Sportief en technisch reglement F1 bijgeschaafd: motorregels 2026 laten op zich wachten Formule 1
Formule 1

Sportief en technisch reglement F1 bijgeschaafd: motorregels 2026 laten op zich wachten

Sportief en technisch reglement F1 bijgeschaafd: motorregels 2026 laten op zich wachten

Bij een vergadering van de World Motor Sport Council in Parijs zijn er een paar aanpassingen gemaakt aan de sportieve en technische reglementen van de Formule 1, maakte de FIA bekend in een persbericht. Er werd geconstateerd dat er dit jaar veel betrouwbaarheidsproblemen zijn bij de teams in de sport, en de regels omtrent de krachtbronnen worden nu aangepast. Bovendien is het duidelijk geworden dat de motorreglementen van 2026 nog even op zich laten wachten.

Meerdere teams in de Formule 1 kampen op het moment met technisch malheur. In het begin was het vooral Red Bull Racing dat last had van betrouwbaarheidsproblemen, maar in de afgelopen races waren het vooral de Ferrari-motoren die de geest gaven. Charles Leclerc is tweemaal uitgevallen, maar de problemen zijn het grootst bij de klantenteams. Haas en Alfa Romeo hebben meermaals een sessie moeten staken door problemen met de krachtbron.

De World Motor Sport Council komt de teams dus enigszins tegemoet. Zo mogen de renstallen krachtbronnen verwisselen, met motoren die al in de pool zaten, terwijl de auto in Parc Fermé is. Vroeger moesten teams vanuit de pitstraat starten als ze een dergelijke motorwissel hadden uitgevoerd. Daarnaast mogen de Formule 1-renstallen ook tijdelijke reparaties uitvoeren aan de auto. Bovendien is ook het motorreglement van 2026 ter sprake gekomen, maar daar zijn, zoals verwacht, vooralsnog geen updates over te melden.

FIA pakt ook andere punten aan

Tijdens de vergadering werd er niet alleen gekeken naar de krachtbronnen in de Formule 1. Ook werden andere controversiële punten aangehaald. Zo zijn er aanpassingen gemaakt aan de beperkingen tijdens bandentests, nadat Ferrari mogelijk met een nieuwe vloer heeft gereden tijdens een dergelijke test. Verder mag de brandstof voor de race gekoeld worden naar twintig graden Celsius, en is er gekeken naar de buigbaarheid van de vleugels en de spiegels op de Formule 1-auto's.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws