Wie is Benedetto Vigna, de nieuwe CEO van Ferrari?

Wie is Benedetto Vigna, de nieuwe CEO van Ferrari?

Eerder deze week kwam Ferrari met de aankondiging dat ze in de vorm van Benedetto Vigna een nieuwe CEO van het automerk hebben gevonden. Per 1 september zal de Italiaan aan het roer staan van de illustere autofabrikant als vervanger van de vertrokken Louis Camilleri. Wie is deze Vigna, wat is zijn achtergrond en wat zal hij toevoegen aan Ferrari? F1Maximaal zocht het allemaal uit.

Vigna werd in 1969 geboren in het Italiaanse Potenza. In zijn thuisland ging de inmiddels 52-jarige naar de universiteit van Pisa. Daar studeerde hij cum laude af in subnucleaire fysica in 1993, om vervolgens drie jaar later aan de slag te gaan bij zijn vooralsnog huidige werkgever. Dat is STMicroelectronics, een bedrijf gespecialiseerd in micro-elektronica, waar hij begon als onderzoek-en-ontwikkelingsingenieur. Vanaf 1999 bekleedde Vigna enkele topfuncties binnen het bedrijf.

Zo fungeerde hij voornamelijk in managementrollen bij enkele afdelingen van de organisatie en eveneens als uitvoerend vice-president. Sinds 2016 vervult hij de rol van president van STMicroelectronics' Analog, MEMS en Sensor Group. Vigna is daarmee een uitvoerende kracht die met name in de technologische sector veel ervaring heeft. Zijn expertise daarin lijkt voor Ferrari zeer aantrekkelijk te zijn.

Wat Elkann zoekt en vindt in Vigna

Vigna stond namelijk aan de basis van enkele innovaties in de technologische sector. Denk daarbij aan een toentertijd unieke schermsensortechnologie in de iPhone 4. Deze technologie wordt inmiddels wereldwijd gebruikt in smartphones en navigatiesystemen in voertuigen. Wat heeft zo'n man met een klaarblijkelijk technologische achtergrond dan eigenlijk te zoeken bij een automerk als Ferrari?

Interim-CEO en voorzitter John Elkann legt de uit waarom de keuze juist op Vigna viel en niet iemand anders: 'Zijn verregaande begrip voor technologieën die veel veranderingen in onze industrie teweegbrengen, en zijn bewezen kennis van innovatie, bedrijfsontwikkeling en leiderschap, zullen Ferrari versterken in de spannende tijd die voor ons ligt.' Wat betekent dit nou precies?

Elkann lijkt op zoek te zijn gegaan naar iemand die ervaring heeft in leidende rollen en een flinke bak aan kennis met zich meebrengt van bepaalde technologieën. Het lijkt vooral zijn innovatieve en futuristische denkwerk te zijn dat doorslaggevend was in de keuze voor zijn landgenoot om hem aan te stellen als nieuwe CEO. Ferrari moet met haar tijd mee en dat kan alleen door innovatie. Voormalig CEO Camilleri was vergeleken met Vigna namelijk redelijk ouderwets en dat kan het merk niet meer gebruiken.

Conservatieve Camilleri past niet bij toekomstbeeld Ferrari

Camilleri ging conservatief te werk bij Ferrari en had enkele standpunten waar hij niet van wilde afwijken. De Maltezer vertelde tegenover de New York Post in november vorig jaar nooit een volledig elektrische Ferrari-vloot te willen bouwen. 'We zullen nooit volledig elektrisch gaan. Zo lang ik leef zal nog niet eens de helft van onze vloot uit elektrische auto’s bestaan', aldus Camilleri.

Of dat een rol heeft gespeeld in het aftreden van de 66-jarige bij Ferrari is onduidelijk. Het zou gaan om 'persoonlijke omstandigheden', maar de timing was frappant te noemen. Een maand na de uitspraak over een (on)mogelijke elektrische vloot van Ferrari stapte Camilleri op. Sindsdien vervulde Elkann de rol en bleef hij ook voorzitter, maar op de achtergrond was hij altijd al op zoek naar een vervanger.

Toekomstvisie Vigna cruciaal voor Ferrari

En die vond hij in Vigna, iemand die minder conservatief te werk lijkt te willen gaan. Als Ferrari innovatie inderdaad wil laten spreken, dan lijken elektrische auto's, of minstens een deels elektrisch systeem, wellicht een grotere rol te spelen dan bij Camilleri het geval was. Ook andere en mogelijk nieuwe technieken kunnen gevonden worden door Vigna, net zoals hij dat deed met het schermsysteem van de iPhone 4. Als we Elkanns uitspraken mogen geloven is die innovatie cruciaal voor Ferrari.

Elkann ziet dan ook een toekomst voor zich waarin auto's meer dan alleen voertuigen zullen zijn. Die innovatie is al ingezet, maar zal alleen nog maar verder ontwikkelen. Auto's gaan veel meer werken met netwerken en worden geautomatiseerd. Oftewel, alles zal digitaal worden en de bestuurder wordt mogelijk de auto zelf en niet degene achter het stuur. Daarvoor zijn nieuwe technieken nodig en Vigna brengt veel kennis met zich mee over technieken die nu eenmaal te maken hebben met netwerken en automatisering.

Software en elektrificatie van de auto-industrie

Autofabrikanten zullen wat dat betreft, zoals ook gerenommeerd Formule 1-journalist Joe Saward vertelde op zijn blog, meer softwarefabrikanten worden. Denk daarbij aan technieken die nu al in mobiele telefoons zitten en ook bijvoorbeeld chips. Daar heeft Vigna al mee gewerkt bij STMicroelectronics. Ferrari kan die kennis zeer goed gebruiken. En vergeet niet: auto's worden naast spreekwoordelijk rijdende computers ook nog eens schoner.

Daarmee lijkt de elektrificatie van Ferrari ook ingezet. Pas dit jaar kondigde het populaire automerk haar eerste hybride auto aan, de SF90 Stradale (niet te verwarren met de deels gelijknamige Formule 1-auto uit 2019, red.). Wel was dit meteen ook de snelste ooit en zal deze in 2025 op de markt komen. Dan is Vigna al een tijdje actief geweest voor het merk en zijn er voor die auto mogelijk ook al enkele nieuwe technische snufjes te vinden. In de tussentijd zal de 52-jarige uit Potenza met zijn team op zoek gaan naar nieuwe ontdekkingen voor Ferrari en staan alle vizieren gericht op de toekomst van het automerk en, niet te vergeten, het Formule 1-team.

Door: Terrence Riepma



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer