mclaren-oscar-piastri-lando-norris-red-bull-racing-max-verstappen-gp-nederland-2025-zaterdag-4 Formule 1
Formule 1

Red Bull, Mercedes en Ferrari ontrafelden het McLaren-geheim: 'Compleet op zijn kop gezet'

mclaren-oscar-piastri-lando-norris-red-bull-racing-max-verstappen-gp-nederland-2025-zaterdag-4

Tijdens de vrije trainingen leek het erop dat McLaren met een monsterlijke marge dit weekend door zou cruisen, maar tijdens de kwalificatie bleek het gat wel mee te vallen. Nog altijd staan Oscar Piastri en Lando Norris op de eerste startrij, maar het gat is aanzienlijk kleiner. Michael Schmidt verklaart hoe Red Bull, Mercedes en Ferrari het geheim van McLaren ontrafelden, maar ook ziet hij waar Max Verstappen en Red Bull het lastig hebben op het circuit van Zandvoort.

De kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland leek een machtsvertoon te gaan worden voor het team van McLaren. Dat was het nog steeds, maar wel aanzienlijk minder dan verwacht. In de derde vrije training was de MCL39 opperst dominant, maar het gat werd in de kwalificatie aanzienlijk teruggebracht. Verstappen kwam uiteindelijk maar een kwart seconde te kort ten opzichte van Norris en Piastri. Schmidt weet waar deze verandering ineens vandaan komt; de Duitser zag namelijk hoe enkele teams de afstelling compleet omgooiden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren-lando-norris-gp-nederland-2025-zaterdag-11
McLaren zag een gedeelte van het voordeel verdwijnen in de kwalificatie. 

Schmidt blikt terug op de zaterdag in Zandvoort. 'De derde training deed het ergste vermoeden. Lando Norris en Oscar Piastri lieten de concurrentie negen tienden of meer achter zich. In de kwalificatie slonk het verschil met Max Verstappen tot 0,263 seconden. Mercedes kwam tot op 0,593, Ferrari tot op 0,678 seconden', zo vertelt de Duitser bij Auto, Motor und Sport. 'Waar kwam deze tijdsprong vandaan? Uit de analyse van de rondetijden in de drie vrije trainingssessies bleek dat McLaren zijn voorsprong vooral in bochten negen en tien had uitgebouwd', stelt de journalist.

'Ferrari verloor alleen al in deze twee bochten zes tienden. Ook Red Bull en Aston Martin keken daar in de uitlaatpijp van McLaren. Mercedes verspeelde zijn tijd in de bochten zeven, acht en negen, maar was in bocht tien sneller dan McLaren', zo vervolgt Schmidt. Maar waar komt dit dan precies vandaan? Schmidt weet het antwoord. 'Vooral de achterbanden en linkervoorband waren na de hoge snelheid op hun limiet. Daardoor blijft er direct tijd liggen bij het insturen van bocht negen, omdat de auto gaat ondersturen. Hetzelfde gebeurt dan ook nog eens in bocht tien', aldus de journalist. 'Alleen McLaren slaagde erin om de banden binnen hun comfortzone te houden en profiteerde natuurlijk in de twee problematische bochten.'

McLaren behoudt nog altijd de geheime troef

McLaren is het gehele seizoen al aanzienlijk beter in het managen van de banden, maar hoe dat kan, dat is en blijft gissen. 'Hoe McLaren dat doet, is slechts gedeeltelijk ontrafeld', vertelt Schmidt. 'Een troef is dat de McLarens minder last hebben van stuiteren, minder slippen en daardoor de banden minder slijten. Een andere troef ligt in de remventilatie. McLaren heeft een truc waarmee de temperatuur in de banden beter kan worden gecontroleerd. De concurrentie keek niet werkeloos toe naar de superioriteit van de WK-leider. Iedereen reageerde anders', zo legt Schmidt verder uit.

Verstappen gooide zijn afstelling ook compleet om, zo zag ook de Duitse journalist. 'Hetzelfde geldt voor Red Bull. Volgens technisch directeur Pierre Waché werd de RB21 van Max Verstappen voor de kwalificatie op zijn kop gezet. Plotseling was Verstappen in bochten negen en tien net zo snel als de McLarens en in de hele sector twee zelfs een tikje beter. Daarvoor maakte hij zijn achterstand bijna volledig goed in de Tarzan-bocht', aldus Schmidt. Het pijnpunt van Verstappen lag in de eerste bocht. 'Dat was al een pijnpunt in de derde training', stelt de Duitser. Ook Pierre Waché kaart dat aan. 'We hebben met de setup geprobeerd om zo min mogelijk last te hebben van de wind. Dat is ons maar gedeeltelijk gelukt. De eerste bocht bleef een probleem', aldus de Red Bull-ontwerper.

Schmidt constateert ook dat Red Bull andere keuzes heeft gemaakt met de neerwaartse druk. 'Als je de topsnelheden van het weekend bekijkt, lijkt het erop dat Red Bull bij Verstappen een beetje aan neerwaartse druk heeft ingeboet', aldus Schmidt. Ook Helmut Marko sprak zijn vertrouwen uit. 'Onze setup brengt zeker risico's met zich mee, maar Max is van mening dat hij dat tijdens de race onder controle kan houden', zo stelde hij. Op zondag krijgen we te zien hoe de teams uit de verf gaan komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws