Waarom Perez zo ontzettend tegenviel in Groot-Brittannië Formule 1
Formule 1

Waarom Perez zo ontzettend tegenviel in Groot-Brittannië

Waarom Perez zo ontzettend tegenviel in Groot-Brittannië

Het is een bekend gezegde in de Formule 1: you're only as good as your last race. Vrij vertaald betekent het dat de meest recente race de kwaliteit van de coureur bepaalt. In het geval van Sergio Perez schommelt de kwaliteit in 2021 met enige regelmaat. Zijn Grand Prix-overwinning in Azerbeidzjan was goed en in Frankrijk wist hij voor de tweede keer op het podium te eindigen in het huidige seizoen, maar toch lijkt het of er wat mist. Zijn zestiende plaats in Groot-Brittannië, hoewel niet volledig de Mexicaan te verwijten, onderstreept dat.

Als het eerdergenoemde mantra namelijk waarheid bezit, is Perez meer een middenveld-rijder dan dat hij vooraan de grid te vinden is. Hij werd op Silverstone zestiende maar volgens hemzelf was de zevende plaats een mogelijkheid geweest, ware het niet dat zijn team hem strategisch opofferde. P16 is dus niet een volledig accurate schatting van wat Perez aan werk afgeleverd heeft in Groot-Brittannië, maar toch lijkt het best in lijn met de wispelturige vorm waarin de tweede Red Bull-man verkeert.

Prima eerste races van Perez

Het begin van Perez bij Red Bull verliep aardig. Voor wie het even vergeten was: in de eerste wedstrijd voor de Oostenrijkse renstal liet hij zich al zien. In de opwarmronde viel hij stil, waarna hij door goed handelen de Honda-motor weer aan de praat kreeg. Het was voldoende voor een vijfde plek, die hij met open armen ontving na de schrik die het technische hobbeltje met zich meebracht. Rasopportunist Helmut Marko sprak meteen van een uitstekende aanwinst die Red Bull moest helpen in de titelstrijd, maar na bijna een half seizoen is dat nog maar de vraag.

Emilia Romagna, de eerste race in het nat. De RB16B lag het circuit goed, Max Verstappen wist uiteindelijk de wedstrijd te winnen. Perez maakte echter fouten. Van de baan glijden, tijdstraffen voor het onterecht inhalen van de heren die hem vervolgens passeerden, het passeerde allemaal de revue. P11 was het slechtste eindresultaat tot toen toe en was dat tot aan Groot-Brittannië de rest van het jaar. Na de regenrace kende Perez een opleving waarin hij continu binnen de top vijf bleef hangen, maar vaak deed hij niet voldoende om het Valtteri Bottas lastig te maken, en dat wil Christian Horner graag van hem.

Sergio Perez en Lewis Hamilton tijdens de persconferentie na de kwalificatie in Emilia Romagna. Perez begon de wedstrijd als tweede. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Sergio Perez en Lewis Hamilton tijdens de persconferentie na de kwalificatie in Emilia Romagna. Perez begon de wedstrijd als tweede. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Overwinnen voor Red Bull

Men kwam aan in Azerbeidzjan en Perez belandde eindelijk op het punt dat hij zijn 'geef me vijf races'-uitspraak eer aan moest doen. Middels een meer dan verdienstelijk verdedigend optreden tegen Lewis Hamilton liet hij zien dat hij wel wat kan in de Red Bull, om vervolgens van een remfout van de Britse titelconcurrent te profiteren. Met zijn podiumplaats in Frankrijk, waar hij door een knap staaltje bandenmanagement zichzelf langs zijn Finse tegenpool bij Mercedes werkte, leek het alsof de sleutel in het slot viel. Daar is echter niet alles mee gezegd.

In Oostenrijk viel Perez een beetje terug wat zijn vorm betreft. In de kwalificatie heeft hij het sowieso moeilijk, de snelheid weet hij vooral in de race uit het Oostenrijkse materiaal te halen. Daar is weinig mis mee, maar wanneer je heren voor je hebt zitten zoals Lando Norris wordt een podiumplaats ineens een stuk lastiger. Dit heeft Perez dan ook ervaren. Toen Ferrari's Charles Leclerc op een snikheet asfalt ook nog eens wedstrijdsnelheid vond, bleek dat Marko in Bahrein te hoog van de toren had geblazen: Perez doet het prima, maar is prima goed genoeg voor de titelstrijd?

Matig in Groot-Brittannië

Dat Perez tijdens de sprintrace op zaterdag geen punten zou pakken, dat hadden de meeste F1-fans wel aan zien komen. Punten waren namelijk alleen weggelegd voor de drie hoogst geëindigde coureurs en Perez, met Leclerc voor hem op P4, wist eigenlijk al wel dat dat een lastig karwei zou worden. Dat hij uiteindelijk vanuit de pitstraat moest starten na een onhandige spin, dat had niemand aan zien komen. 'Ik werd verrast door de vuile lucht', zo verdedigde hij zijn onfortuinlijke mini-wedstrijd op de zaterdag.

'Ik was een passagier van mijn eigen auto. Dat neemt alleen niet weg dat het een ondermaatse prestatie van mij is geweest', voegde hij daar geheel terecht aan toe. Perez zou na die teleurstellende eerste wedstrijd op Silverstone hoe dan ook buiten de top tien starten, dus Red Bull nam eieren voor haar geld. Ze gebruiken het teleurstellende resultaat als mogelijkheid om wat gratis onderdelenwissels door te voeren. Zo gezegd, zo gedaan en in de Red Bull-garage van Perez werden enkele nieuwe elektrische componenten van de Honda-motor uitgepakt.

Waarom imponeert Perez niet?

Vanwege de start uit de pitstraat die deze strategische keuze veroorzaakte, was Perez genoodzaakt om een inhaalrace te rijden. Niet voor iedereen weggelegd, al helemaal niet als het materiaal niet mee zit, zou je zeggen. Maar Perez reed in de snelste bolide van het circuit. In die snelste auto, de RB16B, sloot hij achteraan aan bij Nikita Mazepin. Terwijl Verstappen en Lewis Hamilton in aanraking kwamen met elkaar in Copse, had de tweevoudig Grand Prix-winnaar de Rus bijgehaald. Aan de tweede start nam hij wel deel op de grid, en meteen in die eerste ronde moest de Haas-jongeling er al aan geloven, evenals een spinnende Sebastian Vettel. Nicholas Latifi ging nog voor de start-finish voor gaas en nadat ook Mick Schumacher er op de start-finish aan moest geloven, leek een inhaalrace geboren.

Ronde 4 en Yuki Tsunoda, de enige man die uiteindelijk met een Honda-motor achterin punten zou scoren, wordt verschalkt. Het gaat de goede kant op, al helemaal als je je beseft dat Checo op de harde band startte, in tegenstelling tot elke andere coureur op de grid (allen op mediums). Wanneer hij de DRS-trein tegenkwam die Pierre Gasly vormde achter Kimi Raikkonen, hield de opmars van de Mexicaan op. Vijftien ronden had hij overleefd op de harde bandensets en de geel omrande banden van zijn directe tegenstanders waren grip aan het verliezen. Een ideale mogelijkheid om nog even extra in de spaarstand te gaan en te wachten totdat van de rits aan tegenstanders voor je er een paar de pitstraat induiken.

In plaats van dit te doen, wat hem in de top vijf had kunnen plaatsen, besloot Red Bull voor de bandenwissel te gaan. Waarom? Er lagen twee coureurs zo dichtbij hem dat de Red Bull-strategen vermoedelijk meer zagen in een undercut-poging. Op Raikkonen werkte deze, op Gasly in mindere mate. De Fransman leek zowaar voor een eenstopper te gaan en hield het langer dan de meeste collega's uit op het medium rubber. Toen het hele veld eenmaal van rubber gewisseld was, lag Perez op P10 met tien ronden oude mediumbanden. Een bijzondere strategie voor een coureur die doorgaans bijzonder netjes met zijn banden omgaat.

Red Bull-strategen maken er een zooitje van

Terwijl Perez' banden verslechterden, ging het met de harde bandenset van Lance Stroll rond de vijfendertigste ronde juist goed. De Aston Martin was niet te passeren voor de Red Bull, waarna Red Bull besloot Perez nogmaals naar binnen te halen. Met nieuwere banden gingen enkele Alfa Romeo's, Williams-rijders en AlphaTauri's eraan en met nog enkele ronden op de klok lag Perez tiende. Het gat naar voorligger Esteban Ocon was circa tien seconden en Perez klokte in schone lucht tijden van ongeveer anderhalve seconde sneller per ronde. Die zevende plek waar hij het na afloop over had, die was er dus nooit gekomen, maar punten waren voor Perez wel degelijk een mogelijkheid.

Uiteindelijk koos een gefrustreerd Red Bull voor P16. Door Perez nog een rondje op de zachtste bandenset te laten doen, snoepten ze de punt bij de Brit weg, maar leverden ze een punt in voor de tweede coureur. Het resulteerde in de slechtste eindklassering van Perez tot nu toe, en dat lijkt voornamelijk veroorzaakt te zijn door een combinatie van strategisch ge-eikel, een wanhoopspoging om Hamilton in te dammen en toch wel een beetje een gebrek aan pace van Perez zelf. Zodoende verliet Red Bull het Britse evenement, wat ze toch ook zagen als thuisrace, gezien de campus in Milton Keynes, zonder punten.

In Groot-Brittannië wisten Sergio Perez en Max Verstappen beiden geen punt te scoren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
In Groot-Brittannië wisten Sergio Perez en Max Verstappen beiden geen punt te scoren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De balans

Naarmate we de balans opmaken, wordt spoedig duidelijk dat het rampweekend de drie bovenstaande punten kent als grote factoren waarom de wedstrijd in de soep liep. Allereerst was Perez zelf schuldig aan een start achteraan de grid. Door te spinnen op zaterdag deed hij zichzelf geen plezier en de inhaalrace die hij vervolgens moest rijden was prima, maar hij was een schim van de Perez die we een jaar geleden in Sakhir zagen. Destijds viel hij in de Racing Point terug naar de laatste plaats en manoeuvreerde hij zich zonder moeite door een veld van hulpeloze toeschouwers, zo pijlsnel was hij.

Ten tweede zijn de Red Bull-strategen voor een groot deel verantwoordelijk voor het feit dat Red Bull zonder punten naar huis ging. Er zijn welgeteld twee coureurs voor een tweestopper gegaan: Perez en Gasly, die een klapband ervoer. Dit was dus duidelijk de inferieure strategie en door de Mexicaan al vroeg binnen te halen, na nog geen twintig ronden gereden te hebben op de witte band, schreven ze de wedstrijd onbewust eigenlijk al af. Door de sneller slijtende mediumband maakte Perez vervolgens in het middelste deel van de race geen schijn van kans tegen de heren op de harde compound.

Tenslotte moeten we niet vergeten dat Perez nog een korte stint op de zachtste band maakte om een punt van Hamilton af te snoepen. Terwijl de Brit het opnam tegen een Ferrari-bolide en het in mindere mate opnam tegen teamgenoot Valtteri Bottas, vocht de tweede Red Bull-man het uit met een AlphaTauri. Veel viel er dus al niet meer te winnen ten opzichte van wat Perez' directe concurrenten zouden moeten zijn, wat de list om Hamiltons extra punt weg te halen een logische maakt. Een weekend met slordigheden, onfortuinlijke beslissingen en frustratie voor Red Bull dus, dat voor het eerst in 2021 zonder punten naar huis gegaan is, zoals Mercedes dit in Azerbeidzjan deed. Perez won toen de race, dat dan weer wel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws