Pitborden in de Formule 1: Waarom worden ze vandaag de dag nog gebruikt? Formule 1
Formule 1

Pitborden in de Formule 1: Waarom worden ze vandaag de dag nog gebruikt?

Pitborden in de Formule 1: Waarom worden ze vandaag de dag nog gebruikt?

Al decennia lang is het pitbord een onmisbaar voorwerp voor de Formule 1-teams. Om de paar minuten verschijnt er wel een uithangbord aan de pitmuur, maar waar worden die borden nu precies voor gebruikt? Ondanks alle nieuwe technieken zijn de pitborden vandaag de dag toch nog cruciaal voor de renstallen en F1Maximaal zocht uit waarom.

Het kan je haast niet ontgaan zijn: de Formule 1 werkt hedendaags nog altijd met uithangborden aan de pitmuur, die iedere ronde handmatig moeten worden bijgewerkt door het personeel van de Formule 1-teams. De teams zijn niet verplicht om de borden te gebruiken, maar toch ontloopt geen enkel renstal ook dit seizoen de mogelijkheid om het hulpmiddel te gebruiken.

Op het pitbord zijn vaak standaard vier dingen te lezen, zoals te zien is in de foto boven dit artikel. Op het pitbord van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van de Eifel (2020) zie je van boven naar onder het aantal ronden voor de eerstvolgende geplande pitstop (L1), het gat naar de voor- en achterligger (-4,6, +9,0) en de positie op de baan (P2).

Pitborden in de Formule 1: Waarom worden ze vandaag de dag nog gebruikt?

Een pitbord biedt dikwijls een ceremoniële functie bij speciale aangelegenheden. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Toch kan je je afvragen waarom het pitbord in deze tijd nog nodig is. Al jaren maken de Formule 1-teams namelijk gebruik van de boordradio om informatie door te geven, dus waarom moet er dan nog extra, 'analoge' communicatie plaatsvinden? Bovendien is het stuur van de Formule 1-auto's sinds een aantal jaren voorzien van een Lcd-scherm met talloze nummertjes, nog een andere informatiebron dus.

Een van de redenen voor het pitboard heeft direct te maken met het bovengenoemde scherm op het stuur van de coureurs. Wanneer de banden onder een Formule 1-auto er slecht aan toe zijn of wanneer er schade is elders aan de auto, kunnen er vibraties optreden in de auto. In combinatie met de hoge snelheden maakt dit het Lcd-scherm onleesbaar. We horen coureurs als Lewis Hamilton dan ook weleens klagen over deze vibraties. Coureurs gebruiken hun Lcd-scherm met name voor het controleren van de hoeveelheid elektrische energie, maar ook het 'managen' van hun rondetijden. Met name dat laatste wordt lastig als de kleine lettertjes onleesbaar worden. In dat geval fungeert het pitbord aan de pitmuur als back-up.

Boordradio neemt breincapaciteit in beslag

Daarnaast kan het voor een coureur juist fijn zijn om informatie te krijgen van het pitbord in plaats van de boordradio. Wanneer een coureur erg geconcentreerd is, kan het bedienen van de boordradio-knop en het communiceren met de engineer storend werken. Wanneer Lewis Hamilton bijvoorbeeld zijn inmiddels bekende woorden 'leave me to it, Bono', uitspreekt, zal hij liever gebruik maken van de informatie op het pitbord dan dat hij met zijn engineer moet overleggen over welke data hij nodig heeft op dat moment.

Steve Hallam, voormalig 'head of race engineering' bij McLaren, onderstreept in zijn eigen woorden dit grote voordeel van het pitbord. 'Het bord geeft simpelweg informatie die je niet in het oor van je coureur wil schreeuwen als hij met iets belangrijks bezig is. Coureurs moeten zich heel erg concentreren, als ze dan een waslijst aan informatie krijgen, gaat het mis. We willen dus alleen cruciale informatie verschaffen over de boordradio', aldus de Brit, geciteerd door F1Technical.

Dat brengt ons op het derde grote voordeel van het pitbord, namelijk dat de techniek kan worden gezien als eenzijdige communicatie. Coureurs hoeven niet te vragen naar informatie over hun race, omdat het simpelweg iedere ronde wordt gepresenteerd aan de pitmuur. Hierdoor wordt er minder tijd besteed aan radiocommunicatie en is er meer capaciteit over voor andere zaken, iets wat in de cockpit geen overbodige luxe is. Door iedere ronde het uithangbord te presenteren, nemen de teams dus werk uit handen van hun coureurs.

Door: Maurits Kappetijn
@MauritsKappetijnF1 | maurits@f1maximaal.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws