Voorbeschouwing Grand Prix van Nederland | Kan Mercedes groots volksfeest verstoren? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing Grand Prix van Nederland | Kan Mercedes groots volksfeest verstoren?

Voorbeschouwing Grand Prix van Nederland | Kan Mercedes groots volksfeest verstoren?

Het duurde 36 jaar en 11 dagen, maar komend weekend kunnen we eindelijk weer spreken van een Nederlandse Grand Prix. De droom van menig Nederlandse Formule 1-fan komt uit en kan nóg mooier worden bij een overwinning van Max Verstappen, maar hoe groot is die kans eigenlijk? In deze voorbeschouwing van F1Maximaal zetten we alle cijfers en feitjes op een rij, zodat jij optimaal voorbereid bent voor het raceweekend op Circuit Zandvoort.

Het Circuit van Zandvoort heeft een decennialange geschiedenis. De vele boeken over het Noord-Hollandse asfalt zeggen al genoeg over de historie van het circuit. Al bijna honderd jaar klopt het racehart in Zandvoort, want al voor de Tweede Wereldoorlog werden er straatraces gehouden nabij de duinen. Op 7 augustus 1948 werd het circuit officieel geopend met De Prijs van Zandvoort, de allereerste race op deze historische baan. De eerste echte, officiële Formule 1-race werd gehouden in 1955, en werd gewonnen door polesitter Juan Manuel Fangio. In 1985 zou er voor het laatst een Formule 1 Grand Prix plaatsvinden in Nederland.

Het nieuwe CM.com Circuit Zandvoort
Het nieuwe CM.com Circuit Zandvoort

36 jaar later staat de Grand Prix van Nederland weer op de Formule 1-kalender en dat heeft alles te maken met het succes en de populariteit van topcoureur Max Verstappen. Speciaal voor het Nederlandse raceweekend is het circuit verbouwd door de Italiaanse aannemer Dromo, waarbij het circuit ook omgedoopt werd tot CM.com Circuit Zandvoort, als gevolg van een sponsordeal. Op de trackmap hierboven zie je een moderne weergave van het huidige Formule 1-circuit.

De grootste en meest belangrijke aanpassingen zijn gedaan aan de Hugenholtzbocht (bocht 3, red.), de Arie Luyendykbocht en de pitstraat. Bij zowel de Hugenholtzbocht als de Arie Luyendykbocht is er een zogeheten 'banking' aangelegd, waardoor het asfalt in die knikken een helling heeft. Hierdoor kunnen de Formule 1-auto's met meer snelheid door de bocht; in de laatste bocht zelfs volgas. Met name de banking in de Arie Luyendykbocht is enorm spectaculair en biedt bovendien een grotere kans op een inhaalmanoeuvre aan het einde van het rechte stuk over start-finish. Daarnaast zijn op verzoek van de FIA de in- en uitgang van de pitstraat verplaatst, waardoor deze nu één van de kortste pitstraten is op de Formule 1-kalender.

Circuit Zandvoort vraagt veel van moderne Formule 1-auto's

Voor de moderne Formule 1-auto's is het circuit komend weekend een grote test. De baan vergt van veel aspecten van de auto het uiterste, waardoor we de beste auto's ongetwijfeld zullen zien bovendrijven. Allereerst is motorvermogen belangrijk, want een hoop bochten zijn volgas dankzij de mate aan downforce in het nieuwe Formule 1-tijdperk. Een gebrek aan pk's betekent automatisch een lagere topsnelheid en daar kan je op Zandvoort veel rondetijd op verliezen.

Minstens zo belangrijk is daarnaast de mechanische grip van de auto, in combinatie van de downforce van de voor- en achtervleugels, maar ook de bargeboards en de vloer. De technische bochten, variërend van langzame doordraaiers (bocht 1) of snelle knikken (bocht 7) maakt dat de auto goed moet kunnen insturen. Daarnaast zullen de bolides optimaal in balans moeten zijn, omdat de coureurs moeten kunnen leunen op de banden als zij met veel overtuiging de snelle bochten in gaan.

Wat betreft de set-up van de auto's zullen de meeste teams de focus leggen op downforce en grip. Waar er in België veel topsnelheid nodig was en teams daarom met kleine achtervleugels de garages uit kwamen rijden, is er op Zandvoort vooral bochtensnelheid en stabiliteit nodig, waardoor de samenstelling van de auto meer zal lijken op die van een raceweekend in het bochtige Monaco of Singapore.

De kans bestaat dat er tijdens de race op zondag relatief weinig ingehaald zal worden. Zandvoort biedt nu eenmaal weinig ruimte voor inhaalacties en ook de vernieuwde Luyendykbocht kan daar hoogstwaarschijnlijk geen significante verandering in brengen. Het rechte stuk over start-finish is namelijk relatief kort, waardoor coureurs mogelijk niet genoeg snelheid en 'overspeed' kunnen opbouwen om de auto voor hen in te halen. Of dit echt een optocht zal opleveren zullen we echter pas zondag te weten komen, een race met moderne Formule 1-auto's en duels op de baan moeten namelijk nog altijd voor het eerst plaatsvinden op Zandvoort.

Bekijk hier een rondje over het nieuwe Circuit Zandvoort, kort na de opening van het circuit vorig jaar:

Video: Max Verstappen neemt je in de RB8 een rondje mee over Zandvoort

Verstappen kan leiding nemen in het kampioenschap

De hype rondom de Nederlandse Grand Prix is levensgroot, zo groot dat je bijna zou vergeten dat er ook nog eens dure WK-punten op het spel staan in Zandvoort. Op verschillende fronten is de spanning in het Formule 1-klassement te snijden. Zo staat Lewis Hamilton slechts drie punten voor op Max Verstappen. Dat betekent dat de Nederlander de leiding in het kampioenschap over kan nemen, mits hij zijn concurrent op eigen bodem weet te verslaan.

Positie: Coureur: Punten:
1 Lewis Hamilton 202,5
2 Max Verstappen 199,5
3 Lando Norris 113
4 Valtteri Bottas 108
5 Sergio Perez 105

Het is lastig te voorspellen wie van de twee titanen de strijd om de hoofdprijs zal winnen aankomende zondag. Red Bull heeft laten zien goed uit de voeten te kunnen op een technisch en snel circuit, met onder andere de overwinning van Verstappen in Monaco en die op Imola, een circuit met eveneens veel bochten. Desalniettemin lijkt Mercedes sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië meer snelheid te hebben gevonden in de W12. Zo leek men op Silverstone en de eveneens technische Hungaroring een stuk sneller dan Red Bull. Er staat dus een groot vraagteken achter hoe de verhoudingen op Zandvoort zullen zijn en dat maakt het weekend des te spannender.

Bekijk Zandvoort in vol ornaat in nieuwe F1-game en volg ons liveblog

Voorafgaand aan de Grand Prix van Nederland nam F1Maximaal een kijkje in de nieuwe F1 2021 game, waarin Circuit Zandvoort in vol ornaat nauwkeurig is nagemaakt. Zo zie je alvast volgepakte tribunes, geprepareerde garages en ook een analyse van de nieuwe bochten met een Formule 1-auto. Je leest het artikel hier.

Daarnaast houden wij deze week van minuut tot minuut alle laatste ontwikkelingen in Zandvoort bij tot aan de race. Niets missen van alle laatste nieuwtjes? Volg het live-artikel hieronder.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws