Update | Jumbo bevestigt te stoppen als hoofdsponsor van wieler- en schaatsploeg Formule 1
Formule 1

Update | Jumbo bevestigt te stoppen als hoofdsponsor van wieler- en schaatsploeg

Update | Jumbo bevestigt te stoppen als hoofdsponsor van wieler- en schaatsploeg

Sinds jaar en dag is Jumbo al de trouwe sponsor van wereldkampioen Max Verstappen. Het supermarktconcern kwam in 2022 echter veelvuldig in het nieuws, en met een nieuwe topman is het de vraag of de sponsorovereenkomst tussen Jumbo en Max Verstappen opnieuw verlengd zal worden. Thijs Zonneveld sprak namens het Algemeen Dagblad met meerdere betrokkenen en meldt dat er geen zekerheid is over de toekomst van de betrokkenheid in de vorm van sponsordeals van Jumbo in de sport.

Jumbo is met name in de wieler- en schaatssport actief als sponsor en voorzag in het verleden ook verschillende atleten in de motorsport van financiële steun. Jumbo kreeg in 2022 de nodige tegenslag te verwerken. Na het overlijden van grondlegger Karel van Eerd trad diens zoon, Frits van Eerd, fervent motorsportfanaat, terug als topman bij het bedrijf, nadat hij betrokken raakte bij een witwasschandaal rondom sponsorcontracten in de motorsport. Alle sponsorcontracten in de motorsport werden stopgezet, met één uitzondering: Max Verstappen.

Verstappen wordt al sinds 2014 door Jumbo gesponsord, nog voor hij zijn Formule 1-debuut maakte. Dat vroege vertrouwen in Verstappen heeft tot nu toe tot een samenwerking van negen jaar geleid, waarbij veelvuldig gezegd wordt dat Jumbo de Nederlander voor een relatief goedkope prijs steunt in ruil voor het vroege vertrouwen. De Nederlander won zelfs meerdere keren de Grand Prix van Oostenrijk met een speciale gele Jumbo-helm.

Zonneveld beweert echter na gesprekken met meerdere betrokkenen dat Jumbo de sportsponsoring heroverweegt. De directie van de Jumbo zou de komende periode opnieuw bekijken of en hoeveel geld het wil besteden aan sportsponsoring. Momenteel bedragen de totale jaarlijkse sponsoruitgaven van Jumbo, inclusief Max Verstappen, de schaatsploeg en de wielerploeg, zo'n 20 miljoen euro per jaar.

Gaat Jumbo voor een tussenweg?

Hierbij speelt de rol van een nieuwe topman, Ton van Veen, natuurlijk een grote rol. Van Veen was wel al betrokken bij de sponsoring van de verschillende sportteams voor zijn aanstelling als CEO. De huidige contracten tot en met 2024 worden in ieder geval wel uitgediend, maar voor de periode daarna is nog niets zeker. Jumbo meent dat het binnen Nederland weinig meer te winnen heeft qua naamsbekendheid. Zonneveld noemt ook een tussenweg als mogelijke optie, waarbij Jumbo co-sponsor zou worden in plaats van hoofdsponsor van het wielerteam en de schaatsploeg.

Wat voor gevolgen dit voor de persoonlijke sponsoring van Max Verstappen heeft is nog niet duidelijk. De Nederlander zal ongetwijfeld een van de duurste uitgaven zijn tussen de verschillende sponsorovereenkomsten. Mocht Verstappen Jumbo verliezen als sponsor, is het overigens onwaarschijnlijk dat het hem echt zal treffen of benadelen. De inmiddels tweevoudig wereldkampioen geniet steeds meer internationale bekendheid en zal vermoedelijk de sponsors voor het uitkiezen hebben.

Update 20:52u (29/03) | Jumbo bevestigt te stoppen als hoofdsponsor van wieler- en schaatsploeg

Inmiddels heeft Jumbo bevestigd dat ze na 2024 stoppen als hoofdsponsor van het wielerteam en de schaatsploeg, zo meldt de NOS. Het is nog niet duidelijk of ze wel actief blijven als co-sponsor. Jumbo kan nog niet aangeven of ze nog in enige vorm aanwezig blijven in de bovengenoemde sporten na 2024. Ook is het nog niet duidelijk wat de mogelijke gevolgen zijn voor het sponsoren van wereldkampioen Max Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws