Wint Ferrari het wereldkampioenschap in 2023? 'Dat geloof ik niet'

| door Gwyneth Engelman

Ralf Schumacher ziet het niet gebeuren dat Ferrari dit seizoen het wereldkampioenschap wint, meldt de Duitse tak van Motorsport.com. Vooral door het probleem met de bandenslijtage heeft de Duitser er een hard hoofd in dat Ferrari veel punten zal binnenhalen dit seizoen. In vergelijking met Red Bull Racing is de voorspelling dat de Italiaanse renstal geen reële kansen heeft op het kampioenschap.

Ferrari is het nieuwe raceseizoen heel anders begonnen dan een jaar geleden. Waar de Scuderia in 2022 de race afsloot met een een-tweetje en 44 punten op zak had, eindigde in 2023 alleen Carlos Sainz in de punten. De Spanjaard eindigde op de vierde plek en zijn teamgenoot Charles Leclerc moest helaas vroegtijdig de race verlaten. Op dit moment heeft Ferrari slechts twaalf punten in het constructeurskampioenschap.

Vooralsnog is het te vroeg om het verloop van het seizoen te voorspellen. 2022 is daar ook een goed voorbeeld van. Leclerc had destijds een ijzersterke start en na drie races al een voorsprong opgebouwd van 46 punten tegenover Max Verstappen. Uiteindelijk won de Red Bull-coureur het kampioenschap met een verschil van 146 punten tegenover de nummer twee.

Schumacher: 'Voordat Ferrari alles op de rit heeft, is Red Bull al te ver weg'

Dat er een reële kans bestaat dat Ferrari het kampioenschap nog kan binnenhalen in 2023, is volgens Ralf Schumacher vooralsnog niet aan de orde. 'Ik denk gewoon dat het te lang gaat duren voordat ze alles op de rit hebben en dat Red Bull tegen die tijd te ver weg is', zegt de Duitser in een interview.

De SF-23 lijkt overigens niet een slechte auto te zijn. Tijdens de kwalificatiesessie zat Leclerc binnen 0,292 seconden van Verstappen, zelfs met een run minder in Q3. Er werd gekozen voor deze strategie om een set banden te besparen, zodat die gebruikt konden worden tijdens de Grand Prix. Uit de race bleek namelijk ook dat de bandenslijtage van Ferrari een stuk hoger was dan bij Red Bull en Aston Martin.

Experts zagen bandenslijtageprobleem al aankomen: 'Was al uit de tests gebleken'

Het probleem van de bandenslijtage was verrassend, aangezien Ferrari het hele weekend aangaf dat er geen problemen waren met de banden. De experts waren daarentegen helemaal niet verrast over de hoge bandenslijtage. 'Dat was allang uit de tests gebleken', zegt Schumacher. 'Verder hoeft het niet per se een negatief iets te zijn', vervolgt de Sky-expert. 'Hier had Ferrari duidelijk een nadeel, maar op andere circuits zouden ze wel opeens heel snel kunnen zijn.'

Schumacher doelt hierbij op regenraces, of races 'waar het koeler is, het asfalt erg versleten is en de baan minder ruw is'. Dat soort circuits zijn het tegenovergestelde van Bahrein. Volgens Schumacher hoeft de openingsrace nog niet alles te zeggen, maar valt het hem wel op dat Ferrari's bandenslijtageprobleem 'eerder erger dan beter' is geworden.

Ook Ferrari-coureur Sainz heeft commentaar gegeven op de bandenslijtage. Hij benoemde vooral dat er geen verbetering in zit in vergelijking met 2022, terwijl concurrenten Red Bull en Aston Martin de slijtage sindsdien hebben gehalveerd. Schumacher verwacht uiteindelijk een 'relatief saai seizoen', behalve als er onderling drama ontstaat of als er technische problemen de kop op komen steken. Verder lijkt Red Bull er tot nu toe met kop en schouders bovenuit te steken.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen