toto wolff christian horner mercedes red bull racing f1 gp miami 2023 Formule 1
Formule 1

Wolff en Horner zijn het ditmaal eens: 'Dat is gewoon willekeurig ergens weggeplukt'

toto wolff christian horner mercedes red bull racing f1 gp miami 2023

Christian Horner en Toto Wolff zijn het regelmatig oneens over bepaalde onderwerpen en zitten daardoor wel eens te kibbelen, maar ditmaal gaat het anders. 2026 komt steeds dichterbij en de teams zijn al bezig met de voorbereidingen. Een aantal dingen zijn echter nog niet naar wens, waaronder het minimumgewicht van de auto's. Beide teambazen denken dat het een enorme uitdaging gaat worden.

In 2026 wordt het minimumgewicht van een Formule 1-bolide 768 kilo. Dat is zo'n dertig kilo lichter dan dit jaar. Met alle veranderingen die eraan zitten te komen, denken Red Bull Racing en Mercedes dat het een uitdaging gaat worden om zo'n lichte bolide te maken. Het valt te stellen dat het aardig ambitieus was om dat minimumgewicht in te stellen. 'Uiteraard staan Toto en ik hier lijnrecht tegenover', zegt Horner in de persconferentie.

'Dat is al jaren zo', vult Wolff aan. 'Daarom ben ik Zwitserland hierin!' lacht Oliver Oakes, teambaas van Alpine, die er ook bijzit. 'Het minimumgewicht is een nummer dat willekeurig ergens weggeplukt is', gaat Horner verder. 'We hebben motoren die aanzienlijk zwaarder zijn, en tegelijkertijd is het toegestane autogewicht verlaagd. Dus het wordt een enorme uitdaging voor elk team om dat te halen.'

Gewicht besparen is erg duur, zegt Horner. 'Vorige week werd gesproken over het invoeren van stalen skids. Dat zou mogelijk vijf kilo toevoegen aan het minimumgewicht. Maar het is zoals het is', zucht Horner. 'Het geldt voor iedereen. Teams zullen keuzes moeten maken om dat gewicht te halen, want minder gewicht is gratis rondetijd. Elke tien kilo is ongeveer drie tienden. Het zal heel moeilijk worden om dat minimumgewicht te bereiken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing christian horner gp saoedi arabie 2025
Horner is het niet eens met de beslissing over het minimumgewicht.

Wendbaarder

Wolff snapt waarom de FIA heeft besloten om het gewicht te verlagen, maar staat achter de uitspraken van zijn collega. 'Zoals Christian zei, je maakt als team keuzes. Hoeveel rondetijd ken je toe aan gewicht en ballast? Waar wil je besparen? Je kunt andere prestatieaspecten opofferen om gewicht te reduceren, of net andersom', zegt Wolff. 'De reden waarom we het doen is om de auto's wendbaarder te maken. Was dat belangrijk? Ik denk het wel. We moeten ergens beginnen, maar die eerste stap is moeilijk.'

Een journalist vraagt vervolgens aan Wolff wat een belangrijk ingrediënt is om een nieuw tijdperk dominant te beginnen. 'Mercedes domineerde bijna tien jaar en zit nog steeds in de top. Wat is volgens jou het belangrijkste ingrediënt geweest om dat te bereiken?' luidt de vraag. 'Hola. Zijn we nog aan de top?' zegt Wolff in de persconferentie die voorafgaand aan de sprintkwalificatie plaatsvond. 'Je stelt altijd je eigen verwachtingen bij. We proberen dit te doen zonder gevoel van vanzelfsprekendheid.'

Wolff wijst naar Red Bull, die na Mercedes dominant werd. 'Ook in de beginjaren van nieuwe reglementen stonden zij voor en wij op achterstand. Langzaam winnen we terrein terug. We wonnen vier races vorig jaar, en in sommige waren we dominant', vervolgt de Oostenrijker. 'Las Vegas was duidelijk onze race. We maken ook deel uit van een competitieve groep, maar als je praat over team of het bedrijf, dan draait het om structuur, en dat betekent dat je mensen heel belangrijk zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes toto wolff gp saoedi arabie 2025 zaterdag
Horner en Wolff zien allebei de uitdagingen voor 2026.

Waarin Mercedes sterk is

Wolff wordt vaker geprezen vanwege zijn leiderschapsrol in het team en geeft aan dat het belangrijk is dat het team een goede werkomgeving heeft. 'Mensen die samenwerken proberen het beste resultaat neer te zetten. Ik geloof dat we daar sterk in zijn. We hebben een goede werkomgeving. Het is een omgeving met druk, maar dan wel goed gekanaliseerde druk. Ik hou van mijn team, ik probeer bij te dragen, behulpzaam te zijn, en als dat niet lukt, wil ik begrijpen waarom. Iedereen in de leiderschapsrol kan zichzelf de vraag stellen: wat kan ik bijdragen? Wat kan ik beter doen dan onze concurrenten?' aldus Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws