.'
Pérez gaat vervolgens dieper in op zijn eigen problemen met de Red Bull-bolide. 'Ik moest op een specifieke manier rijden. Soms lukte me dat en kon ik me aanpassen, maar op het moment dat er bijvoorbeeld regen of wind in het spel was, was de auto ineens onbestuurbaar', legt de 35-jarige uit Guadalajara uit. 'Dan maak je de ene na de andere fout en begin je het vertrouwen te verliezen.'
De oud-teamgenoot van Verstappen stelt dat hij zich nog best lang staande heeft kunnen houden, ondanks de constante druk. 'Op het mentale vlak was ik supersterk en daarom heb ik daar zo lang kunnen overleven. Ik stond onder een enorme druk en jullie zaten me regelmatig op de huid, maar nu zijn jullie je bewust van het werk dat ik in die auto en met dat team heb gedaan', zegt hij tot slot tegen de Sky Sports-journalisten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties