Red Bull Racing mag dan vooral gefocust zijn op Max Verstappen en de strijd om de rijderstitel, niet iedereen deelt dat perspectief. Er zijn nog teams die met andere doelen bezig zijn. Ferrari in de eerste plaats, want het Italiaanse team heeft zich opnieuw opgewerkt naar de tweede plaats bij de constructeurs. Bij Mercedes is onder leiding van Toto Wolff de strijdlust ook nog niet verdwenen. Wolff wil Ferrari voorbij en Red Bull achter zich houden.
Na een vrij weekend maakt Mercedes zich op voor een race op bekend terrein: het circuit van Interlagos, waar dit weekend de Grand Prix van São Paulo wordt verreden. In tegenstelling tot de vorige jaren vormt Interlagos niet het slotstuk van een triple header met de Verenigde Staten en Mexico. Ditmaal is het juist het begin van vijf intense weken die het seizoen definitief zullen vormgeven.
Ferrari, Mercedes en Red Bull dicht bij elkaar
Mercedes heeft geen kanshebber meer in het rijderskampioenschap. Het zou dan ook logisch lijken om de blik al te richten op de nieuwe reglementen van 2026, maar de Duitse renstal heeft nog steeds een duidelijk doel voor ogen. In de preview van Mercedes op de Grand Prix van São Paulo laat Toto Wolff zien dat hij de cijfers goed bestudeerd heeft. 'Er zijn nog vier races te gaan. Slechts één punt scheidt ons van Ferrari, en Red Bull heeft maar negen punten minder dan wij.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kortom: achter wereldkampioen McLaren is het uiterst spannend in het constructeurskampioenschap. De achterstand op Ferrari is verwaarloosbaar, maar de trend van de afgelopen weken is voor Mercedes niet hoopvol. 'We hebben een paar lastige weekenden achter de rug, maar we zitten nog altijd in de strijd om de tweede plaats. Elk van de vier resterende races wordt cruciaal in de strijd om die tweede positie in het constructeurskampioenschap', aldus Wolff.
Wolff heeft strijdlust niet verloren
Er is dus nog altijd ruimte om het tij te keren. 'Ons voordeel ten opzichte van onze rivalen is verdwenen na Austin en Mexico, maar we kunnen terugslaan in Brazilië', klinkt de Mercedes-teambaas strijdvaardig. 'Het voorlaatste sprintweekend van het jaar betekent dat we vanaf het begin op ons best moeten zijn.' Na dit weekend volgt inderdaad nog slechts één sprintrace, in Qatar.
Alle teams zullen eerst in Brazilië tot het uiterste moeten gaan, want er staat veel op het spel. Bovendien zou het weer opnieuw voor verrassingen kunnen zorgen: een regenrace in São Paulo is immers niets nieuws. 'Interlagos is een old-school circuit, met een hobbelige ondergrond, hoogteverschillen en een breed scala aan bochtentypes. Tel daar de factor van onvoorspelbaar weer bij op, en je beseft dat de foutenmarge klein is.'
Mercedes vastberaden plan beter uit te voeren
Excuses zijn echter niet aan Wolff besteed. Hij wil maar één uitkomst: dat Mercedes het verloren terrein op Ferrari en Red Bull goedmaakt. 'Wat er dit weekend ook gebeurt, ons doel is om voluit te gaan, ons plan beter uit te voeren dan de concurrentie en opnieuw voor onze belangrijkste rivalen te eindigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties