verstappen-red-bull-hongarije-kwalificatie-17 Interviews
Interviews

Kalff trots op buitengewone Verstappen: 'Dan app ik Jos: het is ook niet normaal'

verstappen-red-bull-hongarije-kwalificatie-17

Max Verstappen heeft in Hongarije zijn tweehonderdste race voor Red Bull Racing verreden. Hij heeft sinds 2016 voor behoorlijk wat mooie momenten gezorgd. Meerdere ingenieurs en monteurs hebben een aantal prachtige woorden over Verstappen en zijn vaardigheden gedeeld. Het is duidelijk dat hij one of a kind is. F1Maximaal.nl vroeg Allard Kalff naar de momenten die hem bij zijn gebleven.

Verstappens eerste zege in 2016, de regenrace in Brazilië in 2016, zijn eerste wereldtitel in 2021, het recordseizoen van 2023, en ga zo maar door. Er zijn mogelijk te veel mooie momenten om op te sommen uit Verstappens carrière bij Red Bull. 'Wat iedereen niet mag vergeten, is dat hij van jongs af aan de gave heeft gehad om altijd op de goede plek te rijden', begint Kalff. 'Hij heeft niet alleen tweehonderd Grands Prix gereden voor Red Bull Racing, maar ook nog een aantal voor Toro Rosso.'

De Nederlander debuteerde in 2015 voor het zusterteam van Red Bull en zorgde daar al voor een paar onvergetelijke weekenden. 'De momenten waarop hij met zijn neus ergens tussen zat waar hij eigenlijk niet tussen wilde zitten, zijn op één hand te tellen. Dat blijft mij altijd bij. Het talent om op de goede plek te rijden en je auto zo te positioneren, daar blijft hij gewoon fantastisch in en daar kan ik nog steeds van genieten', vervolgt Kalff met zichtbare passie van het jarenlang observeren van Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen monza toro rosso 2015
Het was Kalff al vroeg duidelijk dat Verstappen een zeer grote naam zou worden.

'Natuurlijk was het mooi toen hij zijn eerste titel won, toen hij zijn eerste Grand Prix won', gaat de autosportjournalist en coureur verder, 'maar ik vond het jaar dat hij Rosberg verschalkte op Silverstone, dat was in 2016, vond ik ook mooi. Ik zou het terug moeten zoeken in mijn appjes met Jos (Verstappen, red.), want af en toe zitten we elkaar te appen', glimlacht Kalff. 'Dan app ik hem: het is ook niet normaal. Dat is dan meer omdat hij iets doet met positioneren van de auto, of net even de goede beslissing neemt. Zulke knappe dingen doet hij nog steeds.'

Verstappen houdt van autosport

Kalff bewondert de vaardigheden van de 27-jarige telkens opnieuw. Naast de dingen die hij op de baan laat zien, krijgt Verstappen ook veel complimenten hoe hij naast de baan is. Als hij uit de auto stapt, is hij een oprecht, eerlijk en zorgzaam persoon. Hij is altijd geïnteresseerd in andere takken van autosport en praat daar graag over. Verstappen heeft haast meer plezier als hij over die onderwerpen praat dan over de Formule 1. 'Ik spreek Max eigenlijk nooit. Ik ga niet zeggen dat ik hem elke week aan de telefoon heb', zegt Kalff.

'Wat me bijblijft: vorig jaar kwam ik hem tegen in Zandvoort tijdens de Grand Prix van Nederland. Het eerste wat hij zei: hoe was die superkart?' lacht de 63-jarige, die ook dit jaar in Assen weer van de partij was om deel te nemen aan de races in een superkart. 'Dan denk ik: hij houdt het dus nog wel in de gaten of zo. Hij vraagt dan: gaaf man, hoe was het? Daar wil hij dan meer van weten. Het is toch ook gewoon heerlijk als je daar nog tijd voor hebt, om nog even mee te kijken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen silverstone donderdag 2025 1 lach
Verstappen geniet van veel takken van autosport.

Wat Verstappen onderscheidt

Vanuit allerlei takken van de autosport wordt Verstappens talent bewonderd. Onlangs sprak F1Maximaal.nl nog met GT-talent Loek Hartog, die ook aangaf dat een overstap naar een GT3-kampioenschap bij alle andere coureurs discutabel zou zijn, maar Verstappen zit er direct bovenop. 'Dat is talent', knikt Kalff. 'Dat is wat hem onderscheidt van de anderen. Mensen vergeten wel eens dat je F1-coureurs hebt, dan heb je hele goede F1-coureurs, en dan heb je de mensen zoals Verstappen, Hamilton, Schumacher en Vettel. Die bevinden zich in de buitencategorie.'

Voor een race-ingenieur is het niet altijd makkelijk om met zo'n groot racebrein om te kunnen gaan. Gianpiero Lambiase zei dat nog in Behind The Charge, de video van Red Bull Racing ter ere van Verstappens tweehonderdste race met het team. Hun relatie wordt bewonderd. 'Wat ik heel knap vind, is dat die twee zo'n goede relatie hebben dat ze niks persoonlijk opvatten', merkt Kalff op. 'Ze kunnen alles tegen elkaar zeggen omdat ze weten wat ze aan elkaar hebben, en omdat ze elkaar beter willen maken.'

Volgens de autosportjournalist vergeten mensen nog wel eens hoe belangrijk de communicatie tussen een rijder en de ingenieur is. 'Ik zit eigenlijk altijd naar Max te luisteren. De toon tussen beiden is eigenlijk gewoon superzakelijk. Je staat in een omgeving waar veel druk is, waar binnen korte tijd een beslissing moet worden genomen. Dat mag niet fout gaan. Met alle informatie die je hebt, probeer je de beste beslissing te maken, en die twee kunnen in zo'n situatie alles tegen elkaar zeggen', sluit Kalff af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws