Tost ziet bandenwarmers als indirecte oorzaak achter klapbanden: 'Eigen doelpunt van de F1' Formule 1
Formule 1

Tost ziet bandenwarmers als indirecte oorzaak achter klapbanden: 'Eigen doelpunt van de F1'

Tost ziet bandenwarmers als indirecte oorzaak achter klapbanden: 'Eigen doelpunt van de F1'

Volgens Franz Tost is een 'slimme truc' van Formule 1-teams een indirecte oorzaak voor het veroorzaken van klapbanden, zo vertelt hij tegenover Auto, Motor und Sport. Het zou te maken hebben met de bandenwarmers, waardoor de banden automatisch een lagere bandenspanning kunnen krijgen door een bepaalde manier van verhitting gedurende de nacht.

Er zijn al veel verschillende redenen benoemd achter de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan twee weken geleden. Een te lage bandenspanning zou er één kunnen zijn, maar ook brokstukken op de baan zou kunnen worden gezien als boosdoener van de ongelukken in Baku. Volgens Tost is er mogelijk nog iets anders aan de hand.

Zo speelt de teambaas van AlphaTauri in op de theorie over de te lage bandenspanning. Door een lagere druk op de banden wordt het contactoppervlak met hert asfalt groter en daardoor gaat een auto sneller. Er is immers meer grip te voelen met de banden en het asfalt. De teams kunnen dit zelf aanpassen, maar volgens Tost is er nog een andere manier om de spanning te verlagen.

Een trucje met de bandenwarmers zou daarvoor zorgen. Zo worden de banden tijdens een nacht tussen de dagen van zo'n Grand Prix-weekend warm gehouden door de 'dekens'. Volgens Tost gebruikt het halve veld dergelijke technieken met speciale gassen en bevochtigde lucht om de bandenspanning iets lager te krijgen dan in eerste instantie het advies was van Pirelli.

Tost over trucje van F1-teams met bandenspanning

Als dat inderdaad een oorzaak zou kunnen zijn, vindt Tost dat zeer kwalijk en noemt hij het een 'eigen doelpunt van de Formule 1': 'Ik heb drie jaar geleden nog voorgesteld dat die bandenwarmers verboden moesten worden. Maar veel andere teams waren er tegen, omdat iedereen dacht dat ze een voordeel hadden door precies die slimme truc', vertelt de Oostenrijker.

'De problemen zijn zelfgemaakt', vertelt Tost verder. 'Er zijn verschillende redenen tegen elektrische dekens. Ten eerste, de technologie, zoals we nu kunnen zien. Ten tweede, duurzaamheid. Je moet gewoon kijken hoeveel elektrische dekens er 's nachts op de elektriciteit zijn aangesloten. Ten derde, de kosten. Het kost ons ongeveer 350.000 euro, dat is niet handig', besluit Tost.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws