Wolff waakt voor effect van 'honkbalknuppel' op wijzigingen aan weekendformat F1 Formule 1
Formule 1

Wolff waakt voor effect van 'honkbalknuppel' op wijzigingen aan weekendformat F1

Wolff waakt voor effect van 'honkbalknuppel' op wijzigingen aan weekendformat F1

Toto Wolff zegt open te staan voor wijzigingen aan het weekendformat van de Formule 1. Tegelijkertijd waakt de teambaas van Mercedes ervoor dat er niet met een spreekwoordelijke honkbalknuppel wordt gewerkt aan het veranderen van fundamentele waarden van de koningsklasse van de autosport.

F1-CEO Stefano Domenicali heeft onlangs een vlieger opgelaten waarin hij pleit voor een Grand Prix-weekend zonder vrije trainingen. Wolff ontving die gedachte met gemengde gevoelens. 'Ik ben meer van de conservatieve kant', vertelt hij aan Formel1.de. 'Ik hou van de kwalificatie, ik hou ook van de Grand Prix. Ik waardeer het traditionele verloop, maar we moeten ook openstaan voor waar de sport naartoe gaat.'

Veranderingen moeten wel in samenspraak gebeuren en met de goedkeuring van iedere betrokkene, vindt de Oostenrijker. 'Ik denk dat we allemaal hetzelfde doel hebben. We willen de sport goed blijven ontwikkelen en het publiek vergroten', aldus Wolff, die niet per se tegenstander is van sprintraces. 'Sommige waren fantastisch. Wat Stefano ook denkt dat goed is, hij zal de cijfers op tafel hebben, wat goed is voor de toeschouwers en wat goed is voor het Formule 1-merk.'

Wolff staat achter niet sprintformat F1, maar blijft voorzichtig

Wolff waakt er wel voor dat fundamentele waarden worden aangetast en dat traditie en historie geen belangrijke rol meer spelen. 'We moeten niet met een honkbalknuppel aan de zaak werken, maar met een tapijtmes, want daar kun je nu eenmaal preciezer mee werken.' Wel wil de Mercedes-baas het nieuwe sprintformat in Azerbeidzjan een kans geven.

Zo worden er twee kwalificaties verreden in Baku, waarbij de tweede sessie de vervanger is van de tweede vrije training op zaterdagochtend. 'Ik denk niet dat twee kwalificaties op zich een slecht een idee zijn. Maar als we bij ons huidige format blijven, komen we niet aan onze kilometers en heeft Pirelli ook niet genoeg banden. Daar moet een oplossing voor komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws