'Persbericht van december maakte eigenlijk duidelijk dat Viaplay failliet is' Formule 1
Formule 1

'Persbericht van december maakte eigenlijk duidelijk dat Viaplay failliet is'

Volgens het Financieel Dagblad gaf het persbericht van Viaplay van begin december eigenlijk aan dat het bedrijf failliet is. De streamingsdienst heeft nog wel een voet aan de grond in Nederland vanwege het uitzenden van de Formule 1, maar dat kan mogelijk veranderen als de uitzendrechten opnieuw in de verkoop gaan.

De analyse van het FD geeft aan dat wie niet in de top drie van de best verkochte streamingsdiensten van een land staat op zijn hoede moet zijn. Zo staan Netflix, Videoland en Disney+ in de top drie van Nederland. Ook Amazon Prime Video staat boven Viaplay in de rangorde van Nederland. Met name het succes van Videoland valt op, want door zich te richten op Nederlandse content voor de Nederlandse markt heeft het platform 1,3 miljoen abonnees weten binnen te halen. Daar kan Viaplay niet over meepraten.

Begin december liet Viaplay weten over te gaan op herfinanciering, en het persbericht dat daarbij hoorde maakte eigenlijk duidelijk dat Viaplay failliet is, aldus het FD. Viaplay trekt zich terug uit de meeste markten, behalve die van Scandinavië en Nederland. Dat Viaplay in andere landen niet succesvol is geworden, komt door het moeilijke business-model. 'Sportrechten gaan om de paar jaar weer in de verkoop en dan stijgen de prijzen', zegt financieel adviseur en Deloitte-partner Jan-Piet Nelissen. 'Je moet op nummer een, twee of drie staan. De rest wil je niet toe behoren.'

Nederlands succes van Viaplay kan in gevaar komen

De uitzendrechten voor de Formule 1 worden volgend jaar opnieuw op de markt gebracht, wat mogelijk het succes in Nederland bedreigt. Grote Amerikaanse streamingdiensten nemen daarom voorzichtige stappen bij het benaderen van sportrechten. Netflix experimenteert met live sport, zoals een tenniswedstrijd tussen Rafael Nadal en Carlos Alcaraz, maar concentreert zich voornamelijk op sportdocumentaires, zoals de populaire F1-documentaire Drive to Survive.

Viaplay kan een uitzondering zijn, maar dat betekent niet dat andere streamingdiensten geen problemen ondervinden. Een consolidatieslag lijkt daarom waarschijnlijk, vooral voor partijen die niet tot de top-3 behoren. Nelissen ziet de ontwikkeling van de streamingmarkt in vier fasen, van een embryonale markt, via snelle marktgroei, naar verzadiging en ten slotte consolidatie. 'We bevinden ons momenteel op het randje van fase drie en vier', aldus Nelissen.

Klachten over stijgende prijzen

In september liet Viaplay weten dat het jaarabonnement in 2024 niet meer beschikbaar zal zijn en het alleen nog mogelijk is om een maandabonnement af te sluiten. Het maandabonnement zal dan 15,99 euro gaan kosten. Eerder in 2023 verhoogde Viaplay de maandelijkse kosten al van 13,99 naar 15,99. Deze verandering leverde ophef op onder de kijkers. De kijker met een jaarabonnement bespaarde 24 euro, maar dat gaat in 2024 dus niet mogelijk zijn.

Plaats reactie

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties