George Russell geeft aan dat hij een beetje was doorgeslagen in het vinden van de juiste afstellingen en dat hij daardoor min of meer verdwaald raakte. Het uitte zich in een vormdip. De Brit geeft aan dat de kwalificatie op Circuit Zandvoort een grote rol speelde bij het terugwinnen van zijn vertrouwen. Het voelde alsof hij na de zomerstop zijn mojo weer had gevonden.
Russell kende een sterke start van het jaar, maar begon geleidelijk aan te worstelen in de kwalificaties gedurende het tweede kwartaal van het seizoen, waarbij hij slechts één keer zijn teamgenoot Lewis Hamilton wist te verslaan sinds Monaco, wat hem op zondagen in de problemen bracht. Maar toen de Formule 1 terugkeerde in Zandvoort sloeg hij terug door als derde te kwalificeren achter Max Verstappen en Lando Norris, terwijl Hamilton worstelde op zaterdag en werd uitgeschakeld in Q2.
'Ik ben waarschijnlijk een beetje verdwaald geraakt in de laatste paar races voor de zomerstop', legt Russell uit bij Autosport. 'Dit jaar ben ik soms te ver gegaan, wat heeft geleid tot een daling in prestaties. Soms moet je erkennen waar het maximale potentieel ligt. En als je probeert dat potentieel te overschrijden tijdens een bepaald raceweekend, zul je waarschijnlijk negen van de tien keer achteruitgaan. We kunnen hier niet het wiel opnieuw uitvinden. Je hebt je pakket, je kunt het aanpassen, je kunt de kers op de taart zetten.'
Russell: 'Soms is harder werken, maar niet slimmer werken niet de juiste manier'
'Maar als je te veel probeert, of om twee of drie kersen toe te voegen, zou je de taart helemaal kunnen bederven', gaat Russell verder. 'Soms is harder werken, maar niet slimmer werken, niet de juiste manier.' Het belangrijkste probleem bij het juist afstellen van de auto is een compromis tussen rijhoogtes en consistente aerodynamische belasting in verschillende soorten bochten, wat de auto meestal stijver en moeilijker te besturen maakt. 'Ik denk dat je met deze generatie auto's altijd op zoek bent naar het beste compromis.' Terwijl Russell in Zandvoort een doorbraak ervoer, is het niet gegarandeerd dat het probleem is opgelost.
'De meeste auto's voegen hun maximale neerwaartse druk echt laag aan de vloer toe. Je moet vrij stijf en agressief rijden, wat altijd ten koste gaat van het rijcomfort en de soepelheid van de auto. We zijn maar één richting blijven volgen, in de veronderstelling dat het zou lonen, en dat heeft het niet gedaan. Er zijn geen garanties dat we het hebben opgelost. Maar ik denk dat we een duidelijker idee hebben hoe we moeten reageren. We hebben het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar ik heb het gevoel dat we op het juiste pad zitten', aldus de Mercedes-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties