Het is intussen alweer zomerstop in de koningsklasse van de Formule 1, en dat betekent dat het tijd is om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is in de eerste seizoenshelft. Dit doen we natuurlijk ook met onze eigen rubriek Brokkenpiloten, want ook op dit gebied is er alweer een hoop gebeurd. Om een leuke terugblik te doen, hebben we de vijf grootste klappers voor je op een rijtje gezet.
Ondanks alle moderne veiligheidsmaatregelen blijft Formule 1 een sport vol risico’s. Met snelheden boven de 300 km/u kan één fout of technisch mankement nog steeds uitmonden in een harde klap. Carbon vliegt in het rond, grindbakken vullen zich en monteurs draaien overuren, een reminder dat ook in het huidige tijdperk de grens tussen controle en chaos flinterdun is. Dit maakt Formule 1 ook een peperdure sport, en dat zien we in 2025 opnieuw duidelijk terug.
De laatste editie van Brokkenpiloten lees je hier:
Lees ook
Brokkenpiloten | Red Bull mag wederom geld neerleggen voor Tsunoda, die ook koploper blijft
5. Oliver Bearman, Australië
Op de vijfde plaats zien we een rookie. Dit was namelijk de klapper van Oliver Bearman tijdens het eerste raceweekend van 2025 in Australië. De Brit schoot bij de exit van bocht 10 de grindbak in en vanaf dat moment kon hij zijn auto niet meer in het juiste spoor houden. Toen Bearman daarna ook nog het gras raakte, draaide zijn auto in de rondte en was een harde klap met de muur onvermijdelijk. Hierdoor moest Haas direct bij het eerste weekend de portemonnee trekken voor de nieuwkomer, met een bedrag van €1.000.100. Verder maakt hij een goede indruk in zijn eerste volledige jaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

4. Jack Doohan, Japan
Ook op plek vier vinden we een rookie, maar deze rookie is inmiddels al niet meer actief in de koningsklasse van de autosport. Jack Doohan begon het seizoen als coureur van Alpine, maar voordat hij überhaupt zijn eerste race had gereden in het seizoen, stond hij al hevig onder druk. Er waren toen namelijk al geruchten dat Franco Colapinto hem zou gaan vervangen. De Australiër verhoogde de druk aanzienlijk op zichzelf in Japan, want daar ging de Alpine-coureur flink de mist in.
Doohan maakte een flinke fout door bij het ingaan van de eerste bocht zijn DRS niet te sluiten. Hiermee verloor hij flink wat neerwaartse druk en spinde hij op enorm hoge snelheid. De schade was zeer fors. Een ophanging linksvoor en -achter, een voorvleugel, een achtervleugel, twee wielen, remmen, een vloer, sidepods en een extra chassis kostten de Franse equipe waarvoor hij in actie kwam klauwen met geld. Het bedrag liep op tot een pijnlijke €1.207.300.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

3. Charles Leclerc, Canada
Naast de rookies zijn er duidelijk meer ervaren coureurs die flinke missers maken. Charles Leclerc heeft er intussen flink wat jaartjes op zitten in de Formule 1, maar dat is natuurlijk geen garantie op schadeloze weekenden. De Monegask kwam hier pijnlijk achter tijdens het raceweekend in Canada. In de vrije trainingen was de Ferrari-coureur op zoek naar de limieten van de Ferrari, en die vond hij.
Leclerc zorgde namelijk voor een flinke rekening voor het team van Ferrari. De eerste training was nog maar een kwartier onderweg toen de Monegask de fout inging. Hij remde te laat met zijn Ferrari bij het ingaan van bocht drie. Hij ging met de linkerkant van zijn SF-25 snoeihard de muur in, waardoor er enorm veel schade was aan zijn bolide. Uiteindelijk ging het om een bedrag van €1.279.400.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2. Lando Norris, Saoedi-Arabië
Naast de ervaren coureur in de vorm van Charles Leclerc is ook Lando Norris terug te vinden in dit lijstje. De Brit is wederom verwikkeld in de titelstrijd, en deze druk lijkt hem soms te beïnvloeden. De McLaren-bolide is razendsnel, Norris is razendsnel, dus dat lijkt een combinatie voor succes. Toch had de McLaren-coureur in het begin enorm veel moeite in de kwalificatie. Dit werd opnieuw pijnlijk duidelijk op de zaterdag in Saoedi-Arabië.
Norris leek te beschikken over de snelste bolide, en ook in de trainingen kwam hij uitstekend uit de verf. Toch ging het mis op het moment dat het er echt om ging. Norris verloor de controle over zijn bolide bij de exit van bocht 4 en knalde hard tegen de muur aan de andere kant van het circuit. De klap was voor McLaren ook financieel te voelen, aangezien Norris met een schaderekening van €1.413.000 aan de haal ging.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

1. Yuki Tsunoda, Imola
Toch was er één klapper die er met kop en schouders bovenuit stak, en dat was de monstercrash van Red Bull Racing-coureur Yuki Tsunoda. De Japanner verkeerde in Imola eigenlijk het gehele weekend in goede doen, want hij zat relatief in de buurt van zijn teamgenoot Max Verstappen tijdens de vrije training. Tsunoda ging echter toch helemaal de mist in gedurende de kwalificatie.
De Red Bull-coureur nam namelijk veel te veel risico in het eerste gedeelte van de kwalificatie, en dat kwam zowel hem als het team duur te staan. De Japanner vertelde zelf na het ongeval dat hij een poging deed om 'de held' te zijn tijdens het eerste gedeelte van de kwalificatie, en dat heeft hij geweten. De Red Bull Racing-coureur ging bij het ingaan van bocht zes iets te hard over de kerbs heen, waardoor hij de controle verloor over zijn RB21. Hij belandde met hoge snelheid in de muur en ging zelfs nog over de kop nadat hij in aanraking kwam met het hekwerk. Deze crash kostte Red Bull maar liefst €1.925.900, en dat is de duurste crash tot dusver.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mede door deze crash is het nog altijd Tsunoda die de leiding heeft in het Brokkenpiloten-kampioenschap. De Japanner heeft maar liefst €3.163.300 aan schades bij elkaar gereden. Hij wordt gevolgd door Haas-coureur Oliver Bearman, en het is Kimi Antonelli van Mercedes die de top drie compleet maakt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties