max verstappen red bull racing mohammed ben sulayem fia silverstone groot brittannie 2025 Formule 1
Formule 1

Red Bull-teambaas uit kritiek op voormalige werkgever: 'We werden allemaal verrast'

max verstappen red bull racing mohammed ben sulayem fia silverstone groot brittannie 2025

Laurent Mekies heeft een debuutweekend met wisselend succes achter de rug bij Red Bull Racing. Max Verstappen trakteerde de Fransman meteen op een sprintzege, maar een dag later eindigde de wereldkampioen naast het podium. Mekies legt uit waar dat aan lag, en komt verder met een eerste oordeel over het upgradepakket van Red Bull.

Verstappen viel in de sprintrace nog op door met weinig vleugel te rijden. Die keuze werd beloond, nadat Verstappen de leiding greep bij de start, en die vervolgens niet meer uit handen gaf. Een dag later verscheen Verstappen met veel meer achtervleugel aan de start van een natte race. Die keuze leek dus wederom goed uit te pakken, maar de FIA dacht daar anders over. De start werd uitgesteld, en uiteindelijk werd de race grotendeels op een droge baan verreden.

Kwartje valt de verkeerde kant op

'Het feit dat we zo weinig reden op een natte baan hielp ons niet', vertelt Red Bull-teambaas Mekies dan ook aan onder meer F1Maximaal.nl. 'Het was duidelijk te zien dat we vrij extreme keuzes gemaakt hadden met het oog op een natte race', zo verwijst hij naar de grote achtervleugel op de RB21. Red Bull zag haar weersverwachtingen vervolgens uitkomen. 'De regen kwam ook, maar we reden nauwelijks in de regen. Het lijdt geen twijfel dat dit het verloop van de race beïnvloedde', luidt de kritiek van Mekies op de FIA.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Spa-België-zondag-252-Leclerc
Red Bull koos in Spa voor een grote achtervleugel.

'Op de droge baan zat Max elke ronde praktisch in de versnellingsbak van Charles (Leclerc, red.). We zagen niet veel inhaalacties.' In de sprintrace werd al duidelijk dat inhalen anno 2025 erg lastig is in België, waarbij ook de korte DRS-zone een rol speelde. Op zondag kampte Verstappen daarnaast met het probleem dat hij vanwege zijn afstelling minder topsnelheid had dan Leclerc en de Monegask dus nooit serieus kon aanvallen.

'Met onze keuzes, ook qua hoeveelheid neerwaartse druk, wisten we dat het lastig zou worden om in te halen op een droge baan. Het is wat het is', baalt de Fransman, die aangeeft dat het kwartje net de verkeerde kant opviel voor zijn coureur. 'We startten als vierde, nadat we in de kwalificatie 0,003 seconde achter Charles eindigden, en daardoor finishten we ook als vierde.' Leclerc is daardoor in 2025 net zo vaak op het podium geëindigd als Verstappen.

Keuze FIA kwam Red Bull duur te staan

Mekies benadrukt dat de FIA vooraf niet had gewaarschuwd dat men bij regenbuien zou wachten totdat het weer droog was. 'We werden volgens mij allemaal verrast door hoe laat de race van start ging. Ik weet zeker dat de FIA zo zijn redenen had hiervoor, maar voor ons als team was dit een verrassing', vertelt de voormalige werknemer van het bestuursorgaan. 'We wachtten niet alleen erop dat het ophield met regenen, maar daarna wachtten we ook nog tot de zon begon te schijnen, en daarna hadden we nog veel ronden achter de Safety Car.'

'Nogmaals, ik weet zeker dat de FIA hier haar redenen voor had, maar wij hadden de auto voor een natte race afgesteld, dus dit kwam ons duur te staan', baalt de 48-jarige, die op een natte baan met de extreme afstelling juist hoopte om McLaren te kunnen aanvallen. De keuze van de wedstrijdleiding was opvallend, omdat men in Silverstone wel nog reed in veel nattere omstandigheden. Toen had Verstappen juist een kleine achtervleugel, en was hij in het nadeel in de regen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris zondag silverstone mclaren win max verstappen
In Silverstone racete men in deze omstandigheden wél.

Mekies vindt dan ook dat wedstrijdleider Rui Marques veel te conservatief was. 'Als de start uitgesteld wordt tijdens de formatieronde, omdat er meer regen aankomt, mag je verwachten dat je behoorlijk wat in de regen zal rijden. Achteraf zouden we het dus niet anders aangepakt hebben', zo houdt hij vol dat Red Bull de juiste keuze gemaakt heeft. 'We verwachtten dat we veel eerder weer zouden gaan racen dan uiteindelijk het geval was.'

Oordeel over upgrade

Voor Mekies was Spa zijn vuurdoop als teambaas van een topteam. 'Ik heb twee weken op de fabriek doorgebracht, waarin ik zoveel mogelijk mensen probeerde te ontmoeten. Het was nu fijn om ook te integreren met het raceteam en de dynamiek in de raceweekenden te ervaren. Het was geweldig om te zien hoe alles aangepakt wordt op het circuit, aangezien dit een team is dat op het hoogste niveau presteert', zegt hij over de zesvoudig constructeurskampioen.

'We kijken nu uit naar wat we in Boedapest kunnen laten zien. Dat is weer een circuit met totaal andere kenmerken dan dit circuit', weet de Red Bull-teambaas. De Hungaroring lijkt een circuit te zijn dat minder goed bij de RB21 past. De middelsnelle bochten passen juist goed bij McLaren. In Boedapest is op zondag overigens ook weer kans op regenbuien, al lijkt het niet zo nat te worden als in Silverstone of Spa.

'Het is voor mij natuurlijk lastig om de auto te vergelijken met eerdere weekenden, maar het team is blij met de upgrades', vertelt de 48-jarige hem als naar de upgrades van Red Bull gevraagd wordt. 'Maakt dit de auto sneller? Ja. Is dat genoeg? Nee. Lost dit onze balansproblemen volledig op? Nee', zo verzorgt Mekies zijn eigen Q&A. 'Zo simpel is het. We hebben nog meer werk te verzetten. Het lijdt geen twijfel dat de auto beter is geworden. Wij denken dat dit het geval is. We kunnen natuurlijk niet negeren dat McLaren ook een upgradepakket had. Het is een enorme strijd qua ontwikkeling tussen alle teams.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws