Waarom Red Bull een bevriezing van de motorregels nog niet heeft kunnen realiseren

Waarom Red Bull een bevriezing van de motorregels nog niet heeft kunnen realiseren

Red Bull Racing lijkt steeds dichter bij een bevriezing van de motorreglementen te komen. Er is in de besprekingen echter één horde die de teams niet gezamenlijk lijken te kunnen nemen. Het kracht intensieve Mercedes weigert namelijk om het vermogen van de motoren te nivelleren, terwijl enkele van de andere teams dat als harde voorwaarde zien wanneer er voor een bevriezing gekozen wordt.

Het zit namelijk zo: wanneer men voor een bevriezing van de motorreglementen gaat, blijft elk team in principe haken op het motorvermogen dat ze op het moment van bevriezen hebben. Nu is dat bij bijvoorbeeld Mercedes een stuk meer dan bij Ferrari en Renault. Logisch dus dat de regerend wereldkampioen weigert om voor de meest praktische oplossing te gaan - het nivelleren van alle krachtbronnen. De minder kracht intensieve fabrikanten weigeren op hun beurt om jarenlang op kracht achter te lopen op Mercedes.

Christian Horner, die sinds het vertrek van Honda op zoek is naar een nieuwe leverancier, en de faciliteiten van de Japanners over zou kunnen nemen wanneer het tot een reglementsbevriezing komt, deelt de vrees die de partijen met inferieure motoren hebben naar aanleiding van het motorgeweld van de Duitsers. Via Motorsport-Total.com communiceert hij het volgende: 'Er moet een oplossing gevonden worden waardoor teams niet drie jaar lang met een motorachterstand rondrijden.'

'Als een team een doelstelling nu gemist heeft, moeten ze niet nog tien jaar achter de feiten aanlopen', beargumenteert Horner. Red Bull kent zelf het probleem dat ze na 2021 überhaupt geen motorleverancier hebben, maar begrijpt dat wanneer ze dit punt aankaarten bij de andere teams, ze op steun van de leveranciers kunnen rekenen die op vermogen ook aanzienlijk achterliggen op Mercedes.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft een oplossing: 'Het doel is niet om alle fabrikanten gelijk te trekken qua prestaties. Daarom zou ik eerder naar de afstelling van de motor kijken. Dat is de enige manier om een motorfabrikant te helpen die het aanzienlijk minder goed doet op prestaties.' Kortom, iemand (lees: de FIA) draait van bovenaf aan de knoppen bij alle motoren om te zorgen dat men met gelijke output aan de races deelneemt.

Renault en Mercedes stemmen tegen

Mercedes, en tot op zekere hoogte ook Renault, hoorden het plan aan en trokken het in twijfel. Niet zozeer omdat het Mercedes een oneerlijk voordeel op zou leveren, maar ook omdat het niet bij de geest van de sport hoort. Renaults technisch directeur, Marcin Budkowski, tegenover het Duitse autosportmedium: 'Dit past helemaal niet bij de Formule 1. Waar stop je dan met aanpassingen maken?'

'Ik heb het al eerder gezegd: voor mij zou het het begin van het einde zijn', zo viel Mercedes-teambaas Toto Wolff zijn Poolse collega (Budkowski, red.) bij. 'Het gaat ook om rijeigenschappen, gewicht en koeling. Een simpele formule ontwikkelen die voor iedereen geldt, werkt niet', stelde de Oostenrijker, die meent dat de hoeveelheid vermogen niet exclusief gekoppeld kan worden aan de daadwerkelijke output van de krachtbron.

Een tussenoplossing

Zoals eerder besproken zou het een mogelijkheid zijn om de FIA erbij te betrekken. Zij zouden dan bijvoorbeeld door het toelaten van een hogere brandstoftoevoer de ene motor een boost kunnen geven, terwijl de andere motor op hetzelfde vermogen blijft zitten. Budkowski ziet er niets in: 'Willen we elke zondag na de race praten met de FIA over wie het goed gedaan heeft en wie niet?'

Wolff voelt zich zelfs een beetje beledigd over het feit dat Ferrari meegaat in de beargumentering van Red Bull. Het was immers het Italiaanse team dat in 2018 en 2019 op motorvermogen het voortouw nam, om in 2020 een dip in vermogen te ervaren wegens het aanpassen van de reglementen. 'En nu komen ze met een convergentiesysteem. Dat vind ik best een belediging.'

Horner begrijpt Wolff

Hoe je het ook wendt of keert, iemand zal uiteindelijk de dupe zijn van het (niet) bevriezen van de motorreglementen. Volgens Red Bull-teambaas Horner is het maar al te logisch dat Wolff zo fel tegen de voorgestelde werkwijze is: 'Waarom zou Toto met de beste motor in de Formule 1 iedereen de kans willen geven om zijn team bij te halen?'

'Vanuit zijn oogpunt zou een bevriezing zonder nivellering van motorprestaties natuurlijk ideaal zijn', geeft hij toe. Voor Red Bull zou het in het ergste geval, mochten de partijen er niet uit komen, tot een terugkeer naar een samenwerking met Renault leiden. 'Hier móét nog een oplossing voor gevonden worden', concludeert Horner terwijl hij benadrukt dat de discussies omtrent de gewenste oplossing voor dit probleem nog volop gaande zijn.

Poll

Gaat de bevriezing van de motorreglementen er komen?



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Ondertussen in de F1 | James Bond wenst Aston Martin succes

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Wolff: 'Verstappen kan in de voetsporen treden van Hamilton'

Mercedes-teambaas Toto Wolff vreest voor een opmars van Red Bull Racing dit jaar. Dit laat hij weten in een interview met Sky...

Foto's: dit is de spiksplinternieuwe Aston Martin AMR21

Aston Martin heeft inmiddels haar bolide onthuld. De Britse renstal, die voortgevloeid is uit Racing Point, is voor een donke...

F1 in het kort | Ocon na eerste kilometers: 'Lach op mijn gezicht'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

'Renault gooit motorconcept drastisch om en kruipt naar Mercedes'

Renault overweegt haar motorconcept voor 2022 om te gooien. De Franse fabrikant wil meer richting het concept dat Mercedes aa...

Perez: 'In mijn contract staat niets anders dan wat Horner benoemd heeft'

Sergio Perez is diep onder de indruk van zijn nieuwe Formule 1-team. De Mexicaan kwam afgelopen winter over van Racing Point...

Exclusief: Günther Steiner, de goudeerlijke leider van Haas

Sinds het eerste seizoen van de Netflix-serie Drive To Survive online verscheen, is Haas-teambaas Günther Steiner een veelbes...

Het 2021 van McLaren | 'De wissel naar Mercedes-motoren komt niet zonder risico's'

McLaren heeft sinds 2019 de weg omhoog ingezet in de Formule 1. De illustere Britse renstal wist eind 2020 als derde te eindi...

Aston Martin AMR21 krijgt ophanging en versnellingsbak cadeau van Mercedes

Andrew Green heeft na de lancering van de AMR21 aangegeven dat de gloednieuwe bolide van Aston Martin gebruik maakt van 2020-...

Lees meer

Net binnen

Barretto: 'We gaan de beste versie van Vettel zien dit jaar'

Aston Martin heeft het doek gehaald van de gloednieuwe AMR21, de eerste Formule 1-auto van het Britse merk in eenenzestig jaa...

Verstappen crasht uit simrace en kan comeback niet omtoveren tot overwinning

Max Verstappens comeback in de virtuele VCO ProSIM-series heeft hij niet kunnen bekronen met een overwinning. Aan de eerste w...

Foto's: Haas onthult kleurstelling voor 2021-seizoen met nieuwe hoofdsponsor

Het Haas Formule 1-team heeft vanochtend de kleurstelling van de nieuwe VF-21 onthuld. Vooralsnog is het de 2020-auto die te...

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Gisteren, op 3 maart, presenteerde Aston Martin de AMR21, haar eerste Formule 1-auto in eenenzestig jaar tijd. Wat heeft het...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->